Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersN
#1169458
Hej

Jag undrar om någon av er känner till någon bilverkstad som kan äldre Volvo.
Min pappas sambo har en 440 97'a som går väldigt ojämt och ev. bara 3 cyl.
De verkstäder som hon har varit på inkl. Bilia säger att de inte kan så gamla bilar, bara nya.

Tacksam för idéer och tips

Anders
#1169465
AndersN skrev:De verkstäder som hon har varit på inkl. Bilia säger att de inte kan så gamla bilar, bara nya.
Detta är bara kvalificerat skitsnack. Dom kan visst dessa bilar, men dom vill inte. Kanske rädda att det bli för dyrt, eller något. 440 har ju aldrig varit en vanlig bil i Sverige, men den sålde bra utomlands ocph tekniken i den är inte alls olik V/S40 som kom efter eller Reanult modellerna som såldes samtidigt. Är problemet är nog att dom inte anser at det är lönt att ta in och titta på den för 3 timmars arbete på den kanske överstiger marknads värdet på bilen. Prova på någon "allbilsverkstad" i Göteborgs ytterkanter, kanske ända ut till typ Kode, Lerum, Rävlanda, Löddöse eller något ställe på vägen. Har en kompis som har en bilverkstad här i byn och det finns inte på kartan att han skulle neka ett jobb, möjligtvis att det kan ta tid innan han hinner göra det. Men neka av sådan anledning, aldrig. Sist jag var där stod det en Volvo PV -64 som han "satt ihop" efter den varit på lackering, en Buick -58 (i väldigt fint skick) som väntar på motordelar från USA + då alla nyare bilar. Stod t.o.m en snöskoter där, men den var det inget fel på utan det var släpkärran den stod på som inte "gått igenom" besiktningen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1169468
Det gäller att hitta en mekaniker och inte aggregatbytare som "dagens s.k. mekaniker är".
Dagens (märkes)mekaniker varken kan eller får tänka själva, allt måste gå via huvudcentralen, allt som byts måste ha förapplicerad gänglåsning osv osv.

Det bästa är nog att leta reda på en vanlig verkstad utan massa fancy-nancy utrustning, som istället förlitar sig på gammal hederlig felsökning istället för felkodstabeller och en huvudcentral i telefon..
#1169472
Kan förstå att många verkstäder inte vill ta sig an den.
Det blir inte mycket tid till felsökning innan kostnaden överstiger bilens marknadsvärde.
Kan man inte meka själv och äger en gammal bil som har ett lågt värde får man nog vara beredd på att söka en ny bättre beg.

Men med lite tur räcker det om man ger den lite kärlek, t.ex. tändsystemet när fick det en översyn senast?
Kan även vara en torrsprucken luftslang, igensatt bränslefilter eller luftfilter bara för att nämna några saker.
För gamla trotjänare tenderar att få längre och längre mellan servicetillfällena ju äldre dom blir, fast det borde vara tvärtom.
#1169481
Finns ju ett flertal verkstäder på Hildedalsgatan med mekaniker med invandrarbakgrund. Många av dessa är just bilmekaniker och inte bildelsutbytare. De tar nog de flesta jobben, dessutom är de inte dyra heller.
#1169489
Exyzäta skrev:Finns ju ett flertal verkstäder på Hildedalsgatan med mekaniker med invandrarbakgrund. Många av dessa är just bilmekaniker och inte bildelsutbytare. De tar nog de flesta jobben, dessutom är de inte dyra heller.
Finns en sån på Stenungsundsgatan också. Jag har bytt en drivknutsdamask där en gång eftersom det ligger bra till och hade inget att klaga på då.
Användarvisningsbild
av White
#1169787
Tyvärr är det den bistra sanningen att efter generationsskiftet på verkstäderna så är det många av de unga killarna som aldrig rört
en skruv på de äldre modellerna. Samtidigt har verkstäderna gjort sig av med specialverktyg (de få som behövdes) till dessa bilar. Har
sådan tur att "min" verkstad fortfarande har mekaniker kvar som kan dessa bilar och gärna hjälper en om man kört fast i något.

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]