Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1166750
Sitter och försöker hitta vad såna pinnar som sitter på bilen nedan kan heta om man vill köpa dem?

Kom precis hem från Japan där de sitter på var och varannan bil (av goda skäl, Tokyo är en trång stad bitvis) och mina föräldrar vill ha dylika på sin bil. Jag har provat diverse söktermer men hittar bara fula saker som ser ut som den billiga antennen på en gammal köksradio, inklusive den sunkiga leden nertill. Föräldrarna har inga jätteåsikter kring att det är lite fult men det ska gärna vara stabilt utan rörliga delar.

I Sverige finns de knappast så jag har spanat på eBay och Aliexpress. Någon som har några tips?

Syns dåligt på bilen men just det exemplaret har Volvologgan i toppen. Såg motsvarande med Mercedes eller BMW-loggor på andra bilar. Inhemska bilar hade oftast en liten antenn bara, men en stabil sådan.
Bilagor
P4130459.jpg
P4130459.jpg (398.34 KiB) Visad 1051 gånger
av rid54
#1166771
Förr var det inte ovanligt på lastbilar, särskilt torpedbyggda, för att ge lite hjälp till föraren att visa var främre hörnen var. Troligen fyller de en sådan funktion även idag och kanske är bra i trånga miljöer. Riktiga flaggpinnar är lite robustare, det blir rätt bra "drag" i flaggtyget när man kommer upp i lite fart.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1166777
Precis, syftet är att ha koll på hörnen. Bilen på bilden är som alla andra bilar i Japan högerstyrda så det är hörnet längst bort från föraren som har pinnen. Den sortens miljöer där det behövs finns inte i Sverige tycker jag men det är ett återkommande klagomål från mina föräldrar att det aldrig går att se hörnen på moderna bilar.
av andersuw
#1166781
Finns här för S60/V60. Kanske passar andra modeller också. Eller så får du jaga vidare för rätt Volvomodell.

http://global.rakuten.com/en/store/indi ... nd_item_en

Bara att shoppa loss. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1166782
andersuw skrev:Finns här:

http://global.rakuten.com/en/store/indi ... nd_item_en

Bara att shoppa loss. ;-)
Där var de ju. Lysande! Men det verkar helt klart som om man skulle gått in på en Volvo-ÅF i Japan och frågat medan man var där för det går inte att lägga i varukorgen ;)
av andersuw
#1166788
Ja det hade kanske varit enklast. Men nog borde de gå att få tag i på något sätt ändå. Skicka ett mejl/meddelande till Rakuten och fråga. Hittade för övrigt den här alternativa varianten också. Men den går inte att lägga i korgen den heller.

http://global.rakuten.com/en/store/indi ... -30688695/
Användarvisningsbild
av Derank
#1166806
SBergdahl skrev:
andersuw skrev:Finns här:

http://global.rakuten.com/en/store/indi ... nd_item_en

Bara att shoppa loss. ;-)
Där var de ju. Lysande! Men det verkar helt klart som om man skulle gått in på en Volvo-ÅF i Japan och frågat medan man var där för det går inte att lägga i varukorgen ;)
Det finns några varianter på bla aliexpress. Corner poles kan du söka på.

Det är nå universal. Borde ju finnas på ebay ochdå
av Volvosson
#1166986
Som någon annan redan varit inne på så användes denna princip förr ofta på lastbilar med nos.

De äldre var rejäla don i metall och satt fast i stötfångarens hörn, ca 50-60 cm höga.
Senare kom en klenare kortare variant i plast som sattes på framskärmarnas yttre hörn.
Dessa var ganska vanliga på Volvos N7, N10 och N12 modeller som fanns på 70/80-talen.

Den svenska benämningen på dessa var en pejlstång, flera pejlstänger.
av rid54
#1167040
Volvosson skrev:Som någon annan redan varit inne på så användes denna princip förr ofta på lastbilar med nos.

De äldre var rejäla don i metall och satt fast i stötfångarens hörn, ca 50-60 cm höga.
Senare kom en klenare kortare variant i plast som sattes på framskärmarnas yttre hörn.
Dessa var ganska vanliga på Volvos N7, N10 och N12 modeller som fanns på 70/80-talen.

Den svenska benämningen på dessa var en pejlstång, flera pejlstänger.
Jag visste att det fanns ett ord för de där anordningarna, men det vägrade komma fram. Tack :!: :D
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]