Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1164330
V9097 skrev:Jag tror att vi ska påminna oss vad nivå 5 innebär, dvs en bil utan ratt, pedaler eller andra styrdon som kan utföra all typ av körning som en människa kan göra. Jag har svårt att tro att vi kan gå in på en bilhandlare år 2025 och köpa en farkost helt utan styrdon. En bil som kan köra 80-90% av tiden själv, absolut! Det har jag inte särskilt svårt att tro. Men det är nivå 4, inte nivå 5.
Nja, enligt definitionen här

https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car

är det inget krav på att det skall saknas ratt, pedaler och andra styrdon på nivå fem, däremot på att bilen skall kunna köra helt utan ingripande från förarens sida. Att helt ta bort alla styrdon kan ju bli lite bökigt den dag det automatiska systemet går sönder och bilen skall tas in på verkstad. Kanske kommer dessa styrdon därför att finnas kvar i en eller annan form men kanske kan fällas undan eller stoppas undan vid normalt bruk.
av andersuw
#1164332
Xanthopteryx skrev:Jag tror dock skräpfrågan är den svåraste nöten att knäcka. En minivindrutetorkare på varje kamera?
I motsats till dig tror jag "skräpfrågan", det vill säga hur man skall få sensorerna att se/känna det de skall även under besvärliga förhållanden, är just en skräpfråga, det vill säga rätt enkel att lösa. Visst kan man som du drömma upp scenarier där det blir omöjligt för sensorerna att fungera. Men under de omständigheterna är det också omöjligt för en mänsklig förare att köra bilen på ett någotsånär säkert sätt. Och vi begär ännu inte av den autonoma bilen att den skall kunna köra även när en människa inte kan. När det gäller den igengrodda bakåtriktade kamera du ofta exemplifierar med kan ju problemet enkelt undvikas genom att sätta kameran innanför bakrutan. För övrigt kan ju en mänsklig förare köra utan sikt genom den rutan även om det inte är optimalt. Alltså borde även en autonom bil kunna göra det.

Jag kan för övrigt rapportera att under de ett och ett halvt år jag nu kört en bil som befinner sig på nivå 1 på autonomiskalan har jag ännu inte fått något meddelande om att någon av de tre kamerorna (backspeglar plus framruta), lidarn (framruta) eller radarn (grillen) är satt ur spel, detta trots att jag upplevt ett och annat ruskväder på vägen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1164349
Ja alltså, att vi ska nå nivå5 inom typ 10år tror ju inte jag heller. Men jag är övertygad om att det inte är pga. hårdvaran, utan det är mjukvaran och just dom "moraliska" dilemmorna som måste kommas överrens om, speciellt den frågan hur AI'n ska hantera en oundviklig olycka - rädda sig själv och passagerarna i bilen, eller offra sig själv och passagerarna så den andre bilen klarar sig. Det finns inget självklart svar på den frågan, inte ens vi själva vet hur vi skulle reagera i en sådan situation.
En AI är otroligt flexibel till skillnad mot vad många tycks tro, men någon moral har dom inte. En AI, precis som vi människor, måste bli "lärda" hur situationer ska hanteras, och blir dom "fellärda" går det käpprätt åt h-e, precis som för oss människor. Och hur AI'n kommer bete sig beror helt på programmeraren, eller "föräldern"/"läraren".

Det som skiljer AI'n mot oss människor är just moralen och det vi kallar "sunt förnuft".

Den dag ALLA bilar är helt förar-lösa kommer detta moraliska dilemma inte behövas längre, då alla bilar kommer veta vad alla andra bilar kommer göra och komminucera med varandra.
av Xanthopteryx
#1164719
joel80 skrev:Tror du dubbdäckförbud beslutas om från dag till dag???

Sen kommer man använda realtidskartor.. Uppdaterade via "molnet". Jag kör redan idag själv med Waze igång jämt, just för att t.ex vid trafikproblem få en ny rutt så jag kör runt stillastående köer. Sånna här bilar kommer vara uppkopplade.. dom kommer klara sig även utan uppkoppling men "ladda ner" t.ex väguppdateringar och även få direktinformation från annan trafik. Som sagt, det är inga konstigheter och det mesta av sån teknik finns redan.

En självkörande bil hade aldrig hamnat i din situation då den hade vetat att den vägen hade dubbdäckförbud långt innan den kom dit och valt en annan väg.

