Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Crocs
#1169698
Hej!

Jag är sugen på en T6 eller en V8! men jag ser bara automat lådor när det gäller dessa motorer, gjordes dessa bara i automat? vad jag hört från olika personer så är volvos automater (00-08) inget att ha igentligen, bättre med en manuell låda, eller tänker jag fel?

Hur är det med geartronic lådan? har endast kört manuella lådor i mitt liv..

Tacksam för tips och trix.

MVH
#1169708
Har inte hört talas om dessa motorer med manuell låda, åtminstone inte V8.
Ett alternativ kan kanske vara T5? BSR kan få extra fart på den, samt justerad toppfart...

http://www.bytbil.com/vastra-gotalands- ... 4-10704727

http://www.bytbil.com/sodermanlands-lan ... 2-10762544

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2255/vol ... -2010-2013
#1169719
Jag har en S80 V8 -07 och jag tycker det är en trevlig drivlina. Har kört mycket T6 -14 också och automaten i den är långt snabbare. Årsmodell 2011 kom det en uppdaterad version av automaten i alla (?) bilarna som är snabbare men tydligen ska automaten även i "gamla" T6:an från 2008-2010 också vara betydligt snabbare än den i min V8. Har nog med programmeringen att göra, dvs V8:an och 3.2:an är sugmotorer som ska vara lite mer gliiidiga till karaktären. Det är alltså inget fel på den i min bil men man blir lite bortskämd när man kört T6:an.

Nej, ingen T6 eller V8 har någonsin gjorts med manuell låda. Lådan i gamla T6:an var inget att ha om det är den du tänker på, dvs S80 1999-2006. Det var en 4-vxl GM-låda medan den i nyare T6:or och V8:an är en 6-vxl Aisin Warner. Jag var också väldigt insnöad på manuell för några år sedan men kommer nog inte vilja ha det i en bruksbil någonsin igen. Kul när man sladdar på vintern eller i gamla veteranbilar men inte till vardags.

V8:orna är bra bang for the buck tycker jag. I regel ganska fullsmetade medan T6:orna kan vara väldigt spretiga. V8:orna känns inte som en het bil på beg.marknaden. Å ena sidan verkar min bil av blocket att döma knappt tappat något värde sen jag köpte den, å andra sidan känns det som att det är få som vill köpa törstiga bilar till att börja med. Har snittat 1,2 l/mil blandat under de 2 år/3000 mil jag haft bilen vilket är okej antar jag. Lite segt när man ska köra långa sträckor motorväg att det inte är givet att komma under litern men I know what I signed up for.

Hade nog bytt till en T6 om jag haft råd med en MY11 eller nyare men det faller på att jag vill ha en minst lika välutrustad bil, "rätt" inredning och därtill rätt pris. Nog så ovanlig drivlina så jag räknar inte med att det kommer hända de närmsta åren att allt klickar.
#1169758
Volvo har ju endast med undantag erbjudit sina "exklusiva motorer" med manuell låda. 164:an fanns ju förståss med manuell och de första årgångarna av 260. Sedan fick man vänta med 960 till den 2,5 l sexan kom 1995 (bortsett från en nedtrimmad 3.0 i S/V90). S80 första generationen fanns ju med 2.9:an och manuell dock ej T6.

Volvos automatlådor 00-08 kör såklart mycket mindre lock-up än dagens lådor men jag tycker visst de fungerar bra (har inte kört GM 4-stegade dock). Föreslagna T5 ovan är ju en 2 liters fordmotor om man lägger värdering i det :).
#1169777
00-08 användes det inte bara en låda utan flera. Femväxlade AW55 kom kring 99-00 någonstans och fortsatte användas till ca 2005-2006 då 6-vxl TF80 kom. Först i XC90 V8 och senare i fler modeller, användes till nyligen om den nu inte fortfarande finns kvar i någon drivlina.
#1169785
Att Volvos automater i den här generationen är dåliga rent generellt finns det inga bra belägg för. Möjligen är dock den fyrstegade till T6 och tidiga exemplar av den sexstegade mer felbenägna än den femstegade.
#1170005
Crocs skrev:Så en s60 t6 är kanske ett bättre val då bilen är nyare samt automat med?

Har alltid varit emot automat då det kan bli dyrt vid fel samt körkänsla/växla med turbo.

Vad anser ni är bäst?
För en given årsmodell är det exakt samma T6-drivlina, det är bara själva bilen som skiljer.

Provkör en T6/V8 och bilda en egen uppfattning om vad som är vad, eller kika på V70R/S60R om manuell är en dealbreaker. Manuella åker på kopplingsbyte förr eller senare, automaterna behöver oljebyten för att må bra. Mer mångsidighet och bekvämlighet med automat, mer bränsleförbrukning beroende på körmönster.

Har haft en kompis manuella S60 på lån några dagar och även om jag inte har något emot att växla så kändes det väldigt gammeldags efter två år med automat.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]