Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1168088
Xanthopteryx skrev:Då pratar vi en buss som kör i begränsad hastighet på en noga utvald sträcka med givna stopplatser. Lite som ett tåg. Steget därifrån till att bussen kommer hem till din dörr och kör dig till kusinen på landet är långt.
Ett lite tips, läs artikeln jag länkade till. Det står lite om behovsstyrd trafik med en mobilapp där bussen hämtar dig hemma och kan köra dig till jobbet som exempel, så det funkar säkert också till kusinen på landet.....
av Xanthopteryx
#1168163
Mwi skrev:
Xanthopteryx skrev:Då pratar vi en buss som kör i begränsad hastighet på en noga utvald sträcka med givna stopplatser. Lite som ett tåg. Steget därifrån till att bussen kommer hem till din dörr och kör dig till kusinen på landet är långt.
Ett lite tips, läs artikeln jag länkade till. Det står lite om behovsstyrd trafik med en mobilapp där bussen hämtar dig hemma och kan köra dig till jobbet som exempel, så det funkar säkert också till kusinen på landet.....
Visat har jag läst. De skriver för framtiden.
Jag har även läst lite mer noga i artiklar från hemmaplan och där nämns att den skall gå i turtrafik och möjlighet att beställa extraturer från givna platser längs ordinarie tur via en app som skall tas fram.
Resten är framtidsdrömmar.
av Mwi
#1168704
Har funderat lite på kostnaden på autonoma fordon, kommer det någonsin bli lönsamt att ha det i en vanlig personbil? Det ger ju ingen större besparing. Det är väl egentligen först i lastbilar och bussar man kan räkna hem det, att kunna köra 24/7 och bara behöva stanna för att fylla på bränsle och att lasta och lossa bör väl däremot ge en ganska stor besparing och ingen personalkostnad för att köra fordonet.
av andersuw
#1168709
Det beror väl helt på efterfrågan men jag tippar på att svaret är ja. Annars vore väl inte Tesla, Volvo Cars eller andra personbilstillverkare intresserade. När system för autonom körning väl är utvecklade kommer marginalkostnaden för att producera och montera de prylar som behövs att vara rätt låga. På sikt behöver därför merkostnaden inte bli särskilt hög. Finessen för personbilsbruk är förstås att "föraren" kan låta sig transporteras i stället för att köra och därmed ägna sig åt annan sysselsättning, t.ex. arbete, rekreativ medieanvändning eller sömn. Vid långa resor kan man välja att sova i bilen och låta den köra vidare på egen hand istället för att ta in på hotell.
Användarvisningsbild
av joel80
#1168737
Tror också det kommer gå att sälja rätt bra. Säljs skinnsäten, extra krom och sänkningar eller självöppnande bakluckan för massor av tusenlappar ser jag ingen större skillnad i att folk inte skulle köpa självkörning.. I början kommer det ju också vara en klar imp-faktor både på grannen och kollegor... ;)
av Mwi
#1178873
Volvo Trucks verkar jobba mer med kameror och inlärning i sitt projekt med självkörande lastbilar jämfört med de som jobbar med personbilar, finns säkert större ekonomi i kommersiellafordon så man kan utveckla dyrare teknik och kanske även tillförlitligare som hanterar flera variabler.
– Det liknar ju mer hur mänskliga förare kör och vi vill närma oss det. För vi vill fokuser på komplexa miljöer som rondeller och avancerade trafikmiljöer i korsningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6714334
Användarvisningsbild
av joel80
#1178877
Ja där finns det enorma pengar att hämta.. synd för alla som jobbar som lastbilschaffis.. :/
En elektrisk autonom lastbil kommer ju vara helt branschförändrande.. snabbt!

Tesla håller på med en semi, tanken är nog att den ska vara klar för självkörning också. Eller ha teknik för det från början i allafall.. så när det blir lagligt och dom har programvaran redo kan dom uppgradera dem.
https://electrek.co/2017/05/25/tesla-se ... ric-truck/

Men Volvo har faktiskt en självkörande lastbil ute redan.. fast inte riktigt på allmän väg. :)
[youtube]JwhyoUyJNoY[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=JwhyoUyJNoY
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1178881
andersuw skrev:Vid långa resor kan man välja att sova i bilen och låta den köra vidare på egen hand istället för att ta in på hotell.
Det är ju riktigt riktigt bra. På semestern sparar man multum med pengar för inga Hotel behöver bokas. Sen får man uppleva så mycket mer, ingen tid förspills på resandet, man somnar på kvällen och så vaknar man på morgonen pigg o utvilad på nästa resmål längs rutten.

Eller om man vill köpa begagnad bil i Italien, bara att skicka pengarna och säljaren knappar in min hemadress i GPSen, och så 2 dygn senare står bilen parkerad på garageuppfarten hemma.
av andersuw
#1178892
VolvoB20 skrev:Eller om man vill köpa begagnad bil i Italien, bara att skicka pengarna och säljaren knappar in min hemadress i GPSen, och så 2 dygn senare står bilen parkerad på garageuppfarten hemma.
Tja, bilen lär ju behöva tanka/ladda sig några gånger på den sträckan. Frågan är om/när de självkörande bilarna klarar även det konststycket. Frågan är också vad de gör när de märker att de närmar sig soppatorsk och inte klarar att slurpa i sig ny soppa på egen hand. Söker upp en ledig parkeringsplats och skickar ett SMS till "husse" om saken? ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1178897
Där skulle ju induktionsladdning komma bra till pass..

Eller att laddaren gör det själv.. som Teslas automatiska laddsladds-prototyp... ska såklart ses med Marvin Gaye! Slå på ljudet! ;)
[youtube]eiY5XNNzFQ8[/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=eiY5XNNzFQ8
:lol: :lol: :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]