Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1164002
Xanthopteryx skrev: I fyrvägskorsningen använder du sunt förnuft (vad nu det är egentligen?) men bilen saknar detta. Den saknar förnuft över huvud taget. Den måste följa reglerna, och skall den bryta mot reglerna så är det egentligen bara att en annan regel har företräde för just den regel som det skall brytas mot. Men hur lär man datorn när det är okej och när det inte är okej?
Självklart måste en självkörande bil utgå från högerregeln om inget annat sägs, för hur skulle det bli annars? Den måste ju följa trafikreglerna, eller hur? Hur skall du definiera grusvägen (som dessutom kanske bara är en grusig asfaltsväg) och dess bredd? Ett fixt värde? Om vägen har grus och är max 0,5 gånger den andra vägens bredd (vilket förutsätter att du kan se hela den andra vägens bredd, och dessutom kunna mäta det).
Dina resonemang bygger ju på att du har ett så kallat sunt förnuft. Att du omedvetet kan göra ofattbart svåra val i alla möjliga situationer. Bara att lyfta en burk, fånga en boll, borsta tänderna... Alla bygger på komplexa beslut och avancerade rörelseberäkningar.
Men bilen behöver inte ha ett komplett mänskligt "sunt förnuft", vad det nu är. Till exempel skulle det räcka att den i alla trafiksituationer fattade samma beslut som en mänsklig förare skulle ha gjort, utifrån förutsättningarna. Då skulle den ju vara sant "självkörande".
Användarvisningsbild
av joel80
#1164013
Jag trodde också nivå5 skulle vara väldigt långt bort innan jag började se lite vad de som är insatta i det hade att säga.
Det verkar närmre än vad vi tror.. Och problemen ovan är inga stora problem.. Att få plats med datorkraften är det väl ingen som tror blir ett problem? Den är bra kompakt redan idag.. Lidar-radar har blivit 1000 gånger billigare på bara några år.

Ang. att skrapa rutor gör jag det väldigt sällan nu mer. Det räcker med en kvart med värmaren så är all is borta.. Eller typ 30-45min om jag inte kör dieselvärmaren utan bara elvärme.

På senaste rätt nya bilarna har jag aldrig varit med om att det isat igen så pass att jag behövt stanna.. Inte bakrutan heller.
Det jag gjort i farten (stadstrafik i typ 30km/h) är att jag sträckt ut armen genom rutan för att lyfta vindrutetorkaren för att få bort snö och is från den.

Vad menar du med sunt förnuft? Datorer behöver inte längre regler och programmering för alla situationer utan lär sig själv och tar egna beslut. Självklart måste viss kunskap och parametrar först programmeras in i datorerna men det vore en omöjlighet att programmera in alla möjliga situationer.

I dåligt väder kommer/är självkörande bilar troligen vara betydligt bättre förare än oss och se betydligt mer och längre.
av Mwi
#1164089
Xanthopteryx skrev:Problemet med datorer är att de är ungefär lika flexibla som en torr träpinne.
Fördelen med en dator är att den inte tröttnar, den har 100% fokus hela tiden på sin uppgift. Problemet kan vara vilka grundparametrar som fattar besluten för vad bilen skall göra i olika situationer.
Om en olycka inte kan undvikas och bilen är programmerad för att prioritera de egna passagerarnas säkerhet och alternativen som finns är, frontalkrock med mötande bil eller att väja och köra på en gående vilket innebär mindre skaderisk för de egna passagerarna. Om nu datorn väljer det tekniskt riktiga beslutet vem blir ansvarig för att en gående dödas, programmeraren eller passagerarna i bilen?
Det tycker jag är en intressantare fråga, för tekniken till självkörandebilar tror jag inte är några större problem.
av Xanthopteryx
#1164092
joel80 skrev: Vad menar du med sunt förnuft? Datorer behöver inte längre regler och programmering för alla situationer utan lär sig själv och tar egna beslut. Självklart måste viss kunskap och parametrar först programmeras in i datorerna men det vore en omöjlighet att programmera in alla möjliga situationer.
Hur gör du som exempel det jag råkade ut för i dag?
Du står vid en korsning i en av de två filer som Bara svänger vänster. Det blir grönt, du kör och när du skall till att köra in på nya gatan så ser du att där får man Inte åka med dubbdäck.
Hur skall en dator köra då?
Stanna i korsningen och tycka att "Nej"?
Göra en U-sväng med allt vad det innebär av risker och eventuellt olaglighet? Om det ens är möjligt trafikmässigt?
Eller bryta mot trafikregeln?

Likaså, ett trafikarbete gör att du måste korsa heldragen linje, köra i en bussfil och dessutom köra på en cykelbana för att komma dit du skall?
Eller ska bilen bara försöka köra helt lagligt vilket kanske innebär att den måste stanna? Eller försöka köra en omväg, som kanske inte går då enda vägen var enligt ovan?

Trafikljuset är släckt - hur skall den veta att det är okej att köra ändå?

Flervägsstopp. Flera bilar kommer samtidigt. Vem åker först?

Några exempel bara som av oss människor kräver ögonkontakt med övriga, samförstånd, sunt förnuft.
av Mwi
#1164100
Xanthopteryx skrev: Hur gör du som exempel det jag råkade ut för i dag?
Du står vid en korsning i en av de två filer som Bara svänger vänster. Det blir grönt, du kör och när du skall till att köra in på nya gatan så ser du att där får man Inte åka med dubbdäck.
Hur skall en dator köra då?
Stanna i korsningen och tycka att "Nej"?
Göra en U-sväng med allt vad det innebär av risker och eventuellt olaglighet? Om det ens är möjligt trafikmässigt?
Eller bryta mot trafikregeln?

Likaså, ett trafikarbete gör att du måste korsa heldragen linje, köra i en bussfil och dessutom köra på en cykelbana för att komma dit du skall?
Eller ska bilen bara försöka köra helt lagligt vilket kanske innebär att den måste stanna? Eller försöka köra en omväg, som kanske inte går då enda vägen var enligt ovan?
Hur hade du själv gjort i samma situationer med en polisbil bakom dig ?:-/
Användarvisningsbild
av joel80
#1164124
Precis.. Många av de här sakerna är ju redan reglerade i lag. En korsning utan trafikljus.. Ja då följer man skyltar, finns det inte skyltar är det grundregler.. D.v.s högerregeln.

Regler som t.ex dubbdäcksförbud är ju väldigt enkla då dom inte bara uppstår ur tomma intet utan finns på samma ställen jämt. Väldigt lätt för bilen att veta och det enda en ägare möjligen behöver göra (om bilen inte själv kan känna det i dävkvibrationer/ljudavläsning) är att vid däckbyte markera i nån meny eller kanske i en app vilka däck som används.

Kollade du något på filmerna över huvud taget? Ser du hur bilen kör över mittlinjen för att ta sig förbi lastbilen?

Att du eller vi är okunniga om exakt hur datorerna klarar av det betyder inte att dom inte gör det. Uppenbarligen har man kommit bra långt redan idag och har fungerande bilar i trafik.. Dock troligen med buggar och problem som måste lösas.. Men de problem du tar upp har dom redan löst.
av Xanthopteryx
#1164140
joel80 skrev:Precis.. Många av de här sakerna är ju redan reglerade i lag. En korsning utan trafikljus.. Ja då följer man skyltar, finns det inte skyltar är det grundregler.. D.v.s högerregeln.

Regler som t.ex dubbdäcksförbud är ju väldigt enkla då dom inte bara uppstår ur tomma intet utan finns på samma ställen jämt. Väldigt lätt för bilen att veta och det enda en ägare möjligen behöver göra (om bilen inte själv kan känna det i dävkvibrationer/ljudavläsning) är att vid däckbyte markera i nån meny eller kanske i en app vilka däck som används.

Kollade du något på filmerna över huvud taget? Ser du hur bilen kör över mittlinjen för att ta sig förbi lastbilen?

Att du eller vi är okunniga om exakt hur datorerna klarar av det betyder inte att dom inte gör det. Uppenbarligen har man kommit bra långt redan idag och har fungerande bilar i trafik.. Dock troligen med buggar och problem som måste lösas.. Men de problem du tar upp har dom redan löst.
Dubbdäcksförbud, tja, inför de det i morgon vet bilen om det nästa gång kartan uppdateras. Du kan inte lita på kartor. Sånt hur löser du logiken?
Personligen gjorde jag ju det minst dåliga just där: jag körde ändå. Sunda förnuftet du vet?

Självklart kollade jag filmen. Bilen passerade lastbilen utan att korsa någon linje. Enkel logik. Bröt inte mot någon regel.

