Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1162510
Hej. Jag undrar om någon här känner till vilka regler som gäller när ackrediterade verkstäder ska åtgärda fel och släcka 2:or. Har sökt på transportstyrelsens sidor men det är lite svårt att hitta vad som gäller angående reservdelarna. Kan man köpa delarna själv och verkstaden bara utför arbetet eller måste verkstaden även stå för delarna. Jag har nämligen fått två olika svar från två ackrediterade verkstäder. Därför undrar jag om någon verkligen vet vad regelverket säger utan att spekulera.
Mvh Conny.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1162609
Går fint att köpa delarna själv, går även bra att montera dom själv och låta verkstaden godkänna arbetet/släcka tvåan. Fick nedslag på mina strålkastarna för 3 år sen eller vad det nu var, köpa egna och monterade själv, lämnade in bilen hos volvo för ljusinställning och lät dom släcka 2an. Märkvärdigare än så var det inte.

Kan givetvis inte svära på att alla verkstäder tillåter/går med på det, men rent tekniskt/"lagligt" är det inga som helst problem.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1162615
Det handlar nog mer om att verkstaden ska kunna gå i god för att felet är fixat, rent tekniskt.

Praktiskt vill de förstås tjäna pengar.
av nissebrun
#1162723
Efter att ha samtalat med både transportstyrelsen och swedac så har jag fått besked att det finns inget i regelverket som hindrar egna delar utan det är mer upptill verkstaden att avgöra hur de vill göra. Men alltså inget formellt som hindrar.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]