- tor 23 mar 2017, 14:53
#1160300
VolvoB20 och jag påbörjade en diskussion här om merförbrukningen vid kallstart hos bensin kontra dieselbilar. Eftersom den inte riktigt hör hemma i den tråden men däremot kanske kan intressera en vidare krets än den tråden riktar sig till startar jag en ny.
Vad VolvoB20 och jag är helt överens om är att bensinbilar oavsett växellåda och dieselbilar med automatlåda drar märkbart mer den första halvmilen eller milen vid start i kallt väder utan användning av parkeringsvärmare. Vad VolvoB20 därtill påstår är emellertid att samma sak inte gäller dieselbilar med manuell låda. Enligt honom är förbrukningen på sådana bilar väsentligen densamma omedelbart efter kallstart som när motor och växellåda är varma. Jag är lite skeptisk mot detta påstående men saknar möjlighet att själv testa saken eftersom min egen dieselbil är en automat. Jag är därför nyfiken på vad ni som har dieslar med manuell låda har att säga om saken.
Drar era bilar väsentligt mer strax efter start i kallt väder eller förblir förbrukningen opåverkad av sådana ting? Om ni inte redan har full koll på läget får ni mer än gärna testa systematiskt.
Vad VolvoB20 och jag är helt överens om är att bensinbilar oavsett växellåda och dieselbilar med automatlåda drar märkbart mer den första halvmilen eller milen vid start i kallt väder utan användning av parkeringsvärmare. Vad VolvoB20 därtill påstår är emellertid att samma sak inte gäller dieselbilar med manuell låda. Enligt honom är förbrukningen på sådana bilar väsentligen densamma omedelbart efter kallstart som när motor och växellåda är varma. Jag är lite skeptisk mot detta påstående men saknar möjlighet att själv testa saken eftersom min egen dieselbil är en automat. Jag är därför nyfiken på vad ni som har dieslar med manuell låda har att säga om saken.
Drar era bilar väsentligt mer strax efter start i kallt väder eller förblir förbrukningen opåverkad av sådana ting? Om ni inte redan har full koll på läget får ni mer än gärna testa systematiskt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut