Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
#1169176
Kolla den här jag såg i Mileaukee. Enligt lokala så är det pga riktigt tuffa kemikalier dom använder istället för vanligt salt.
Det var tråkigt att se hur många bilar som var totalt sönderrostade även nya bilar.
Det finns inte besiktning i usa så man kör tills det rasar.
Bild
Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169190
Det är ju "allmänt känt" att importerar du en bil från USA så är där (oftast i alla fall) inget rostskydd alls. Bilen på bilden ovan verkar dessutom ha någon form av isolering i dörrarna, det kanske inte är så bra det binder ju kondensen. Jobbade slutet på -70 och början på -80-talet åt en bilhandlare som importerade bilar från främst Tyskland, men även från USA och därifrån även några helt nya. Dom tyska "såg ut som" våra bilar undertill men dom amerikanska var helt rena, vissa detaljer (stag och bärarmar) vari inte ens grundfärg på....
Gjorde lite service på dotterns båda bilar för några helger sedan. Hon ville ha skiftat till sommardäck och "lite service". Hade gjort oljebyte och bytt däcken samt sprutat in oljan i alla balkar och dörrar + på underredet på min 740 så allt var ju förberett. Jag lägger bred (ganska kraftig) plast på stenläggningen på infarten, sedan har jag kraftig maskin filt (skrotbitar från jobbet) över det. Vi tillverkar filt till pappersmaskiner, alltså en Pressfilt som suger upp vatten i pappersmassan vid tillverkning av papper. Sedan sprutar jag bilen medans den står på bockar. Sedan får den stå och i 2 dagar. Jag gjorde samma på hennes båda bilar (Peugeot 107 -08 och Mazda 6 -07) som båda fått "påstötning" av bilprovningen att dom behövde "göra något". Skulle gjort frugans Passat också men tiden räckte inte till. Det tar ju hela helgen eftersom det får stå och droppa någon dag. Sedan är det bara att rulla ihop "underlaget" och köra till Återvinningen. Får se hur det set ut på dotterns bilar till hösten när vinterdäcken ska på igen...... Volvon är sprutad innan så den har ett "grundskydd" + att det är en -88B... :lol:
Användarvisningsbild
av EjS
#1169274
Ja - europäiske bilar är bättre. Så såg det ut i alla fall - eller så är det för att dom ägarne underhåller bilen bättre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169308
EjS skrev:Ja - europäiske bilar är bättre. Så såg det ut i alla fall - eller så är det för att dom ägarne underhåller bilen bättre.
Jag tror att (framför allt svenskar) europeiska bilägare är bättre bilägare än (framför allt) amerikanska bilägare. Amerikaner köper ett fordon att köra med, svenskar köper en bil att umgås med. Detta är nog generellt, men en bil i Sverige blir betydligt äldre än bilar i (framför allt i USA) alla jämförbara länder. Sedan finns det ju alltid undantag, men hade vi i Sverige haft samma klimat som i sydvästra USA så hade nog både PV,n och Amazonen varit mycket vanligare än vad dom trots allt är idag. Trots att man ser en massa äldre bilar i amerikanska sammanhang är dom mer sällsynta än vad äldre bilar är här
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]