Har är hyfsat insatt i vad datorer klarar och inte klarar. Jag vet varför man aldrig ser dessa bilar i realistiska miljöer. Det är tillrättalagt. Man vet att kartorna är uppdaterade. Man vet vilken rutt bilen tar och hur den ser ut. Det är aldrig snöstorm, ösregn, hagel, ej plogade slingriga landsvägar in skogen.
För att det är för svårt.
En bil har jag sett i snö. Full av snurrande lasrar på taket. Knappast realistiskt som bruksbil.

Har har kommit en bit ja. Den enkla biten.
Nu kommer resten...
En autonom bil är en bil som hanterar alla situationer som människan hanterar. Gärna lite bättre.
Jag tror det ligger 20 år framåt. Minst.
Användarvisningsbild
av joel80
#1164154
Tror du dubbdäckförbud beslutas om från dag till dag???

Sen kommer man använda realtidskartor.. Uppdaterade via "molnet". Jag kör redan idag själv med Waze igång jämt, just för att t.ex vid trafikproblem få en ny rutt så jag kör runt stillastående köer. Sånna här bilar kommer vara uppkopplade.. dom kommer klara sig även utan uppkoppling men "ladda ner" t.ex väguppdateringar och även få direktinformation från annan trafik. Som sagt, det är inga konstigheter och det mesta av sån teknik finns redan.

En självkörande bil hade aldrig hamnat i din situation då den hade vetat att den vägen hade dubbdäckförbud långt innan den kom dit och valt en annan väg.

Nivå 5 tror jag vi når mellan 2025-2030... och då är jag mer försiktig än många andra förståsigpåare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1164168
Heh, märks att många, nåja några iaf, här inte vill inse hur långt fram och hur flexibel AI redan är. Även en basic AI skulle klara av 80% av all körning i dagens trafik. En basic AI. Dvs en sån som jag skulle kunna göra.
Inte för att jag klandrar er, det är snudd på omöjligt att förstå just hur flexibelt allt redan är utan att kunna programmera AI själv. Att dra slutsatser från AI'n i t ex "Go" är väldigt trångsynt, och kan inte jämnföras för 5öre med bilkörning som, redan nämnts, redan idag är grovt reglerad av statiska regler och scenarion.

Att jämnföra sensorer som måste fungera i alla väder med en backkamera som bara är till för den late föraren är även det otroligt trångsynt. Backkameran är ett onödigt tillbehör byggda av dom billigaste komponenterna biltillverkarna kan få tag på, inte livs-viktig som sensorerna som krävs för självkörande bilar.

170 GPU'er, en halv-modern PC GPU är ungefär 30x40x5mm stor, mobila top-of-the-line GPU'er är inte ens 10x10x5mm. CPU'er håller ungefär samma storlek. Slå ut det på en yta så stor som en standard bil så får du se hur liten fysisk plats så mycket GPU och CPU-kraft tar ;)
Kylning? Ptja, dina -70c duger gott och väl :wink:
Användarvisningsbild
av V9097
#1164190
Lucif3r skrev:Heh, märks att många, nåja några iaf, här inte vill inse hur långt fram och hur flexibel AI redan är. Även en basic AI skulle klara av 80% av all körning i dagens trafik. En basic AI. Dvs en sån som jag skulle kunna göra.Inte för att jag klandrar er, det är snudd på omöjligt att förstå just hur flexibelt allt redan är utan att kunna programmera AI själv. Att dra slutsatser från AI'n i t ex "Go" är väldigt trångsynt, och kan inte jämnföras för 5öre med bilkörning som, redan nämnts, redan idag är grovt reglerad av statiska regler och scenarion.
joel80 skrev:Nivå 5 tror jag vi når mellan 2025-2030... och då är jag mer försiktig än många andra förståsigpåare
Jag får erkänna att jag inte är särdeles insatt i programmering, CPU-er, lidar etc. Men jag vet i alla fall något om produktutveckling och vet att det tar lång tid, och att bilföretag är stora tröga organisationer med nödvändiga men långsamma kvalitetsprocesser. Det är också en ett enormt risktagande från biltillverkarna som får ett betydligt större ansvar i knät. Det finns också juridiska hinder som politiker och jurister måste sätta fart med att lösa om det ska bli något.

Jag tror att vi ska påminna oss vad nivå 5 innebär, dvs en bil utan ratt, pedaler eller andra styrdon som kan utföra all typ av körning som en människa kan göra. Jag har svårt att tro att vi kan gå in på en bilhandlare år 2025 och köpa en farkost helt utan styrdon. En bil som kan köra 80-90% av tiden själv, absolut! Det har jag inte särskilt svårt att tro. Men det är nivå 4, inte nivå 5.

Den som lever får se :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]