- fre 31 mar 2017, 09:37
#1162534
Hej!
Ett ämne som jag funderat på lite grann den senaste tiden är just rostskyddet på nyare bilar. Speciellt nu efter Nissans väldiga rostproblem med bland annat Navara.
Jag själv åker en 945 1997 som gått 28.000mil främst i Stockholmsregionen. Jag är tredje ägaren. Bilen har fått väldigt bra mekanisk omvårdnad men karossmässigt så har den inte fått någon behandling förutom vanlig tvätt. Man märker att dom senare årsmodellerna av 940 är sämre rostskyddade än dom tidigare, jag själv blev tvungen att svetsa höger tröskel pga rost. Ingen rost i balkar eller golv, eller dom sedvanliga länkarmsinfästningarna eller batterihyllorna. Dock så verkar volvo ha fått slut på rostskyddsmedel efter ungefär halva bilen, kardantunneln är obehandlad likaså golvet ovan bakaxeln. Så där kryper det en del ytrost, dock små mängder. Detta kan ju dock förklaras med att en 945 år 1997-1998 i princip var en utgående modell sedan länge som på något vis hängde sig kvar som arbetshästar.
Tidigare hade jag en S60 2007. Jag var andra ägaren och den hade gått 28.000mil när jag sålde den. Fanns inte en tillstymmelse till rost under, tjockt lager med rostskyddsmassa under hela bilen och allt såg extremt fräscht ut trots ålder och miltal.
Nu har sambon köpt en V70II 2008. Hon är andra ägaren och tidigare har den gått i Göteborgstrakten. Gått 19.000mil. Extremt välskött med Ditec-behandlingar och allt möjligt. Ljus inredning som är som ny. Dock ingen ytterligare rostskyddsbehandling. Jag blev mycket förvånad när jag kröp under bilen igår och inser att om 5-10år så är det bara fnöske kvar av vissa utsatta delar under bilen. Kryper rost där framhjulen sprutar mot golvet (trots stänklappar sen ny), rost i bakre delen av golvet mot bakre upphängningen, väldigt tunt lager med rostskyddsmassa ovan "bakaxeln", rost i bakkant av bakre hjulhusen (precis där hjulhus övergår till "reservhjulsbalja". ) Rost där dragkroken fäster mot rambalkarna. Dessutom VW Caddy varning i bakre hjulhusen där stötdämparna går upp och fäster, fint att man i princip har låtit det området vara obehandlat samt att plastskärmen inte täcker ett dugg där. :shock: Tycker även att subframen och balkarna runt subframen börjar se sunkigt bruna ut.
Överlag så är min måttligt omskötta, 20år gamla 945 finare än hennes knappt 10år gamla bil. Väntar vi 10år till så är V70n antagligen i sämre skick ändå.
Hur fasen tänker biltillverkarna? :shock: Det här är ju inte unikt för Volvo utan det gäller dom flesta tillverkarna idag, man verkar ha lämnat det långsiktiga tänket och monterar plastkåpor istället för riktigt rostskydd. Att en tillverkare som Nissan får rostproblem är kanske inte så förvånande, men rätt skrämmande ändå att knappt 10år gamla Navaror rostar av på mitten. Ramarna är ju inte direkt byggda av folie.
Finns det en vettig anledning till detta, eller handlar det bara helt enkelt om pengar och "slit o släng"-tänket idag? I min värld så ska ju varje modell göras bättre än den tidigare, inte sämre...
Ett ämne som jag funderat på lite grann den senaste tiden är just rostskyddet på nyare bilar. Speciellt nu efter Nissans väldiga rostproblem med bland annat Navara.
Jag själv åker en 945 1997 som gått 28.000mil främst i Stockholmsregionen. Jag är tredje ägaren. Bilen har fått väldigt bra mekanisk omvårdnad men karossmässigt så har den inte fått någon behandling förutom vanlig tvätt. Man märker att dom senare årsmodellerna av 940 är sämre rostskyddade än dom tidigare, jag själv blev tvungen att svetsa höger tröskel pga rost. Ingen rost i balkar eller golv, eller dom sedvanliga länkarmsinfästningarna eller batterihyllorna. Dock så verkar volvo ha fått slut på rostskyddsmedel efter ungefär halva bilen, kardantunneln är obehandlad likaså golvet ovan bakaxeln. Så där kryper det en del ytrost, dock små mängder. Detta kan ju dock förklaras med att en 945 år 1997-1998 i princip var en utgående modell sedan länge som på något vis hängde sig kvar som arbetshästar.
Tidigare hade jag en S60 2007. Jag var andra ägaren och den hade gått 28.000mil när jag sålde den. Fanns inte en tillstymmelse till rost under, tjockt lager med rostskyddsmassa under hela bilen och allt såg extremt fräscht ut trots ålder och miltal.
Nu har sambon köpt en V70II 2008. Hon är andra ägaren och tidigare har den gått i Göteborgstrakten. Gått 19.000mil. Extremt välskött med Ditec-behandlingar och allt möjligt. Ljus inredning som är som ny. Dock ingen ytterligare rostskyddsbehandling. Jag blev mycket förvånad när jag kröp under bilen igår och inser att om 5-10år så är det bara fnöske kvar av vissa utsatta delar under bilen. Kryper rost där framhjulen sprutar mot golvet (trots stänklappar sen ny), rost i bakre delen av golvet mot bakre upphängningen, väldigt tunt lager med rostskyddsmassa ovan "bakaxeln", rost i bakkant av bakre hjulhusen (precis där hjulhus övergår till "reservhjulsbalja". ) Rost där dragkroken fäster mot rambalkarna. Dessutom VW Caddy varning i bakre hjulhusen där stötdämparna går upp och fäster, fint att man i princip har låtit det området vara obehandlat samt att plastskärmen inte täcker ett dugg där. :shock: Tycker även att subframen och balkarna runt subframen börjar se sunkigt bruna ut.
Överlag så är min måttligt omskötta, 20år gamla 945 finare än hennes knappt 10år gamla bil. Väntar vi 10år till så är V70n antagligen i sämre skick ändå.
Hur fasen tänker biltillverkarna? :shock: Det här är ju inte unikt för Volvo utan det gäller dom flesta tillverkarna idag, man verkar ha lämnat det långsiktiga tänket och monterar plastkåpor istället för riktigt rostskydd. Att en tillverkare som Nissan får rostproblem är kanske inte så förvånande, men rätt skrämmande ändå att knappt 10år gamla Navaror rostar av på mitten. Ramarna är ju inte direkt byggda av folie.
Finns det en vettig anledning till detta, eller handlar det bara helt enkelt om pengar och "slit o släng"-tänket idag? I min värld så ska ju varje modell göras bättre än den tidigare, inte sämre...