Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Smygarn
#1170139
Jag har problem med baklyset på en knaus -89 husvagn. Kontakten till blinkersen har gått av så köpte en helt ny lykta. Satte dit alla kablar som dom ska sitta och när jag sedan skulle stänga lyktan så peta jag först undan ena kabeln (låg ivägen för att kunna stänga lyktan) men då måste den kommit i kontakt med jord eller nåt för alla lampor på den sidan husvagnen slocknade. Blev det kortslutning? Har letat i vagnen efter säkringar men hittar inga. Vad kan ha hänt och hur löser jag detta?
av LarsBd
#1170156
Leta i bilen efter säkringarna istället. Det som har hänt är antingen att säkringen har gått p.g.a. kortslutning eller att det är glappkontakt någonstans mest troligt i lyktan du bytte.
Byt eventuellt trasig säkring, åtgärda kortslutningen och/eller glappkontakten.
av Smygarn
#1170180
borde det inte vara nån säkring eftersom alla lampor slockna efter hela vänstersidan, även nå mindre lampor fram på vagnen? Jag har tittat säkringar i bilen och dom verkar hela. Dom enda säkringar jag hittar i vagnen är två automatsäkringar och dom har inte löst ut sig. Borde det inte sitta nå typ av glassäkring i vagnen? Börjar få lite smått panik för imorgon måste jag åka med vagnen
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1170246
Börja mät om de finns ström i dragljuskontakten till de är de väl troligtvis om du har ljus på ena sidan sedan måste de ju finnas nån koppling som delar en slinga till höger resp vänster sida om allt är släckt på en sida
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170279
Idag är det ganska vanligt att ljuset (p-ljuset) är delat i höger/vänster redan i bilen. Vägbelysning har (vad jag vet) inga säkringar i vagnen utan det är "bara" sådant som ska fungera utan bil som är säkrat i där. Är det en "vanlig" 7-polig så är p-ljuset i mitten och nere till vänster. Jorden är nere till höger, sett in i släpvagnskopplingen på bilen när den ar lossad från bilen och vänd på så du ser var kablarna sitter. Om du kollar här så här,
1/L Vänster blinkers
2 Används inte alltid, annars laddning till husvagnsbatteriet, dimljus, backljus
3/31 Jord
4/R Höger blinkers
5/58-R P-ljus höger sida
6/54 Bromsljus
7/58-L P-ljus vänster sida
Detta är var som "allmänt" kallas Bosch-koppling, kan finnas andra kopplingar och skulle det vara 13-polig så vet jag inte så mycket om den (än :roll: )
Tänk på att det är spegelvänt om du tittar i den monterad på bilen
7-pol-schema_a (1).gif
7-pol-schema_a (1).gif (4.05 KiB) Visad 2235 gånger
Hittade en bättre bild där det är mer lättfattat, men det är en PDF så den är inte godkänd här. Här är en länk till den
http://www.kranman.com/images/pdf/atvma ... 7stift.pdf
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.