- tor 06 apr 2017, 18:14
#1164330
https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car
är det inget krav på att det skall saknas ratt, pedaler och andra styrdon på nivå fem, däremot på att bilen skall kunna köra helt utan ingripande från förarens sida. Att helt ta bort alla styrdon kan ju bli lite bökigt den dag det automatiska systemet går sönder och bilen skall tas in på verkstad. Kanske kommer dessa styrdon därför att finnas kvar i en eller annan form men kanske kan fällas undan eller stoppas undan vid normalt bruk.
V9097 skrev:Jag tror att vi ska påminna oss vad nivå 5 innebär, dvs en bil utan ratt, pedaler eller andra styrdon som kan utföra all typ av körning som en människa kan göra. Jag har svårt att tro att vi kan gå in på en bilhandlare år 2025 och köpa en farkost helt utan styrdon. En bil som kan köra 80-90% av tiden själv, absolut! Det har jag inte särskilt svårt att tro. Men det är nivå 4, inte nivå 5.Nja, enligt definitionen här
https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car
är det inget krav på att det skall saknas ratt, pedaler och andra styrdon på nivå fem, däremot på att bilen skall kunna köra helt utan ingripande från förarens sida. Att helt ta bort alla styrdon kan ju bli lite bökigt den dag det automatiska systemet går sönder och bilen skall tas in på verkstad. Kanske kommer dessa styrdon därför att finnas kvar i en eller annan form men kanske kan fällas undan eller stoppas undan vid normalt bruk.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut