Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1164124
Precis.. Många av de här sakerna är ju redan reglerade i lag. En korsning utan trafikljus.. Ja då följer man skyltar, finns det inte skyltar är det grundregler.. D.v.s högerregeln.

Regler som t.ex dubbdäcksförbud är ju väldigt enkla då dom inte bara uppstår ur tomma intet utan finns på samma ställen jämt. Väldigt lätt för bilen att veta och det enda en ägare möjligen behöver göra (om bilen inte själv kan känna det i dävkvibrationer/ljudavläsning) är att vid däckbyte markera i nån meny eller kanske i en app vilka däck som används.

Kollade du något på filmerna över huvud taget? Ser du hur bilen kör över mittlinjen för att ta sig förbi lastbilen?

Att du eller vi är okunniga om exakt hur datorerna klarar av det betyder inte att dom inte gör det. Uppenbarligen har man kommit bra långt redan idag och har fungerande bilar i trafik.. Dock troligen med buggar och problem som måste lösas.. Men de problem du tar upp har dom redan löst.
av Xanthopteryx
#1164140
joel80 skrev:Precis.. Många av de här sakerna är ju redan reglerade i lag. En korsning utan trafikljus.. Ja då följer man skyltar, finns det inte skyltar är det grundregler.. D.v.s högerregeln.

Regler som t.ex dubbdäcksförbud är ju väldigt enkla då dom inte bara uppstår ur tomma intet utan finns på samma ställen jämt. Väldigt lätt för bilen att veta och det enda en ägare möjligen behöver göra (om bilen inte själv kan känna det i dävkvibrationer/ljudavläsning) är att vid däckbyte markera i nån meny eller kanske i en app vilka däck som används.

Kollade du något på filmerna över huvud taget? Ser du hur bilen kör över mittlinjen för att ta sig förbi lastbilen?

Att du eller vi är okunniga om exakt hur datorerna klarar av det betyder inte att dom inte gör det. Uppenbarligen har man kommit bra långt redan idag och har fungerande bilar i trafik.. Dock troligen med buggar och problem som måste lösas.. Men de problem du tar upp har dom redan löst.
Dubbdäcksförbud, tja, inför de det i morgon vet bilen om det nästa gång kartan uppdateras. Du kan inte lita på kartor. Sånt hur löser du logiken?
Personligen gjorde jag ju det minst dåliga just där: jag körde ändå. Sunda förnuftet du vet?

Självklart kollade jag filmen. Bilen passerade lastbilen utan att korsa någon linje. Enkel logik. Bröt inte mot någon regel.

Har är hyfsat insatt i vad datorer klarar och inte klarar. Jag vet varför man aldrig ser dessa bilar i realistiska miljöer. Det är tillrättalagt. Man vet att kartorna är uppdaterade. Man vet vilken rutt bilen tar och hur den ser ut. Det är aldrig snöstorm, ösregn, hagel, ej plogade slingriga landsvägar in skogen.
För att det är för svårt.
En bil har jag sett i snö. Full av snurrande lasrar på taket. Knappast realistiskt som bruksbil.

Har har kommit en bit ja. Den enkla biten.
Nu kommer resten...
En autonom bil är en bil som hanterar alla situationer som människan hanterar. Gärna lite bättre.
Jag tror det ligger 20 år framåt. Minst.
Användarvisningsbild
av joel80
#1164154
Tror du dubbdäckförbud beslutas om från dag till dag???

Sen kommer man använda realtidskartor.. Uppdaterade via "molnet". Jag kör redan idag själv med Waze igång jämt, just för att t.ex vid trafikproblem få en ny rutt så jag kör runt stillastående köer. Sånna här bilar kommer vara uppkopplade.. dom kommer klara sig även utan uppkoppling men "ladda ner" t.ex väguppdateringar och även få direktinformation från annan trafik. Som sagt, det är inga konstigheter och det mesta av sån teknik finns redan.

En självkörande bil hade aldrig hamnat i din situation då den hade vetat att den vägen hade dubbdäckförbud långt innan den kom dit och valt en annan väg.

Nivå 5 tror jag vi når mellan 2025-2030... och då är jag mer försiktig än många andra förståsigpåare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1164168
Heh, märks att många, nåja några iaf, här inte vill inse hur långt fram och hur flexibel AI redan är. Även en basic AI skulle klara av 80% av all körning i dagens trafik. En basic AI. Dvs en sån som jag skulle kunna göra.
Inte för att jag klandrar er, det är snudd på omöjligt att förstå just hur flexibelt allt redan är utan att kunna programmera AI själv. Att dra slutsatser från AI'n i t ex "Go" är väldigt trångsynt, och kan inte jämnföras för 5öre med bilkörning som, redan nämnts, redan idag är grovt reglerad av statiska regler och scenarion.

Att jämnföra sensorer som måste fungera i alla väder med en backkamera som bara är till för den late föraren är även det otroligt trångsynt. Backkameran är ett onödigt tillbehör byggda av dom billigaste komponenterna biltillverkarna kan få tag på, inte livs-viktig som sensorerna som krävs för självkörande bilar.

