Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1173267
andersuw skrev:Tja två procent fler stationer lär ju knappast ha någon större betydelse för väntetiderna. Och att stationerna generellt sett blivit större så att de kan ta fler bilar har jag inte sett några tecken på.
Håller med dig i allt. Här i stan har vi tre stationer. De har även öppet på helgerna ibland. Tror kanske att väntetiderna delvis beror på att det är mer fordon i bruk nu. Mot för ett antal år sen
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1173268
Läs här istället om ni vill ha rätt siffror: http://transportstyrelsen.se/sv/Publika ... aden-2016/

Det finns mycket riktigt många fler stationer. Finns en tabell i rapporten som visar område för område. På vissa platser är skillnaden dramatisk, Halland är en av dem.

Jag minns inte att SBP hade öppet till 9 på kvällarna förut, det passar mig utmärkt. Sen att det blivit dyrare borde varit helt uppenbart för alla insatta i förväg. Själv är jag inte det minsta förvånad. Men 100-150 spänn om året är ju inget som märks i totalkostnaden för att äga bil. Räcker ju att glömma att handla något på IKEA och behöva åka tillbaka så är samma summa borta..
av volvoc70cab
#1173292
Syftet med mitt inlägg har inte med politik att göra. Jag bara konstaterade att när avreglering kom så sa våra politiker att en fri konkurrens skulle ge oss lägre priser men blev det så ? Sedan argumenten att nu behöver man inte planer sina besiktningar köper jag ej. Men visst har det blivit fördelar med fler ställen. Framförallt för bilägare i glesbygden om de finns där, vilket jag ej tror. Intresset att driva sin verksamhet är där det finns flest kunder, alltså i tätorterna.
av Mwi
#1173295
Om det inte har att göra med politik varför väljer du rubriken " Tack alliansen !"? Fri konkurrens innebär inte automatiskt lägre priser, det kan innebära högre/lägre priser eller bättre/sämre service eller en kombination av flera variabler, men vid fri konkurrens så får marknaden styra utvecklingen och det är vi konsumenter som är marknaden.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1173298
volvoc70cab skrev:Syftet med mitt inlägg har inte med politik att göra. Jag bara konstaterade att när avreglering kom så sa våra politiker att en fri konkurrens skulle ge oss lägre priser men blev det så ? Sedan argumenten att nu behöver man inte planer sina besiktningar köper jag ej. Men visst har det blivit fördelar med fler ställen. Framförallt för bilägare i glesbygden om de finns där, vilket jag ej tror. Intresset att driva sin verksamhet är där det finns flest kunder, alltså i tätorterna.
Du tror inte att det finns bilägare i glesbygden eller du tror inte att det finns besiktning i glesbygden? :-)

Lägre pris kan ingen insatt ha trott på. Om ens politikerna själva gjorde det. Man ska inte lyssna på politiker. Man ska läsa utredningarna eller om utredningen är för riggad remissvaren. Där brukar en mer nyanserad bild som inte låter lika bra i vallöften finnas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1173316
Jag ställer mig till skaran som tycker väntetiderna blivit mindre... Men det kan vara en illusion också iom. att vi numera har tillgång till internet och kan boka om precis när vi vill, hålla koll på ev. avbokningar och sno den tiden istället osv.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]