Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1162883
Jag har faktiskt tvingats skrota ett antal japanska bilar för karossen inte gick att rostlaga mer, dock funkade motor, drivlina och elsystem prickfritt.

Det är nog faktiskt så att alla bilar jag någonsin har skrotat var pga att rosten tog dem. Alla andra problem er m är ju oftast lätta att fixa.
Användarvisningsbild
av Derank
#1162894
Lucif3r skrev:
Derank skrev:det r vara andra problem som ärcstörre på en bil som passerat bäst före datum för länge sedan.
Inte alls. Min är 20 nu, och det enda fel som finns på den är rostiga bakskärmar.
945an hann visserligen aldrig bli 20 i min ägo(18 tror jag), men även på den var enda felet att rosten började komma under på dom klassiska ställena.

Det är riktiga volvos vi pratar om här, mekaniska/"viktiga" fel är inte så vanliga om man sköter dom som man ska :wink:
Slarvar man är det klart att felen börjar dyka upp ett efter ett.
Och att det börjar rosta efter en 15 -20år kan man väl inte klaga på el?

Har då än inte sett en enda v70II tex som börjat rosta och de första har ju rullat 10 år nu. Tror knappt jag sett en riktig rostig v70n än. Och de har ju rullat sedan 2000.
av andersuw
#1162917
Att du inte sett rost på någon V70 II beror som tidigare påpekats på att du inte tittat särskilt noga. Att V70N är ovanligt väl rostskyddad är de allra flesta överens om.
Användarvisningsbild
av Derank
#1162927
Självklart finns det ett och annat undantag men generellt är de rostfria. Och om de är rostiga efter 15-20 år så må det nog vara. De flesta förstår att metall rostar med tiden. ..........
Användarvisningsbild
av Derank
#1162928
Jag tror jag har hanterat och sett fler bilar de senaste 17 åren än de flesta. Det passerar några tjänstebilar på 740 anställda per år.....
av Tilly
#1162961
Klart att bilar i stålplåt kan rosta. Men trådens tema är ju lite att en försämring skett från en tidigare högre nivå. Det finns väl ingen anledning att vara nöjd med det? Men det är klart att ser man det ur det perspektivet att alla bilar äldre än 12 år är helt ointressanta så spelar det kanske inte så stor roll så länge den inte har rostat sönder på de 12 åren. Och tillverkarna är ju inne på den linjen vilket var min poäng i förra inlägget. Jag har egentligen inte så svårt att förstå dem, jag har lite svårare att förstå vanliga bilägare som argumenterar för att det inte spelar någon roll att rostskyddet har försämrats. Men det har väl att göra med olika grundinställning till gamla bilar kanske. Det finns ju även bilägare som tycker om äldre bilar och där det spelar stor roll om en modell har bra eller bara medelmåttigt rostskydd. 15 år gamla bilar kan ju ofta ha mycket kvar att ge och skänka mycket nytta och glädje som andrabilar, 18-årsbilar eller bara för folk som tycker det är kul att vårda saker istället för att konsumera. Fast för tillverkarna är ju dessa såklart ointressanta.

Som ägare till en 86:a glädjer jag mig fortfarande stort åt att galvaniseringen infördes just det året vilket gör bilen mycket bättre än om det varit en 85:a.
av andersuw
#1162974
Derank skrev:Självklart finns det ett och annat undantag men generellt är de rostfria.
Som klart och tydligt framgår av de professionella undersökningar av äldre bilar som görs och gjorts är så inte fallet. Dina egna rostinspektioner bryr jag mig ärligt talat inte alls om. Varför skulle jag göra det när det finns bättre data att tillgå?
av andersuw
#1162975
VolvoB20 skrev:Det är nog faktiskt så att alla bilar jag någonsin har skrotat var pga att rosten tog dem. Alla andra problem er m är ju oftast lätta att fixa.
Jag har dessbättre aldrig ägt en bil som varit så dålig att jag själv bestämt mig för att skrota den. Jag har alltid lyckats sälja dem till någon som verkade ha andra planer. Dock var både 145:an och 245:an så rostiga att det var med viss förvåning jag konstaterade att de gick att sälja. 145:an var då 12-13 år gammal och 245:an 16-17. Den sistnämnda hade genomgått omfattande rostlagning och omlackering när jag köpte den vid 9-10 års ålder men fortsatte inte helt oväntat att rosta friskt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1162976
andersuw skrev:
Derank skrev:Självklart finns det ett och annat undantag men generellt är de rostfria.
Som klart och tydligt framgår av de professionella undersökningar av äldre bilar som görs och gjorts är så inte fallet. Dina egna rostinspektioner bryr jag mig ärligt talat inte alls om. Varför skulle jag göra det när det finns bättre data att tillgå?

Håller med ovanstående. Jag går dock mest efter vad jag sett med egna ögon men, jag ser betydligt mer rostiga nyare volvo(ex. V70II) än äldre volvos, och häromkring är det rätt jämnt utspritt med nya(re) vs äldre bilar.

Misskötsel, tänker ni säkert... Ptja, Om något så är det dom äldre modellerna som är misskötta("är ju bara en bil för ~10k"), skitiga osv, medans dom nyare mer ofta än inte är tvättade och inte har en smutsfläck på sig. :roll:
Så ja, vad jag har sett - och som det finns data på som bekräftar det - så rostar nyare volvos som såll jämnfört med dom äldre.
av andersuw
#1163009
Att de nyare bilarna rostar som såll vet jag inte om jag kan hålla med om. Vi är ju dessbättre knappast tillbaka på samma rostbenägenhet som hos 140- och 240-serien (där den senare dock kanske fick lite bättre rostskydd mot slutet av produktionstiden; har inte koll på det). Men allt pekar ju på att det blivit åtminstone något sämre efter P2-orna (V70N m.fl.) och det är ju trist.

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]