Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1169219
Nu pratar du CVT eller hur?
#1169271
SBergdahl skrev:Jag tycker inte den femväxlade är så tokig, åtminstone inte ihop med bensinmotor. Visst är det lite känsla av gummiband i och med att varvet sticker lite men någon faktisk större rent förflyttningsmässig effekt kan jag inte påstå att jag tycker att det är, den börjar ju dra villigt när varvet drar iväg lite.

Känns avlägset att köpa något manuellt igen.
Instämmer på båda punkterna. Att det går långsammare till följd av "gummibandet" är mer en känsla än en realitet. Jag trivs alldeles utmärkt både med den femstegade i min 02a och den åttastegade i min -15. Främsta fördelen med den nyare lådan är att den är bränsleeffektivare och ger än lägre varv på högsta växeln. I övrigt tycker jag inte det är någon större skillnad.
#1169286
andersuw skrev:
SBergdahl skrev:Jag tycker inte den femväxlade är så tokig, åtminstone inte ihop med bensinmotor. Visst är det lite känsla av gummiband i och med att varvet sticker lite men någon faktisk större rent förflyttningsmässig effekt kan jag inte påstå att jag tycker att det är, den börjar ju dra villigt när varvet drar iväg lite.

Känns avlägset att köpa något manuellt igen.
Instämmer på båda punkterna. Att det går långsammare till följd av "gummibandet" är mer en känsla än en realitet. Jag trivs alldeles utmärkt både med den femstegade i min 02a och den åttastegade i min -15. Främsta fördelen med den nyare lådan är att den är bränsleeffektivare och ger än lägre varv på högsta växeln. I övrigt tycker jag inte det är någon större skillnad.
Den åttastegade har du en diesel till vilket gör sitt också :) Jag har kört V70 med samma D4/8stegade och den är behaglig, om än väldigt sävlig, eller lugn att köra.

Den femväxlade med sugmotorn är dock mindre harmonisk än med turbon. Till turbon är den betydligt bättre på att utnyttja vridmomentet på lägre varv.
#1169303
"Gummibandskänsla". Hm. Hela idén med att motorvarvet ökar utan att farten ökar "i takt" är ju att det ökade motorvarvet ger mer vridmoment in i själva växellådan, tack vare momentomvandlingen i momentomvandlaren.... Rent objektivt får man troligen i princip samma "skjuts" som med en fast ihopkoppling. Fast det låter annorlunda.
#1169340
Men gissa varför momentomvandlarlådor hamnat även in stora diesellok... inte för att det är förluster eller låter fint, utan för att momentomvandlaren kan omvandla varvtalsökning till vridmoment till nytta för att dra igång tåget på ett par tusen ton. Principen är sund, men uppenbarligen svår att förstå för den genomsnittlige bilköparen. Med en aggressiv lock-up-funktion är det en utmärkt konstruktion för personbilar.
#1169347
Jo men sliret kommer tyvärr inte gratis. Det förbrukar klart mer bränsle än med låst converter. Titta på gamla 6vxl Geartronic jämfört med manuell i stan.
#1169353
Specialfall, som taxi i stadstrafik och liknande, går inte att ta in i en rimlig jämförelse. De bör rimligen köra nån form av elhybrider där man tar vara på bromsenergin. Det är säkert så att en momentomvandlare inte jobbar "gratis", men det finns en vinst i att motorn hålls i sitt bästa varvtalsområde också, till skillnad mot hur medelsvensson kör sin manuella. Detta sett i ett stort perspektiv, inte i ett perspektiv av hur individuella förare kör. En del kan ju köra, andra inte. Den mesta skillnaden kan nog identifieras som att den finns mellan ratt och ryggstöd.
Bakfjädrar.

Det där hade inte jag stressat upp mig ö[…]

Odb/felkådsläsare...

iCarsoft CR Max skall det stå...

Jag kollade lyktorna bak och de såg bra ut a[…]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon hä[…]