Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1162534
Hej!

Ett ämne som jag funderat på lite grann den senaste tiden är just rostskyddet på nyare bilar. Speciellt nu efter Nissans väldiga rostproblem med bland annat Navara.

Jag själv åker en 945 1997 som gått 28.000mil främst i Stockholmsregionen. Jag är tredje ägaren. Bilen har fått väldigt bra mekanisk omvårdnad men karossmässigt så har den inte fått någon behandling förutom vanlig tvätt. Man märker att dom senare årsmodellerna av 940 är sämre rostskyddade än dom tidigare, jag själv blev tvungen att svetsa höger tröskel pga rost. Ingen rost i balkar eller golv, eller dom sedvanliga länkarmsinfästningarna eller batterihyllorna. Dock så verkar volvo ha fått slut på rostskyddsmedel efter ungefär halva bilen, kardantunneln är obehandlad likaså golvet ovan bakaxeln. Så där kryper det en del ytrost, dock små mängder. Detta kan ju dock förklaras med att en 945 år 1997-1998 i princip var en utgående modell sedan länge som på något vis hängde sig kvar som arbetshästar.

Tidigare hade jag en S60 2007. Jag var andra ägaren och den hade gått 28.000mil när jag sålde den. Fanns inte en tillstymmelse till rost under, tjockt lager med rostskyddsmassa under hela bilen och allt såg extremt fräscht ut trots ålder och miltal.

Nu har sambon köpt en V70II 2008. Hon är andra ägaren och tidigare har den gått i Göteborgstrakten. Gått 19.000mil. Extremt välskött med Ditec-behandlingar och allt möjligt. Ljus inredning som är som ny. Dock ingen ytterligare rostskyddsbehandling. Jag blev mycket förvånad när jag kröp under bilen igår och inser att om 5-10år så är det bara fnöske kvar av vissa utsatta delar under bilen. Kryper rost där framhjulen sprutar mot golvet (trots stänklappar sen ny), rost i bakre delen av golvet mot bakre upphängningen, väldigt tunt lager med rostskyddsmassa ovan "bakaxeln", rost i bakkant av bakre hjulhusen (precis där hjulhus övergår till "reservhjulsbalja". ) Rost där dragkroken fäster mot rambalkarna. Dessutom VW Caddy varning i bakre hjulhusen där stötdämparna går upp och fäster, fint att man i princip har låtit det området vara obehandlat samt att plastskärmen inte täcker ett dugg där. :shock: Tycker även att subframen och balkarna runt subframen börjar se sunkigt bruna ut.

Överlag så är min måttligt omskötta, 20år gamla 945 finare än hennes knappt 10år gamla bil. Väntar vi 10år till så är V70n antagligen i sämre skick ändå.

Hur fasen tänker biltillverkarna? :shock: Det här är ju inte unikt för Volvo utan det gäller dom flesta tillverkarna idag, man verkar ha lämnat det långsiktiga tänket och monterar plastkåpor istället för riktigt rostskydd. Att en tillverkare som Nissan får rostproblem är kanske inte så förvånande, men rätt skrämmande ändå att knappt 10år gamla Navaror rostar av på mitten. Ramarna är ju inte direkt byggda av folie.

Finns det en vettig anledning till detta, eller handlar det bara helt enkelt om pengar och "slit o släng"-tänket idag? I min värld så ska ju varje modell göras bättre än den tidigare, inte sämre...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1162554
Man försöker väl hitta break even "kaross-drivlina-chassi" ingen anledning till att lägga pengar på att det står en totalslut v70 på skroten utan en rostfläck. Planerar man ha bilen är det förstås bara att leta upp en extraskyddad eller göra det själv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1162561
S80_140HK skrev: Hur fasen tänker biltillverkarna? :shock:
Alla biltillverkare tänker i cykler. Får man ultrakass rykte och ens bilar är rullande rosthärdar så så skärper man till sig och bygger extremt motståndskraftiga bilar, men bara i några år, så trillar man ned i botten igen och så börjar det om.

Volvo, Renault, Mercedes, BMW, Audi, Opel osv har alla gjort ett antal cykler.
av andersuw
#1162591
Ja tyvärr finns det en del tecken på att Volvos rostskydd är lite i utförsbacke efter P2-bilarna (V70N m.fl.). Jag har tagit konsekvenserna. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130292
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1162601
Synd att man ska behöva krångla med det själv och behöva låta en firma demontera bilen för att komma åt och rostskydda bilen i efterhand.

Det borde vara ett val i "Bygg din Volvo" så man kunde välja "option rostskydd" och få det pålagt redan i produktionen av bilen för de som önskar. Jag hade i alla fall valt till det.
av Tilly
#1162633
Detta har ju diskuterats tidigare men ju längre tiden går desto tydligare verkar det ju bli att S60/V70N håller mycket hög klass beträffande och att efterkommande modeller inte är riktigt på samma nivå.

