Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
#1159087
Golf4 -00a fyller på 2 liter kylarvättska.försvinner 2 liter på ett par dar.
Varken mer eller mindre.
Så om ja inte fyller på på en månad eller två
Är det fortfarande bara två liter som fattas.
Om det är hål på behållaren en bit ner så de bara rinner ur två liter.
Borde den inte trycka ur mer vatten efter hand av trycket?
ser inget läkage o ingen pöl.
kanske går o testa trycka me luft i behållaren
Användarvisningsbild
av Nexus
#1159316
Inte helt ovanligt fel att kärlet börjar läcka. Köp nytt rekommenderar jag :D
Användarvisningsbild
av Nexus
#1159854
Vad jag vet är inte systemet på vw audi på så vis att de har mega tryck i kärlet. Utan mera som en behållare för vätskan att expendera i beroende på värme..
Toyota vet jag bara hade kärlet på så så vis. Vid varm motor pytsas vätska ut i kärlet därav nivån höjs.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1160246
Jag har skrivit i en annan tråd om min 745 som "pytsar ut" kylarvätska efter eget behag. Den har gjort så i flera år, skulle tippa på c:a en liter. När det försvunnit en liter så försvinner det inte mer, så jag har kört i flera år med en "maxgräns" i behållaren (kall motor) c:a en till 2 cm under min.märket. Har nu bytt termostat för det var dålig värme i kupén, vilket också kan bero på låg nivå i behållaren. Värmen kom tillbaka och nivån i behållaren har varit på max (kall motor) sedan dess..... ??:-/ Vet ej hur det fungerar på dagens VW men äldre modeller (-70, -80 och och kanske -90-tal) hade ett "bakvänt" kylsystem där termostaten sitter under kylaren som alltså är kallast överst när motorn är varm. Frugan har en Passat -04 och den har det aldrig varit problem med (aldrig fyllt på en droppe) så jag vet inte hur det fungerar på den. Termostathuset sitter i alla fall under insuget ganska långt ner så jag förmodar att det är samma på den. Vilket betyder att all kylarvätska rinner ut när du lossat på skruvarna till termostathuset. Om du tänker byta termostat
Användarvisningsbild
av lennarte
#1160291
Nexus skrev:Inte helt ovanligt fel att kärlet börjar läcka. Köp nytt rekommenderar jag :D
monarped111 skrev:Men om de e hål i behållaren.
Borde den inte trycka ut vatten tills systemet e tomt då.
Är det den minsta lilla läcka, vare sig över eller under vätskenivån så kommer vätskan försvinna förr eller senare (senare om det är över vätskenivån i behållaren). Är läckan över vätskenivån är kylarlocket en stark kandidat, då är det "bara" vattenånga som försvinner och då blir kokpunkten lägre så kylarvätskan kokar vi en lägre temperatur (t.ex efter avstängd motor) och då försvinner det fortare än om locket varit riktigt
av monarped111
#1180304
Hej på er.
Glömt o uppdatera tråden.
Läckan är hittad och fixad.
På sidan av toppen sitter det ett plasthus med 3 pipar på. Där 3 kylarslangar är påkopplade.
Och ytan mot motorn slog sig vid olika temperaturer.
Så ja köppte en ny för 48 kr

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]