Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1173220
Så, man kan anta att ökningen är skillnaden mellan kpi (minimum...) och 9 procent då. Hade gärna dubblat priset som var innan avreglering istället för att vänta i veckor på en tid, eller få åka 20 mil.
Alla är vi olika
av andersuw
#1173225
StefanN skrev:I mina krokar är det inte 2% fler utan snarare 2000% Jag kan nog få ihop 10st inom en mils radie utan att leta ens.
Det hör till sakens natur att det finns variationer kring ett genomsnitt. Om du nu har fått väsentligt fler har andra fått väsentligt färre. För landet som helhet är tillgången uppenbarligen väsentligen oförändrad, om du nu inte tror att Transportstyrelsen har svårt att räkna rätt.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1173232
Men vart kom 2% ifrån det är ju långt fler än dubbelt så många i hela landet?
Det fanns 2015 450 st stationer mot 187 när det avreglerades.
av andersuw
#1173264
Det ser ut att vara en anka i den blogg TS länkar till. Där sägs:

"Farhågan inför avregleringen att det skulle bli färre besiktningsstationer i glesbygder har inte besannats. Fram till 2016 har antalet besiktningsstationer för lätta fordon ökat med knappt två procent."

Här får man intrycket att det ökat med två procent från det att avregleringen infördes. Tittar man på vad Transportstyrelsen själv säger på sin hemsida hittar man istället följande:

"Under 2016 har antalet besiktningsstationer för lätta fordon ökat med knappt 2 procent. Den farhåga som fanns inför avregleringen att det skulle bli färre besiktningsstationer i glesbygder har inte besannats."

Alltså kan det mycket väl vara som du Stefan säger att antalet stationer ökat ordentligt om man tittar på hela perioden efter avregleringen, vilket kanske också inneburit en förbättring när det gäller tillgänglighet och väntetider. Också bara för mig att ta tillbaka mina påståenden om motsatsen. Jag kan visserligen skylla på att AMS blogg om saken missledde mig. Men man bör ju helst idka lite källkritik också vilket jag nu till sist ändå gjort. :oops:
Användarvisningsbild
av snepo
#1173267
andersuw skrev:Tja två procent fler stationer lär ju knappast ha någon större betydelse för väntetiderna. Och att stationerna generellt sett blivit större så att de kan ta fler bilar har jag inte sett några tecken på.
Håller med dig i allt. Här i stan har vi tre stationer. De har även öppet på helgerna ibland. Tror kanske att väntetiderna delvis beror på att det är mer fordon i bruk nu. Mot för ett antal år sen
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1173268
Läs här istället om ni vill ha rätt siffror: http://transportstyrelsen.se/sv/Publika ... aden-2016/

Det finns mycket riktigt många fler stationer. Finns en tabell i rapporten som visar område för område. På vissa platser är skillnaden dramatisk, Halland är en av dem.

Jag minns inte att SBP hade öppet till 9 på kvällarna förut, det passar mig utmärkt. Sen att det blivit dyrare borde varit helt uppenbart för alla insatta i förväg. Själv är jag inte det minsta förvånad. Men 100-150 spänn om året är ju inget som märks i totalkostnaden för att äga bil. Räcker ju att glömma att handla något på IKEA och behöva åka tillbaka så är samma summa borta..
av volvoc70cab
#1173292
Syftet med mitt inlägg har inte med politik att göra. Jag bara konstaterade att när avreglering kom så sa våra politiker att en fri konkurrens skulle ge oss lägre priser men blev det så ? Sedan argumenten att nu behöver man inte planer sina besiktningar köper jag ej. Men visst har det blivit fördelar med fler ställen. Framförallt för bilägare i glesbygden om de finns där, vilket jag ej tror. Intresset att driva sin verksamhet är där det finns flest kunder, alltså i tätorterna.
av Mwi
#1173295
Om det inte har att göra med politik varför väljer du rubriken " Tack alliansen !"? Fri konkurrens innebär inte automatiskt lägre priser, det kan innebära högre/lägre priser eller bättre/sämre service eller en kombination av flera variabler, men vid fri konkurrens så får marknaden styra utvecklingen och det är vi konsumenter som är marknaden.

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]