- fre 28 apr 2017, 08:11
#1169190
Det är ju "allmänt känt" att importerar du en bil från USA så är där (oftast i alla fall) inget rostskydd alls. Bilen på bilden ovan verkar dessutom ha någon form av isolering i dörrarna, det kanske inte är så bra det binder ju kondensen. Jobbade slutet på -70 och början på -80-talet åt en bilhandlare som importerade bilar från främst Tyskland, men även från USA och därifrån även några helt nya. Dom tyska "såg ut som" våra bilar undertill men dom amerikanska var helt rena, vissa detaljer (stag och bärarmar) vari inte ens grundfärg på....
Gjorde lite service på dotterns båda bilar för några helger sedan. Hon ville ha skiftat till sommardäck och "lite service". Hade gjort oljebyte och bytt däcken samt sprutat in oljan i alla balkar och dörrar + på underredet på min 740 så allt var ju förberett. Jag lägger bred (ganska kraftig) plast på stenläggningen på infarten, sedan har jag kraftig maskin filt (skrotbitar från jobbet) över det. Vi tillverkar filt till pappersmaskiner, alltså en Pressfilt som suger upp vatten i pappersmassan vid tillverkning av papper. Sedan sprutar jag bilen medans den står på bockar. Sedan får den stå och i 2 dagar. Jag gjorde samma på hennes båda bilar (Peugeot 107 -08 och Mazda 6 -07) som båda fått "påstötning" av bilprovningen att dom behövde "göra något". Skulle gjort frugans Passat också men tiden räckte inte till. Det tar ju hela helgen eftersom det får stå och droppa någon dag. Sedan är det bara att rulla ihop "underlaget" och köra till Återvinningen. Får se hur det set ut på dotterns bilar till hösten när vinterdäcken ska på igen...... Volvon är sprutad innan så den har ett "grundskydd" + att det är en -88B... :lol:
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V