Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1168594
Är inte särskilt förvånad med tanke på de utvecklingstendenser vi kunnat se under de senaste åren. Däremot är jag i ett lite längre perspektiv överraskad av att den gamla konventionella momentomvandlarautomaten fortfarande står överst på prispallen. När seriösa CVT-lådor dök upp (inte Rem-Johan utan exempelvis Audis Multitronic) trodde jag det skulle vara dödsstöten för den konventionella automaten. Samma sak när DCT-lådorna dök upp (t.ex. VWs DSG). Men icke sa Nicke. Den konventionella automaten verkar vara en osedvanligt seg "comeback kid".
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1168603
Det imponerande är ju att den gamla planetväxellådan tydligen hade ett extra ess i rockärmen. Fler planetväxlar och snabbare lockups har minskat förbrukningsskillnaden och med tanke på hur mycket bättre de fungerar vid krypkörning så är nog DSG/DCT/Powershift ett kapitel vi snart passerar. Är väl egentligen bara VW som envisas men det har nog med att göra att deras befintliga plattformar är byggda för DSG/S-tronic och det är inget direkt man ändrar i en handvändning.
#1168777
Min spaning säger mig att att ge en förare som är gammal van automat-åkare en DSG är katastrof. Den föraren är van att slira på oljeconvertern mest hela tiden i stan och han kommer toasta kopplingen i DSGn på nolltid.

En gammal manuell spakare, är van att det är dödsstraff på att slira koppling och DSGn kommer nog att överleva rätt många mil i det fallet.

Och eftersom det snart inte finns några kvar som kan köra en manuell låda så drabbar det även DSG lådorna...

Så DSG överlever inte.....
#1168779
Även om man kommer tillrätta med tillförlitligheten (vilket man typ redan gjort, ras är väldigt ovanligt numera) så återstår att en DSG låda är tyngre och större än motsvarande automatlåda och ju färre som använder en viss teknik desto dyrare kommer den att bli i förhållande till den teknik som "alla" andra använder. Produktion är ett volymspel.

= Nej, jag tror inte heller DSG kommer överleva som koncept någon längre tid annat än i rena sportbilar.
#1168785
VolvoB20 skrev:Min spaning säger mig att att ge en förare som är gammal van automat-åkare en DSG är katastrof. Den föraren är van att slira på oljeconvertern mest hela tiden i stan och han kommer toasta kopplingen i DSGn på nolltid.

En gammal manuell spakare, är van att det är dödsstraff på att slira koppling och DSGn kommer nog att överleva rätt många mil i det fallet.

Och eftersom det snart inte finns några kvar som kan köra en manuell låda så drabbar det även DSG lådorna...

Så DSG överlever inte.....
Mina DSG-erfarenheter sträcker sig till enstaka provkörningar (ngn VW och ngn Volvo powershift) och jag tycker de är rätt usla.. Men hur menar du att man som förare kan påverka om DSG-lådan slirar på kopplingen eller ej? Är det vid parkering och dylikt?
#1168786
Finns ju en handfull biltillverkare som aldrig hoppat på DCT-tåget, tex Toyota lägger mycket utveckling på både CVT-varianter och traditionella automatlådor, de sistnämda kommer snart i nya varianter; http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... yota-bilar
De nya automaterna har 8 eller tio växlar och en teknik där planetväxlarna ligger mekaniskt låsta med "lock up"-funktionen i stort sett hela tiden, låsningen släpper egentligen bara i start- och växlingsögonblicken då man vill att momentomvandlaren ska arbeta.

Här en artikel från 2000-04-05 om Audis CVT, som då var ett hett alternativ till den traditionella automaten:
http://www.nyteknik.se/digitalisering/s ... an-6451791
#1168788
Jag hade en t4f powershift ett tag. Gillade lådan väldigt mkt då den inte slirar så våldsamt. Men visst är krypkörning inte varesej bra eller komfortabelt.
Skulle absolut kunna köpa en igen, men då ska det vara ny låda eller väldigt bra garanti/försäkring.
Cvt är nog det värsta jag kört, då kan det lika gärna kvitta.

De dsg jag kört har alla varit mer eller mindre defekta, så hur en som fungerar som den ska vet jag inte.
#1168822
VolvoB20 skrev:Min spaning säger mig att att ge en förare som är gammal van automat-åkare en DSG är katastrof. Den föraren är van att slira på oljeconvertern mest hela tiden i stan och han kommer toasta kopplingen i DSGn på nolltid.

En gammal manuell spakare, är van att det är dödsstraff på att slira koppling och DSGn kommer nog att överleva rätt många mil i det fallet.

Och eftersom det snart inte finns några kvar som kan köra en manuell låda så drabbar det även DSG lådorna...

Så DSG överlever inte.....
Ca 60 bilar av olika märken på arbetets parkering och 53 av dessa är manuella. :D
#1168835
dissonans skrev:
VolvoB20 skrev:Min spaning säger mig att att ge en förare som är gammal van automat-åkare en DSG är katastrof. Den föraren är van att slira på oljeconvertern mest hela tiden i stan och han kommer toasta kopplingen i DSGn på nolltid.

En gammal manuell spakare, är van att det är dödsstraff på att slira koppling och DSGn kommer nog att överleva rätt många mil i det fallet.

Och eftersom det snart inte finns några kvar som kan köra en manuell låda så drabbar det även DSG lådorna...

Så DSG överlever inte.....
Mina DSG-erfarenheter sträcker sig till enstaka provkörningar (ngn VW och ngn Volvo powershift) och jag tycker de är rätt usla.. Men hur menar du att man som förare kan påverka om DSG-lådan slirar på kopplingen eller ej? Är det vid parkering och dylikt?
Exempelvis ska man inte krypa fram med en DSG utan lämna lite längre avstånd och sedan köra iväg. Sedan stanna och sedan köra iväg igen. En annan sak man inte får göra är att stå still i uppförsbacke genom lätt gaspådrag. Ska bilen stå still ska bromsen vara nedtryckt och foten av gasen.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]