170 GPU'er, en halv-modern PC GPU är ungefär 30x40x5mm stor, mobila top-of-the-line GPU'er är inte ens 10x10x5mm. CPU'er håller ungefär samma storlek. Slå ut det på en yta så stor som en standard bil så får du se hur liten fysisk plats så mycket GPU och CPU-kraft tar ;)
Kylning? Ptja, dina -70c duger gott och väl :wink:
Användarvisningsbild
av V9097
#1164190
Lucif3r skrev:Heh, märks att många, nåja några iaf, här inte vill inse hur långt fram och hur flexibel AI redan är. Även en basic AI skulle klara av 80% av all körning i dagens trafik. En basic AI. Dvs en sån som jag skulle kunna göra.Inte för att jag klandrar er, det är snudd på omöjligt att förstå just hur flexibelt allt redan är utan att kunna programmera AI själv. Att dra slutsatser från AI'n i t ex "Go" är väldigt trångsynt, och kan inte jämnföras för 5öre med bilkörning som, redan nämnts, redan idag är grovt reglerad av statiska regler och scenarion.
joel80 skrev:Nivå 5 tror jag vi når mellan 2025-2030... och då är jag mer försiktig än många andra förståsigpåare
Jag får erkänna att jag inte är särdeles insatt i programmering, CPU-er, lidar etc. Men jag vet i alla fall något om produktutveckling och vet att det tar lång tid, och att bilföretag är stora tröga organisationer med nödvändiga men långsamma kvalitetsprocesser. Det är också en ett enormt risktagande från biltillverkarna som får ett betydligt större ansvar i knät. Det finns också juridiska hinder som politiker och jurister måste sätta fart med att lösa om det ska bli något.

Jag tror att vi ska påminna oss vad nivå 5 innebär, dvs en bil utan ratt, pedaler eller andra styrdon som kan utföra all typ av körning som en människa kan göra. Jag har svårt att tro att vi kan gå in på en bilhandlare år 2025 och köpa en farkost helt utan styrdon. En bil som kan köra 80-90% av tiden själv, absolut! Det har jag inte särskilt svårt att tro. Men det är nivå 4, inte nivå 5.

Den som lever får se :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1164197
Tror inte heller att bilarna kommer vara utan manuell styrning 2025.. Men jag tror att runt de året eller kommande 5 kommer vi ha bilar där vi helt kan koppla bort oss själva om vi vill, och alltså inte behöver kunna ta över utan bilen klarar alla situationer. Om tillverkaren löser dt med att ratten åker in i instrumentpanelen eller inte får vi väl se... :D

Men nog kräver väl nivå5 inte att bilen inte ska kunna styras manuellt, utan bara tvärtom, att den ska kunna köra utan någon hjälp alls från en förare?
Användarvisningsbild
av V9097
#1164205
joel80 skrev:Men nog kräver väl nivå5 inte att bilen inte ska kunna styras manuellt, utan bara tvärtom, att den ska kunna köra utan någon hjälp alls från en förare?
Det stämmer, det krävs inte att bilen ska sakna styrdon. Men bilen ska klara alla körsituationer som en människa klarar, utan undantag. Det ska inte behövas någon förare i bilen. "In all use cases" som det är uttryckt i länken nedan.

https://www.2025ad.com/fileadmin/user_u ... ghtbox.jpg
av S80_140HK
#1164241
Fint med teknik men....

Jag har så jäkla svårt att förstå meningen med viss teknik. Jag kan köpa att man kanske automatiserar tex. rälsgående kollektivtrafik i den grad att den övervakas av ett mänskligt öga på distans men i övrigt sköter resten själv. Om någon hoppar framför tåget så är det kört oavsett om en dator eller förare på tåget upptäcker det någon sekund innan det smäller.

Förstår att tekniken tar oss närmare självkörande bilar, men däremot förstår jag inte varför det ska vara nödvändigt. Jag låter som en riktig bakåtsträvare kanske, men jag förstår helt ärligt inte poängen. Däremot skulle det vara smutt med ett säkerhetssystem som känner av ifall föraren förlorar medvetandet (läs, tex stroke, hjärtinfarkt) och omedelbart tar över kontrollen och ser till att bilen stannar tryggt och säkert samt kallar på hjälp, tex via VOC. Det är ett säkerhetssystem, medans helt självkörande bilar är något helt annat. Lite av "marknadsföringen" handlar om att människan ska få mer tid över till annat, fast om vi är så stressade och har sån tidsbrist så har vi andra problem än att bilen inte kör själv i dagsläget.
av Lövet
#1164243
Jag kör Sveriges jävligaste vägsträcka (Stockholm-Södertälje) varenda dag i rusningstrafik. Jag har full förståelse för vad tekniken har för funktion. Det är en kamp varenda dag och man är närmast slut i huvudet när man kommer fram. Om det finns en teknik som klarar av 80% av den körningen skulle jag köpa den bilen imorgon! Det kommer jag antagligen köra också. Nästan bil har garanterat Trafic Jam Assist, Adaptiv radar, Lane keeping assist eftersom det minska ansträngningen med den här typen av körning.
Användarvisningsbild
av crumpets
#1164244
S80_140HK 99% av körningen man gör är ju bara ett tråkigt eländigt arbete. Självklart ska sånt automatiseras. Att det är tråkigt och tröttsamt gör en dessutom sämre på att utföra det. Det struntar datorn i. Jag skulle vilja påstå att körning är bland det viktigaste att automatisera mtp hur stor dödligheten ändå är i trafiken världen över.

@Andreas enda sättet att överleva är att lägga sig i mittfilen som en idiot och låta radarn göra jobbet. Börjar man köra den sträckan medvetet är man körd i skallen sen som du säger :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ja, det börjar fungera som det ska efter att […]

Ac

Ja, dumt & chansa.. jag beställde en fr&a[…]

Elpriset

nej, det där är din elanläggning (e[…]

Volvo V70, 2008, 2.4d.

Hur ekonomisk är en V70 med en 2.4d fem-cylin[…]