Nivå 5 tror jag vi når mellan 2025-2030... och då är jag mer försiktig än många andra förståsigpåare.
Självklart. Det finns ingen skylt och dagen efter finns en skylt. Oavsett hur långt innan det planerats så är det inte alltid kartor uppdateras.
Använder själv waze och den har ändå sällan koll på allt, som trafikolyckor, köer, byggarbeten (som exempel ett Stort byggarbete på motorvägen i närheten - det finns inte med).
Någon måste underhålla kartorna och det måste ske exakt i rätt ögonblick för att kunna lita på de. Detta lär aldrig hända så därför kan man aldrig betrakta kartor som ett osäkert underlag. Resten måste hanteras av bilen.
Likaså det som hände i stockholm i går där det då är speciella avspärrningar med allt ifrån plastband till skyltar till annat i en slig blandning.
Sådant är svårt. Mycket svårt.

Och direktuppkopplade bilar kräver just en stadig uppkoppling för dataöverföring. Detta är lättare sagt än gjort på många håll, och hur gör man när uppkopplingen går ner? Stannar bilen då bara och inte kör? I så fall är det ju inte en helt självkörande bil - den kan inte vara beroende av direktuppkoppling. Detta skall också bara ses som ett (osäkert) stöd.

Till och med biltillverkarna är lite svävande och ser gärna långt fram innan det finns fullt självkörande (artikel i Ny Teknik så sent som för någon dag sedan faktiskt).
av Xanthopteryx
#1164723
Lucif3r skrev:Heh, märks att många, nåja några iaf, här inte vill inse hur långt fram och hur flexibel AI redan är. Även en basic AI skulle klara av 80% av all körning i dagens trafik. En basic AI. Dvs en sån som jag skulle kunna göra.
Inte för att jag klandrar er, det är snudd på omöjligt att förstå just hur flexibelt allt redan är utan att kunna programmera AI själv. Att dra slutsatser från AI'n i t ex "Go" är väldigt trångsynt, och kan inte jämnföras för 5öre med bilkörning som, redan nämnts, redan idag är grovt reglerad av statiska regler och scenarion.

Att jämnföra sensorer som måste fungera i alla väder med en backkamera som bara är till för den late föraren är även det otroligt trångsynt. Backkameran är ett onödigt tillbehör byggda av dom billigaste komponenterna biltillverkarna kan få tag på, inte livs-viktig som sensorerna som krävs för självkörande bilar.

170 GPU'er, en halv-modern PC GPU är ungefär 30x40x5mm stor, mobila top-of-the-line GPU'er är inte ens 10x10x5mm. CPU'er håller ungefär samma storlek. Slå ut det på en yta så stor som en standard bil så får du se hur liten fysisk plats så mycket GPU och CPU-kraft tar ;)
Kylning? Ptja, dina -70c duger gott och väl :wink:
Jag tycker jämförelsen go och bilkörning inte är helt jättelångt ifrån varandra. Båda har regler och båda har inlärt och sunt förnuft inblandat.
Regeldelen är relativt lätt att få till. Sedan kommer det inlärda och sunt förnuft. D.v.s. alla de tillfällen då regler sätts ur spel, tolkas på annat sätt, inte är tillämpbara eller utsätter folk för onödiga risker (en u-sväng är må hända regelmässigt okej på en plats, men säkerhetsmässigt inte i relation till att bryta mot regeln om dubbdäck, som exempel).
Åter igen, vi pratar om bilar som kan köra HELT själva i ALLA situationer en människa kan köra i.

Kretsarna må ta liten plats men sedan skall det till kylning - MYCKET kylning. Detta kräver ytor och luftcirkulation. En processor av i dag kan lätt ha uppåt 100W TDP. Låt oss räkna lågt med 50W. 200 CPU:er á 50W = 10.000W. Du måste alltså kunna kyla bort 10 kW värme (nu ahr vi inte ens pratat om att driva processorerna - det blir i runda slängar närmare 1.000A på 12V). Det funkar säkert på vintern men på sommaren med +30-+50 grader... Det blir en stor luftkonditionering det.
Har du aldrig varit i ett serverrum? Även de minsta med bara fåtalet servrar blir fort mycket varma om kylsystemet lägger av.

