Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1169406
joel80 skrev:Laddhybriderna verkar beroende på batteristorlek och beräknad förbrukning få lite höjd supermiljöbilspremie. Men allt är ju inte klart än.. Både skatteändrongsrna och bonus malus ligger ju bara som ett förslag än så länge.
Okey väta och se vad idioterna hittar på
av andersuw
#1169407
snepo skrev:
andersuw skrev:Kan möjligen vara så första tre åren för T5an. Inte sen.
Nja man får nog vänta,om man skall köpa nytt. Dieslar verkar ju bli förbjudna i storstäder. Eller extra beskattade.
Tror inte på något generellt dieselförbud i storstäder vare sig i Sverige eller någon annanstans för nyare dieslar (Euro 6). Ingen egentlig signal om högre fordonsskatt på just dieslar i det förslag som nu ligger på bordet heller. Bara mindre justeringar som knappast ändrar den ekonomiska kalkylen för någon.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Elektrikern84
#1171717
Som jag förstår det så gäller det enbart bilar reggade från och med halvårsskiftet 2018. Så alla som beställer nu får hålla tummarna, om nu förslaget går igen.
Å sen de som ovan gnällt över Vår regering, kan berättas att Alliansen har liknande förslag så Skattehöjningar på Fossila fordon kommer vi inte undan vilka vi än röstar på. Så går det igenom och alliansen kommer till makten kommer det med stor sannolikhet finnas kvar. Sen kan man ju alltid köpa en 940 från 1997 så har man ju råd med skatten. Lite som att Röka å sen gnälla över hur dåligt ställt man har det; man köper gärna bil för över 500000 kr (som rasar över 50% i värde på 2 år) men klagar över 4000 i skatt.
Senast redigerad av 1 Elektrikern84, redigerad totalt 0 gånger.
av Elektrikern84
#1171720
Lagförslaget: 9 a §
För personbilar, lätta bussar
och lätta lastbilar av fordonsår
2018 eller senare som registreras i
vägtrafikregistret den 1 juli 2018
eller senare ska, i stället för vad
som sägs i 9 § om koldioxidbeloppet,
andra stycket gälla
under tid som infaller under de tre
första åren från det att fordonet
blir skattepliktigt för första
gången.

Promemorians förslag: Det nya bonus–malus-systemet ska omfatta
alla nya lätta fordon.
Med nya fordon avses fordon av fordonsår 2018 eller senare som
registreras i vägtrafikregistret den 1 juli 2018 eller senare.
I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt
lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt
3 500 kilogram.
Motorcyklar inordnas inte i systemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1171894
Elektrikern84 skrev:Sen kan man ju alltid köpa en 940 från 1997 så har man ju råd med skatten.

Så jäkla billig är inte skatten på -97or. Ligger på ungefär 2300-2500 beroende på vikt. (PO)

Då är det väl bättre att köpa en 87-88 och slippa skatten helt istället :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1171898
Lucif3r skrev:
Elektrikern84 skrev:Sen kan man ju alltid köpa en 940 från 1997 så har man ju råd med skatten.

Så jäkla billig är inte skatten på -97or. Ligger på ungefär 2300-2500 beroende på vikt. (PO)

Då är det väl bättre att köpa en 87-88 och slippa skatten helt istället :wink:
Fast om du då räknar på vad du sparar i inköp har du ju då pengar till kommande 100 års skatt. ;)

Eller om man nu vill ha nytt så köper man helt enkelt en bil som gynnas av nya reglerna.. En hybrid (väldigt många bilmärken har eller är på väg ut med hybrider) eller en elbil (samma sak där.. Det är på väg ut många vettiga nu där det inte kostar extremt mkt mer i inköp.)

Tanken med nya skatten är ju inte (bara) att öka skatten utan att styra nybilsförsäljningen mot renare motorer och andra bränslen än fossila.
av andersuw
#1171900
Elektrikern84 skrev:Som jag förstår det så gäller det enbart bilar reggade från och med halvårsskiftet 2018. Så alla som beställer nu får hålla tummarna, om nu förslaget går igen.
Nej förslaget gäller alla bilar som är fordonsskattepliktiga. Men det är bara för nya bilar som det blir några stora förändringar av skattesatsen och då bara de tre första åren. I övrigt är förändringarna inte särskilt stora.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1171913
joel80 skrev:Fast om du då räknar på vad du sparar i inköp har du ju då pengar till kommande 100 års skatt. ;)

Absolut, men enbart sett till skatten så är den ju inte direkt gratis. Sen att det tar X antal år innan den skatten överskrider kostnaden för ett nybilsköp är en annan 5a :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1171950
Ja, nu skämtade jag ju lite... Klart det inte är det som är det störst avgörande vid vad av en bil från 1997 eller en ny.. Men när man väl köper en ny bil kan man beroende på val av vad man köper även få sänkt skatt. Så känns det som viktigt att ha låg kontinuerligta kostnader kan man, än så länge oftast mot höjd inköpskostnad, välja det.
Jag önskar att bonusmalus-förslaget inte varit så mesigt. Hade gärna sett betydligt högre skatt på de bilar som släpper ut mycket och högre bonus till de som inte gör det.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]