Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1160300
VolvoB20 och jag påbörjade en diskussion här om merförbrukningen vid kallstart hos bensin kontra dieselbilar. Eftersom den inte riktigt hör hemma i den tråden men däremot kanske kan intressera en vidare krets än den tråden riktar sig till startar jag en ny.

Vad VolvoB20 och jag är helt överens om är att bensinbilar oavsett växellåda och dieselbilar med automatlåda drar märkbart mer den första halvmilen eller milen vid start i kallt väder utan användning av parkeringsvärmare. Vad VolvoB20 därtill påstår är emellertid att samma sak inte gäller dieselbilar med manuell låda. Enligt honom är förbrukningen på sådana bilar väsentligen densamma omedelbart efter kallstart som när motor och växellåda är varma. Jag är lite skeptisk mot detta påstående men saknar möjlighet att själv testa saken eftersom min egen dieselbil är en automat. Jag är därför nyfiken på vad ni som har dieslar med manuell låda har att säga om saken.

Drar era bilar väsentligt mer strax efter start i kallt väder eller förblir förbrukningen opåverkad av sådana ting? Om ni inte redan har full koll på läget får ni mer än gärna testa systematiskt.
#1160322
Jag kan bara hålla med om att en kallstartad diesel med automatlåda har betydligt högre förbrukning de första kilometrarna. Delvis beror det förstås på att första kilometern på väg till mitt jobb går i "stan" (nåja, det är 50 i alla fall, och några gathörn att runda), men efter ett par kilometer är det jämn fart på landsväg som gäller.
Men det syns extremt tydligt i stapeldiagrammet i Sensus.
Diesel med manuell låda har jag ingen.
#1160332
Dieselvärmaren får gå en stund innan jag fjärrstartar motorn. Blir behagligare att åka iväg då. Tänker aldrig på vad förbrukningen ligger på då eller efter 5km. Rätt skönt att bara kunna åka iväg i en varm bil och besöka Tanka en el två gånger i månaden.
Förr kunde man tanka både på fredagen och på lördagen. 98 oktan ville åket ha.
#1160334
apersson850 skrev:Jag kan bara hålla med om att en kallstartad diesel med automatlåda har betydligt högre förbrukning de första kilometrarna. Delvis beror det förstås på att första kilometern på väg till mitt jobb går i "stan" (nåja, det är 50 i alla fall, och några gathörn att runda), men efter ett par kilometer är det jämn fart på landsväg som gäller.
Men det syns extremt tydligt i stapeldiagrammet i Sensus.
Diesel med manuell låda har jag ingen.
Ja vi har precis samma erfarenhet på den punkten. Men frågan är hur mycket skillnad när det gäller just merförbrukningen vid kallstart som automatlådan gör i jämförelse med manuell. Visst, automatlådan beter sig annorlunda omedelbart efter kallstart. På min åttaväxlade blir det exempelvis ingen lock-up förrän oljan i lådan når en temperatur på +20 och ingen neutralkontroll förrän den är +10.

Det gör att motorn går med högre varv än annars och också att transmissionsförlusterna blir större än annars. Å andra sidan bidrar ju detta till att både motor och växellåda snabbare når normal arbetstemperatur. På en bil med manuell låda borde uppvärmningen helt enkelt ta längre tid vilket kanske medför att den initiala merförbrukningen inte blir så stor som med automatlåda men att det å andra sidan tar längre tid att komma ner på den förbrukning man får vid genomvarm motor och låda. Med andra ord ett mera utdraget och mindre "dramatiskt" förlopp.

När det gäller bränsleluftblandningen gäller ju att bensinmotorer, i alla fall de som inte använder stratifierad insprutning, i motsats till dieselmotorer måste få stökiometrisk blandning. Om luften är kall och inte kan förvärmas har den högre densitet än annars vilket innebär att mer bränsle än normalt måste tillföras. Å andra sidan innebär detta ingen minskning av verkningsgraden varför bensinmotorn inte har något underläge i effektivitet jämfört med dieselmotorn på den här punkten.

När motorn är kall förgasas även bränslet sämre än när den är varm. På en bensinmotor måste därför extra bränsle tillföras av det skälet. Men samma sak borde väl rimligen gälla en dieselmotor om man vill uppnå samma effekt som när motorn är varm?
#1160383
Jag kan köpa att en gammal mekanisk diesel av den sorten som fortsätter gå om man slår av huvudströmbrytaren kanske inte gör så stor skillnad på varm och kall men en modern datorstyr sak borde vara programmerad att nå arbetstemp rimligt fort precis som bensinmotorer.

Tar du en bensinmotor och tar bort den extra soppan vid start tror jag inte skillnaden mellan varm och kall blir särskilt stor heller. Tänk trasig choke. Bilen går sämre och dör förmodligen på tomgången men får lika mycket soppa som varm.
#1160397
Hittade ett relevant test utfört av VTI här:

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Se figur 7.3 och 7.4 på s. 62 som visar hur CO2-utsläppen utvecklas efter kallstart vid relativt hög temperatur (+20 grader) hos en BMW 323 Ci av årsmodell 2000 och en Peugeot 406 Hdi av samma årsmodell, båda med manuell låda. Kallstarteffekten är likartad men något större för dieseln (ca 20 procent högre förbrukning i första stapeln jämfört med de efterföljande) än för bensinbilen.

Ytterligare ett test av intresse är AMS vinterbilstest 2009. Se sid. 48.

http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 082303.pdf

Här visade sig dieselbilarna rentav ha större förbrukningsökning vid kallstart än bensinbilarna. Det framgår tyvärr inte vilken växellåda bilarna har men vi kan nog lugnt utgå från att åtminstone vissa av dieslarna hade manuell låda och som synes är förbrukningsökningen tydlig för samtliga bilar.

Slutligen ett test utfört av det finska forskningsinstitutet VTT där man provade effekten av motorvärmare på en bensinbil och en dieselbil.

http://www.defa.com/file/f6d815a62652/S ... %20VTT.pdf

Det framgår tyvärr inte av denna rapport vilken växellåda bilarna hade men av de uppgifter jag hittat på annat håll här att döma hade båda DCT (dual clutch transmission). Det är visserligen en typ av automat men i form av en robotiserad manuell låda. Testresultatet (se tabell 1) visar att dieselbilen vann något mer på att ha motorvärmaren inkopplad (22 procent förbrukningsminskning kontra 17 procent).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1160854
Jag har en Toyota Avensis 2.2 man diesel. När jag använde den för 2x5 km. Visst med elvärmare i oljan men den tar fortfarende låååång tid på vintern att bli varm i kylvattnet.

Energin som går åt att värma upp block och vatten och auxilliaries med kall motor är ju förlorad men om det påverkar effektiviteten har jag ingen aning om.

Då var bränsleekonomin 0,9 L/mil. Idag kör den motorväg (130 kmh) 2x50 km varje dag och den går runt 0,7 L/mil.

Min 3.2L bensin går altid 1L/mil nästan oavsett kall, varm, buskörning, stad, motorväg. Kan dock få den ner i 2L/mil i höga hastigheter eller stop and go. Men känns inte bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]