Självklart är detta ett medvetet va från Volvos sida. Man försöker hitta en nivå som är lagom bra. Det får naturligtvis inte vara så dåligt att rosten drabbar bilar och årsmodeller som fortfarande är "aktuella". Dit räknas ju fortfarande senare årgångar av V70II även om tillverkningen har upphört. Däremot kan man nog inte längre säga att V70N är en "aktuell" modell och den bidrar inte längre i så hög grad till att skapa en bild av varumärket Volvo, inte för de som köper nya modeller i alla fall. Värdet på dessa börjar bli så lågt att de finns i andra kretsar av bilägare än nybilsköpare. Och här finns väl den stora skillnaden mot "förr" då det faktiskt fanns en del människor som köpte en ny eller nästan ny bil och sedan behöll den 15+ år. Det är det väldigt få idag som gör. Antingen tillhör man den kategori bilägare som kontinuerligt håller sig med relativt nya bilar eller så tillhör man den kategori som håller sig med begagnade, äldre bilar. Ingen som idag skall köpa en ny bil och tvekar mellan t.ex. Volvo eller Mercedes väljer Volvo av det skälet att S70 var ljusår bättre än E-klass på sin tid, det är sedan länge historia och icke relevant idag.
av andersuw
#1162639
VolvoB20 skrev:Synd att man ska behöva krångla med det själv och behöva låta en firma demontera bilen för att komma åt och rostskydda bilen i efterhand.
Visst är det så. Bortsett från att tillverkarna jagar kostnader i största allmänhet misstänker jag att ett skäl till att man snålar in på rostskyddet är att det kan vara en lite logistiskt komplicerad del i tillverkningsprocessen som bryter det tjusiga flödet av bilar på linan och/eller att det inte finns eller är dyrbart att skaffa robotar som kan ta över just den här hanteringen. Och om det skall sprutas manuellt är det förstås något som gradvis kostar mer och mer i takt med att lönekostnaderna stiger. Att det sedan kostar ännu mer att göra jobbet när bilen väl är färdigbyggd är en annan sak.
Användarvisningsbild
av Derank
#1162702
jag har då knappt sett rost på en bil tillverkad efter 2000 talet, den senaste "rostiga" Volvo jag hade själv var en 85as 740 som rostade på huvhörnen och så vid baklyktorna. Så att det skulle vara ett stort problem, nä.
Användarvisningsbild
av snepo
#1162718
S80_140HK skrev:Hej!

Ett ämne som jag funderat på lite grann den senaste tiden är just rostskyddet på nyare bilar. Speciellt nu efter Nissans väldiga rostproblem med bland annat Navara.

Jag själv åker en 945 1997 som gått 28.000mil främst i Stockholmsregionen. Jag är tredje ägaren. Bilen har fått väldigt bra mekanisk omvårdnad men karossmässigt så har den inte fått någon behandling förutom vanlig tvätt. Man märker att dom senare årsmodellerna av 940 är sämre rostskyddade än dom tidigare, jag själv blev tvungen att svetsa höger tröskel pga rost. Ingen rost i balkar eller golv, eller dom sedvanliga länkarmsinfästningarna eller batterihyllorna. Dock så verkar volvo ha fått slut på rostskyddsmedel efter ungefär halva bilen, kardantunneln är obehandlad likaså golvet ovan bakaxeln. Så där kryper det en del ytrost, dock små mängder. Detta kan ju dock förklaras med att en 945 år 1997-1998 i princip var en utgående modell sedan länge som på något vis hängde sig kvar som arbetshästar.

Tidigare hade jag en S60 2007. Jag var andra ägaren och den hade gått 28.000mil när jag sålde den. Fanns inte en tillstymmelse till rost under, tjockt lager med rostskyddsmassa under hela bilen och allt såg extremt fräscht ut trots ålder och miltal.

Nu har sambon köpt en V70II 2008. Hon är andra ägaren och tidigare har den gått i Göteborgstrakten. Gått 19.000mil. Extremt välskött med Ditec-behandlingar och allt möjligt. Ljus inredning som är som ny. Dock ingen ytterligare rostskyddsbehandling. Jag blev mycket förvånad när jag kröp under bilen igår och inser att om 5-10år så är det bara fnöske kvar av vissa utsatta delar under bilen. Kryper rost där framhjulen sprutar mot golvet (trots stänklappar sen ny), rost i bakre delen av golvet mot bakre upphängningen, väldigt tunt lager med rostskyddsmassa ovan "bakaxeln", rost i bakkant av bakre hjulhusen (precis där hjulhus övergår till "reservhjulsbalja". ) Rost där dragkroken fäster mot rambalkarna. Dessutom VW Caddy varning i bakre hjulhusen där stötdämparna går upp och fäster, fint att man i princip har låtit det området vara obehandlat samt att plastskärmen inte täcker ett dugg där. :shock: Tycker även att subframen och balkarna runt subframen börjar se sunkigt bruna ut.

Överlag så är min måttligt omskötta, 20år gamla 945 finare än hennes knappt 10år gamla bil. Väntar vi 10år till så är V70n antagligen i sämre skick ändå.

Hur fasen tänker biltillverkarna? :shock: Det här är ju inte unikt för Volvo utan det gäller dom flesta tillverkarna idag, man verkar ha lämnat det långsiktiga tänket och monterar plastkåpor istället för riktigt rostskydd. Att en tillverkare som Nissan får rostproblem är kanske inte så förvånande, men rätt skrämmande ändå att knappt 10år gamla Navaror rostar av på mitten. Ramarna är ju inte direkt byggda av folie.

Finns det en vettig anledning till detta, eller handlar det bara helt enkelt om pengar och "slit o släng"-tänket idag? I min värld så ska ju varje modell göras bättre än den tidigare, inte sämre...
Biltillverkarna sparar pengar. Massor med pengar,när de snålar in på rostskydd,stänklappar. Blir mycket pengar på flera hundratusen bilar.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]