Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1170340
Ena halvljuslampa H7 har slocknat,tänkte byta ut bägge med Xenon Blue Halogen
(halogenlampa som efterliknar xenon). De är E4 märkta,så de bör va lagliga.

Nackdelar eller är dem likvärdiga vanliga halogen H7?Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1170342
Jag har inte stött på några "xenon look"-halogen lampa som varit mycket att hänga i granen faktiskt. Bättre att köpa riktiga halogen avsedda för att göra sitt jobb och inte se ballt ut. Alt. byta till riktigt xenon, men det är ju mindre lagligt :p
av rid54
#1170358
Att få till det "blåaktiga" ljuset från en halogenlampa kan endast uppnås på två sätt:
1. Man kör lampan över sin rimliga drivspänning, så att glödtråden blir superhet. Funkar ett tag. Principen användes för länge sedan med särskilda "fotolampor" vid inomhusfotografering. Deras livslängd räknades i enstaka timmar...
2. Man sätter ett filter i/på lampglaset, som absorberar det ljus som inte är blått, dvs det dämpar alla röda och gula toner, då ser ljuset blåare ut. Den praktiska innebörden är att man helt enkelt får ut mindre ljusmängd ur lampan, i och med att vissa våglängder dämpas. Man får mindre ljus för pengarna, men det ser förvisso blåare ut. I praktiken är det ju ett nedköp, man vill ha allt ljus man kan få ur en halogenlampa. Älgar är brungrå, inte blåaktiga.
av Lövet
#1170359
Positivt är att de är lagliga och ljusbilden är korrekt. Negativt är att de lyser sämre än vanliga lampor eftersom det är en film som är överdragen på lampan som helt enkelt äter upp en del ljus.
av xAx
#1170370
Tack till alla som svarat.
Ja,lampglaset är blåtonat.Att det sedan fungerar som ett filter som
dämpar ljusmängden eller ljusstyrkan låter mer än troligt.
Nu står det iofs +50% på blisterförpackningen,vilket troligen ska betyda
att man får 50% mer ljus men det tvivlar starkt på.
Blir nog att jag köper Osram nightbraker (tror jag de heter) eller
Phillips motsvarighet som ska va bra sägs det.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1170428
Köpte Nightbreaker till en bil inför förra vintern och de uppskattade jag mycket. Fungerar ännu mycket bra enligt nuvarande ägare :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170503
Någon av er som provat något sådant här??
https://www.aliexpress.com/item/Auto-Ca ... 178f6a46fe
Det är ju lika lite tillåtet som Xenon-konvertering, men någon som vet hur det är att möta någon med sådana här lampor?? Tänkte testa nästa vinter, kanske, det börjar bli "klent" ljus på min 745-a. Dessa lampor är ju "bara" på 36W så då slipper jag kanske "reläa" dom som jag tänkt göra annars. Det finns i alla (?) sorter H1, H3, H4, H7, H9 och några till. H2 såg jag inga, men den lampan är väl inte så vanlig längre

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]