Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
#1172163
Hej! Har precis kopplat en webasto till poolen, bredvid står en dieseldunk och ett 100 Ah-batteri (12 volt).
Funkade perfekt i 15 minuter, sen slutade pumpen fungera. Självklart provade jag ytterligare en gång och nu började pumpen låta riktigt illa, så jag stängde av.

I min installation hamnade värmaren över vattennivån i poolen, och vattenslangarna går ytterligare en halv meter över värmaren (över poolkanten, och poolen är inte helt fylld nu) så jag misstänker att pumpen helt enkelt inte orkar med höjden, låter det vettigt? I bilen sitter denna värmare lågt monterad, alltså tvärtom mot nu.

Nån som får "a brain wave" nu, som Jeremy Clarkson uttrycker det?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1172168
taxi skrev:Hej! Har precis kopplat en webasto till poolen, bredvid står en dieseldunk och ett 100 Ah-batteri (12 volt).
Funkade perfekt i 15 minuter, sen slutade pumpen fungera. Självklart provade jag ytterligare en gång och nu började pumpen låta riktigt illa, så jag stängde av.

I min installation hamnade värmaren över vattennivån i poolen, och vattenslangarna går ytterligare en halv meter över värmaren (över poolkanten, och poolen är inte helt fylld nu) så jag misstänker att pumpen helt enkelt inte orkar med höjden, låter det vettigt? I bilen sitter denna värmare lågt monterad, alltså tvärtom mot nu.

Nån som får "a brain wave" nu, som Jeremy Clarkson uttrycker det?

Tacksam för tips!

Du kan väl sätta vilken pump som helst på en av slangarna , förslagsvis en 220 v pump , bara du får cirkulation på vattnet :D :D
Användarvisningsbild
av taxi
#1172170
"Bara och bara", är inte värmaren känslig för vilket flöde som jag trycker på med då?
Men bra idé, hade inte tänkt på det själv.
Användarvisningsbild
av taxi
#1172175
Inget klor i än, men tycker det borde ta längre tid än 15 minuter för det?
Har för övrigt hittat några båtpumpar på 12 volt som verkar intressanta, så jag ska nog prova en sån som hjälp. Och kolla upp om den måste ha glykol, det är ju lite av en deal-breaker..
av Rådlös
#1172179
Pumpen till vänster, övre raden i bilden är exakt den pump som hörde till Volvos motorvärmare 091B och D. "Ståltermosen". Den tål både glykol och "färskvatten". Och färskvatten i en båt innebär ju kranvatten från land. Alltså kommunalt driksvatten t.ex. Det är ju klorbehandlat.
http://global.johnson-pump.com/se/Marin.html#top
Om man behövde köpa den som reservdel på Volvo så kostade den 1/3 mer än vad fritidsbåtbranschen tog för samma pump. Den var alltså billigare i båtbranschen. Vanligtvis är det tvärtom. Och den finns i flera större storlekar och även 24 volt. Kraftöverföringen från motorn till pumphjulet är magnetisk, en magnet på var sin sida om en plastgavel. Så det finns inga axlar eller annat som kan läcka där.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av LarsBd
#1172207
Kan du inte få ner pumpen under nivån i polen? Då blir det ingen sughöjd oavsett om slangarna går flera meter upp över polkanten och vänder ner lika mycket. Flera meter är i teorin maximalt omkring 9,5m. En pump med för hög kapacitet innebär bara att vattnet inte värms lika mycket när det passerar värmaren men det hinner passera fler gånger och värmetillförseln till polen bör bli lika stor.
Användarvisningsbild
av taxi
#1172224
Tack alla! Innan nåt mer inhandlas ska jag fylla poolen helt, och se om jag kan eliminera höjdskillnader! Och korta ner slangarna, de är 2,5 meter långa och det känns onödigt.
Användarvisningsbild
av taxi
#1172423
Begick generalfel: Det är ju en Eberspächer! Inte Webasto..
Verkar funka fint nu med kortare slangar och vattnet högre upp!
Tack igen!
Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]