Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1191972
Om det bara gäller att låsa ratten så skulle en rattkrycka vara tillräckligt. Men skulle rattlåset vara defekt finns alltid risk att låset kan låsa sig under körning. Detta är troligen anledningen varför de kontrollerar rattlåset.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1192055
volvoc70cab skrev:Om det bara gäller att låsa ratten så skulle en rattkrycka vara tillräckligt. Men skulle rattlåset vara defekt finns alltid risk att låset kan låsa sig under körning. Detta är troligen anledningen varför de kontrollerar rattlåset.
Då borde det ju vara godkänt om man monterar ur det gamla defekta och istället använder rattkrycka, (eller som Saab, låser växelspaken)

Bild

Eller både växelspak och broms.

Bild
#1192098
VolvoB20 skrev: Då borde det ju vara godkänt om man monterar ur det gamla defekta och istället använder rattkrycka, (eller som Saab, låser växelspaken)
Eller både växelspak och broms.
Nej, det räcker inte, stöldskyddet ska vara fabriksmonterat och ska aktiveras automatiskt när tändningsnyckeln (eller motsvarande) tas ur bilen.
av andersuw
#1192124
Variosboy skrev:Om man ska vara petig så är det elektromekaniskt. :wink:
Och skall man vara ännu petigare så är det inte bara keyless-bilar som har ett elektromekaniskt rattlås. ;-) Det har även andra bilar med startknapp istället för gammaldags tändningslås. På Volvobilar med startknapp låses rattlåset upp när man startar motorn och låses när man öppnar förardörren efter att ha stängt av motorn.
Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]