Mitt exempel med backkamera var för att på ett enkelt sätt illustrera en av alla de fysiska svårigheter som finns.
av Xanthopteryx
#1164725
andersuw skrev:
Xanthopteryx skrev:Jag tror dock skräpfrågan är den svåraste nöten att knäcka. En minivindrutetorkare på varje kamera?
I motsats till dig tror jag "skräpfrågan", det vill säga hur man skall få sensorerna att se/känna det de skall även under besvärliga förhållanden, är just en skräpfråga, det vill säga rätt enkel att lösa. Visst kan man som du drömma upp scenarier där det blir omöjligt för sensorerna att fungera. Men under de omständigheterna är det också omöjligt för en mänsklig förare att köra bilen på ett någotsånär säkert sätt. Och vi begär ännu inte av den autonoma bilen att den skall kunna köra även när en människa inte kan. När det gäller den igengrodda bakåtriktade kamera du ofta exemplifierar med kan ju problemet enkelt undvikas genom att sätta kameran innanför bakrutan. För övrigt kan ju en mänsklig förare köra utan sikt genom den rutan även om det inte är optimalt. Alltså borde även en autonom bil kunna göra det.

Jag kan för övrigt rapportera att under de ett och ett halvt år jag nu kört en bil som befinner sig på nivå 1 på autonomiskalan har jag ännu inte fått något meddelande om att någon av de tre kamerorna (backspeglar plus framruta), lidarn (framruta) eller radarn (grillen) är satt ur spel, detta trots att jag upplevt ett och annat ruskväder på vägen.
SJälvklart kan du sätta den bakom rutan, men då måste du ha igång torkaren så fort det blir kräpigt. På sidorutan kan man tänka sig att sätta för backspegelserättare, men då måste du ha en torkanordning. Att du själv kan se ut genom sidorutan när den är skitig är för att du flyttar blicken och huvudet samt är på ett större avstånd vilket gör att du kan kompensera för alla de blinda fläckar där är. En kamera är liten och det räcker med fåtalet skräpfläckar för att den skall bli blind eller nästintill blind.
Och utan kamera blir det svårt att faktiskt ha full koll på allt. Kamera, radar, lidar, sodar, ... Man måste nog kombinera allt. De kompletterar varandra.

Att du inte fått varning på sensorerna kan ha att göra med 1. De faktiskt inte har täppts till ännu. 2. Sensorn vet inte att den är blockerad.
Det sistnämnda var en annan här som berättade om att adaptiva farthållaren plötsligt inte var så adaptiv längre. Anledningen var en stor snökon som byggts på framför radarn. Den var alltså blind men visste inte om det själv. En människa kunde utan problem köra i det vädret men sensorerna fick problem.
Det finns en anledning till att volvo flyttat radarn till rutan, vilket dock ger andra problem som sämre 'sikt' på låga föremål o.s.v.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1164752
NyTeknik hade en intressant artikel i senaste numret, om "Racet mot första autonoma fordonet". Där framgick det att Volvo tror sig ha en nivå-4-bil på marknaden 2021. Tesla ska köra helt autonomt i slutet av året.

http://www.nyteknik.se/fordon/racet-mot ... et-6838237
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
#1164922
Och sedan när de de självkörande systemen blivit vanliga så kan man säkert köpa dessa system i tillbehörsaffärer som t ex Biltema för att själv uppgradera sitt fordon.Lär ju bli himla spännande. :D
av andersuw
#1164952
Xanthopteryx skrev:SJälvklart kan du sätta den bakom rutan, men då måste du ha igång torkaren så fort det blir kräpigt.
Visst. Men det sköter förstås den autonoma bilen automatiskt.
Xanthopteryx skrev:På sidorutan kan man tänka sig att sätta för backspegelserättare, men då måste du ha en torkanordning.
Kameror i backspeglarna är rätt oproblematiskt. Det gror inte igen där.
Xanthopteryx skrev:Att du inte fått varning på sensorerna kan ha att göra med 1. De faktiskt inte har täppts till ännu. 2. Sensorn vet inte att den är blockerad.
I mitt fall har det bara handlat om 1, inte om 2.
Xanthopteryx skrev:Det finns en anledning till att volvo flyttat radarn till rutan, vilket dock ger andra problem som sämre 'sikt' på låga föremål o.s.v.
Visst är det bättre att ha radarn bakom vindrutan när den nu får plats där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]