Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1159260
Bra siffror där. Kan tillägga en egen jämnförelse som visserligen är bensinmotorer, men iaf... 945an med B230FB och M47 låg på runt 2600rpm i 110, min T5a ligger på ungefär 2400-2500 vid 110(den varvar lite mer än storebröderna då det är en 2.0a).

Dieslar, speciellt dom lite äldre, är i regel rejält bottenstarka jämnfört med bensinmotorerna av samma generation, men är däremot snudd på stendöda högre upp i registren. Så nästan 2900rpm i motorvägsfart känns väl inte direkt lockande faktiskt.
Blir garanterat tröttsamt i längden då 240 knappast tillhör dom mest ljudisolerade bilarna ens på sin tid :roll:
Och med så högt varvtal utan släp så lär den vara tämligen seg att komma upp i fart med ett släp påkopplat. Inget ont om 240, men mycket till motor har dom inte... :roll:


edit: många av växellådorna finns med olika utväxlingar, så man kan inte generalisera t ex M47 bara så där. Sen har ju 240 utväxling i bakaxeln också, och denna är väl av större betydelse än växellådan faktiskt. Bakaxlarna finns i alla möjliga utväxlingar och går (relativt) enkelt att ändra till något mer passande.
av andersuw
#1159269
Bergets skrev:jag kör en v70 2.4D -08a idag och ligger med på runt 1600varv tror jag - så jag har nog lite anpassning att gå igenom
Ja men fullt så stor blir inte skillnaden jämfört med din nuvarande bil. Den behöver runt 2000 rpm för att nå upp till 110. De nya VEA-dieslarna i par med åttastegad automat är extremt högt växlade på högsta växeln. Har inte funnits något motsvarande tidigare. Min gör 90 km/h vid 1300 rpm, vilket ju inte är långt från tomgångsvarv. :D
Bergets skrev:får man mycket bättre utväxling med m47an då? - så att det är värt att uppgradera lådan?
Nej utväxlingen på högsta växeln är ungefär densamma med den lådan. Som Lucif3r är inne på är det nog slutväxeln man skall titta på om man vill ändra något. Men en d24 är ju med dagens mått mätt en rätt klen diesel så det är inte säkert man har något att vinna på att höja utväxlingen. Den kanske har svårt att orka med så värst mycket mer.
av NilsO
#1159280
M47 klarar inte det lite större vridmomentet från dieselmotorerna. Så 240/740/940 med D24 eller D24T har M46 (eller kanske M90 på sena årsmodeller). Samma gäller bensinmotorerna med turbo, och 16-ventilersmotorn.
av Bergets
#1161211
Upp till bevis nu då.
jag har nu köpt en 244 1983 d24 m46 som gått 36 000mil. totalt 7 ägare. Original, fräsch, välvårdad, servad, rostfri bortsett ifrån reservhjulsbaljan.

på Tisdag flyger jag upp till Luleå och kör hem den ca 150mil. Önska mig lycka till :)
av Bergets
#1161231
NilsO skrev:Oj, då låter det som att du verkligen vill ha den. Lycka till!
jag har haft ett öga öppet ett bra tag för en skattebefriad d24, som inte är skruvad på eller sönderkörd.
skitsvårt att komma över. - så tar min chans nu... ser Inte fram emot att köra så långt dock :p
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]