Det ser ut att vara en anka i den blogg TS länkar till. Där sägs:
"Farhågan inför avregleringen att det skulle bli färre besiktningsstationer i glesbygder har inte besannats. Fram till 2016 har antalet besiktningsstationer för lätta fordon ökat med knappt två procent."
Här får man intrycket att det ökat med två procent från det att avregleringen infördes. Tittar man på vad Transportstyrelsen själv säger på sin hemsida hittar man istället följande:
"Under 2016 har antalet besiktningsstationer för lätta fordon ökat med knappt 2 procent. Den farhåga som fanns inför avregleringen att det skulle bli färre besiktningsstationer i glesbygder har inte besannats."
Alltså kan det mycket väl vara som du Stefan säger att antalet stationer ökat ordentligt om man tittar på hela perioden efter avregleringen, vilket kanske också inneburit en förbättring när det gäller tillgänglighet och väntetider. Också bara för mig att ta tillbaka mina påståenden om motsatsen. Jag kan visserligen skylla på att AMS blogg om saken missledde mig. Men man bör ju helst idka lite källkritik också vilket jag nu till sist ändå gjort.