- sön 19 mar 2017, 18:59
#1159260
Bra siffror där. Kan tillägga en egen jämnförelse som visserligen är bensinmotorer, men iaf... 945an med B230FB och M47 låg på runt 2600rpm i 110, min T5a ligger på ungefär 2400-2500 vid 110(den varvar lite mer än storebröderna då det är en 2.0a).
Dieslar, speciellt dom lite äldre, är i regel rejält bottenstarka jämnfört med bensinmotorerna av samma generation, men är däremot snudd på stendöda högre upp i registren. Så nästan 2900rpm i motorvägsfart känns väl inte direkt lockande faktiskt.
Blir garanterat tröttsamt i längden då 240 knappast tillhör dom mest ljudisolerade bilarna ens på sin tid :roll:
Och med så högt varvtal utan släp så lär den vara tämligen seg att komma upp i fart med ett släp påkopplat. Inget ont om 240, men mycket till motor har dom inte... :roll:
edit: många av växellådorna finns med olika utväxlingar, så man kan inte generalisera t ex M47 bara så där. Sen har ju 240 utväxling i bakaxeln också, och denna är väl av större betydelse än växellådan faktiskt. Bakaxlarna finns i alla möjliga utväxlingar och går (relativt) enkelt att ändra till något mer passande.
Dieslar, speciellt dom lite äldre, är i regel rejält bottenstarka jämnfört med bensinmotorerna av samma generation, men är däremot snudd på stendöda högre upp i registren. Så nästan 2900rpm i motorvägsfart känns väl inte direkt lockande faktiskt.
Blir garanterat tröttsamt i längden då 240 knappast tillhör dom mest ljudisolerade bilarna ens på sin tid :roll:
Och med så högt varvtal utan släp så lär den vara tämligen seg att komma upp i fart med ett släp påkopplat. Inget ont om 240, men mycket till motor har dom inte... :roll:
edit: många av växellådorna finns med olika utväxlingar, så man kan inte generalisera t ex M47 bara så där. Sen har ju 240 utväxling i bakaxeln också, och denna är väl av större betydelse än växellådan faktiskt. Bakaxlarna finns i alla möjliga utväxlingar och går (relativt) enkelt att ändra till något mer passande.