Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1160808
Köparna bad om att få se säljarens körkort som bevis på att han ägde bilen men använde istället körkortet för att genomföra ägarbytet utan betalning mha någon unik kod som finns på körkortet.

Det intressanta tycker jag är att både transportstyrelsen och polisen anser att ägarbytet är gjort och att det inte finns någonting att göra. Borde väl gå under någon sorts form av bedrägeri tycker man.
#1160812
Det räcker inte med bara koden på körkortet, man måste ha koden på registreringsbeviset också. Men säljaren lämnade ju över båda. Och bedragarna hade förberett med att mata in kända uppgifter i appen så det hela gick snabbt. Tror inte att säljaren fattade ett dugg av vad som var på gång.
Nu handlade det om en 16 år gammal Volvo med över 30 000 mil på mätaren så värdet var väl inte skyhögt. Men det kan ju lika gärna ha varit en bil i 250 000 kronors klassen.
#1160894
Det här med att kunna göra ägarbyte via en app utan att godkänna med bank-ID måste ju vara ett stort säkerhetshål.
Många känner säkert inte ens till att man kan göra ägarbyte på det här sättet.
Låt oss säga att man ska sälja sin bil. Så kommer nån och är intresserad och vill se bevis på att man äger bilen. Så köparen ber om att få se registreringsbeviset och körkort. Inget konstigt med det ju...
Sen står köparen och fipplar med sin mobil och vips är man av med bilen....
Helt sjukt i mina ögon.
#1160910
mbc skrev:Går inte att läsa artikeln utan att betala...
Men man tar väl betalt innan man gör ägarbytet, eller vad står det i artikeln?
Ofta sätter tidningarna en "kaka" som räknar hur många artiklar du läst, om du kör i "Private mode" (sk porrläge) så brukar det gå att läsa, eller också spärrar man tidningssiten från att placera sin "kakor" i browsern

Kan ju vara ett allmänt bra tips
#1160970
Schmoyoho skrev:Det intressanta tycker jag är att både transportstyrelsen och polisen anser att ägarbytet är gjort och att det inte finns någonting att göra. Borde väl gå under någon sorts form av bedrägeri tycker man.
Det är ju jäkligt märkligt faktiskt. Rent krasst gård det ju att applicera på rätt mycket annat också. Har jag väl snott din mobil är din min och ägarbyte har skett.. :P

Och ja, att behöva bekräfta med mobilt BankID borde vara ett minimikrav.

Behöver det repareras och därefter fyl[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]