Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1170881
Har ett ev kommande hobby-projekt där jag tänkt använda en torkar-motor, vindrutetorkar-motor alltså.

Kan man på något vis justera hastigheten på en sån utan att ändra spänningen?
Eller hur justeras hastigheten när den sitter i bilen?

Och vad matar man den lämpligast med i hem-miljö?
Hittade en sån här på ebay, skulle det funka? http://www.ebay.com/itm/252684250454


Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
#1170890
Men med variabel volt så blir väl motorn svagare på lägre varv?
Eller det blir den kanske hur man än gör för att ändra hastigheten?
Lite osäker nu men jag tror där sitter flera stift på motorn jag har. Den är från en Skoda

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
#1171016
Mnjae. Potentiometrar är typ en variabel resistor, dvs det den gör är att öka resp. sänka motståndet, som då begränsar strömmen(amperen) och inte volten. Sen har man ju problemet med att hitta en som pallar med strömmen som motorn kommer dra.

Det bästa sättet är att använda sig av en variabel voltregulator, typ LM317. LM317 pallar bara max 1.5A om jag minns rätt dock, så du kanske behöver något mer rejält.
Voltregulatorn kan användas med en potentiometer för att få justerbar volt, alt. ett fast motstånd för fast specific volt.

Här är ett standardschema på hur en LM317 kopplas för justerbar volt;
Bild

Beroende på hur mycket ström motorn kan dra kan du behöva använda dig av 1-2W resistorer också för att begränsa den ström motorn kan dra. Men det är svårt, eller nästan omöjligt, att säga exakt vad du ska ha utan att veta specifikationerna på motorn. Det är nackdelen när man plockar delar från saker avsedda för något helt annat :)
#1171093
Lucif3r skrev:Volten har inte så mycket med kraften att göra, det är strömmen - eller amperen - som avgör det.
Båda har lika mycket med "kraften" (effekten) att göra. U x I = P, d.v.s. spänningen gånger strömstyrkan ger effekten. Men den enda av de två faktorerna som du direkt kan reglera är spänningen. Vilken strömstyrka det blir vid en given spänning beror på motorns resistans och den senare kan du inte göra mycket åt.

En potentiometer är mycket riktigt ett variabelt motstånd som om det kopplas i serie med motorn kan variera den spänning motorn får av en given strömkälla. Anta att motorn har en resistans på 2 ohm och seriekopplas med en potentiometer inställd på samma resistans (2 ohm) med ett 12 V batteri som strömkälla. Motorn kommer då att få 6 V spänning istället för 12 V och utveckla en effekt på 6 x 3 = 18 W istället för de 12 x 6 = 72 W som den skulle givit om potentiometern saknats eller ställts in på 0 ohm.

Sedan finns det förstås andra sätt än detta att reglera hastigheten. Vid intervalltorkning ger man exempelvis motorn stötvis spänning för att få lagom frekvens på torkandet.
#1171113
malajo skrev:Har ett ev kommande hobby-projekt där jag tänkt använda en torkar-motor, vindrutetorkar-motor alltså.

Kan man på något vis justera hastigheten på en sån utan att ändra spänningen?
Eller hur justeras hastigheten när den sitter i bilen?

Och vad matar man den lämpligast med i hem-miljö?
Hittade en sån här på ebay, skulle det funka? http://www.ebay.com/itm/252684250454


Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Kombinera ett lämpligt nätaggregat (hur mycket ström som behövs är det bara du som vet, men 10A skulle jag gissa på är en bra början) från din ebay-länk med en sådan här http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=dc ... r&_sacat=0
så borde det funka.

En potentiometer(pot)/variabelt motstånd funkar nog i teorin, men i praktiken är det helt värdelöst, så fort du belastar motorn måste du vara med och manuellt justera på poten, annars störtdyker varvtalet och i stort sett all effekt hamnar i motståndet istället med en massa värme som resultat.
#1171202
En DC motor kan dra hur mycket ström som helst, oavsett spänning.. Så jo, det är strömmen man ska reglera för korrekt användande. PWM fungerar också på många motorer.
Sänker du spänningen kommer motorn bara dra ännu mera ström, och i slutändan överhetta strömaggregatet alt. smälla säkringar, eller om nätagget är kraftfullt nog - bränna upp motorn.
#1171220
Lucif3r skrev:En DC motor kan dra hur mycket ström som helst, oavsett spänning.
Definitivt inte. Vad har du fått det ifrån?
Lucif3r skrev:Så jo, det är strömmen man ska reglera för korrekt användande.
Som jag påpekade kan strömstyrkan inte regleras på annat sätt än via spänningen. Eftersom du uppenbarligen tror motsatsen får du gärna berätta exakt på vilket sätt du tror att man kan ändra strömstyrkan utan att ända den spänning motorn får.
Lucif3r skrev:PWM fungerar också på många motorer.
Visst. Som jag redan påpekat kan man pulsa spänningen. Det innebär förstås att man sänker den genomsnittliga spänningen i jämförelse med motsvarande opulsad spänning. Eftersom den genomsnittliga spänningen sjunker faller förstås också den genomsnittliga strömstyrkan i motsvarande mån.
Lucif3r skrev:Sänker du spänningen kommer motorn bara dra ännu mera ström, och i slutändan överhetta strömaggregatet alt. smälla säkringar, eller om nätagget är kraftfullt nog - bränna upp motorn.
Nej det är precis tvärtom. Om du sänker spänningen kommer motorn att dra mindre ström, inte mera.

Enligt Ohms lag gäller att

I = U/R

d.v.s. att strömstyrkan är lika med spänningen dividerad med resistansen. Anta att spänningen i utgångsläget är 12 V och motorns resistans 2 ohm. Som du förhoppningsvis kan se blir då strömstyrkan 6 A. Sänker vi nu spänningen till 6 V blir strömstyrkan istället 3 A.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]