Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1173021
Nu blir jag ju nästan lite stött ;p Fast det är avgasreningen jag jobbar med, inte värmare, så lite kan jag väl gå med på ;p
av SubMarine
#1173304
Rådlös skrev:Pumpen till vänster, övre raden i bilden är exakt den pump som hörde till Volvos motorvärmare 091B och D. "Ståltermosen". Den tål både glykol och "färskvatten". Och färskvatten i en båt innebär ju kranvatten från land. Alltså kommunalt driksvatten t.ex. Det är ju klorbehandlat.
http://global.johnson-pump.com/se/Marin.html#top
Om man behövde köpa den som reservdel på Volvo så kostade den 1/3 mer än vad fritidsbåtbranschen tog för samma pump. Den var alltså billigare i båtbranschen. Vanligtvis är det tvärtom. Och den finns i flera större storlekar och även 24 volt. Kraftöverföringen från motorn till pumphjulet är magnetisk, en magnet på var sin sida om en plastgavel. Så det finns inga axlar eller annat som kan läcka där.
Nja inte är det väl samma pump som 091-B men kanske en värdig ersättare? Har tre pumpar från 091-B och alla har ju t.ex. en axelgenomföring till impellern som på mina pumpar läcker :)
av Rådlös
#1173362
Då har du inte några äkta Johnson-pumpar. Om Volvo har bytt leverantör under tiden får det naturligtvis stå för dom. Men jag har min originalpump (med en spricka i höljet) här och även Volvos originalkartong till ersättningspumpen. Det står Johnson pump på den. I och för sig är det många år sedan som detta var aktuellt och bilen finns inte kvar. Men jag minns att jag upptäckte "för sent" hur det låg till med priserna. Jag borde ha varit mer observant för jag var båtägare vid den aktuella tiden och hade dom stora båtfirmornas kataloger. En tid efter bytet, något år eller så, fick jag även detta bekräftat att det låg till så med pumparna. Bilarna, det var ett par till förutom min, var från början leasingbilar och vi hade löst in dom eftersom firman (vi var resemontörer) tyckte att det inte var lönsamt med leasingbilar. En jobbarkompis hade också blivit drabbad av en läckande pump. Han hade också konstaterat att Volvo originalpumpen var en Johnson-pump och att prisbilden såg ut som den gjorde.
av SubMarine
#1173364
Nej jag har vad jag vet tre orginalpumpar till 091-B från mitten av 80-talet till början av 90-talet. Är ju möjligt att man köpte in Johnson-pumparna som reservdel senare men jag har inte sett någon sådan sitta orginalmonterad. Kommer dock antagligen köpa en Johnson-pump nu för jag har redan bytt mellan två av mina pumpar nu men alla läcker ju...

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]