Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bergets
#1159016
tjenare

någon som har erfarenhet utav d24/m46?
går de på högvarv när man ligger på motorvägen?
hur klarar de av att dra släp? typ husvagn/hästsläp?
Användarvisningsbild
av snepo
#1159030
Bergets skrev:tjenare

någon som har erfarenhet utav d24/m46?
går de på högvarv när man ligger på motorvägen?
hur klarar de av att dra släp? typ husvagn/hästsläp?
¨
Har inte haft nån själv,en kompis har haft en 245:a. Ingen raket men funkar,han hade husvagn. Varvtalet vet jag inte,men skulle tippa på ca 3000 varv vid 110km/h. Äldre bilar hade ju inte så många växlar.
av Volvosson
#1159132
Har ägt och kört både 244 och 245 Diesel, här en liten rapport kring detta:

Köpte en 244 Diesel 83 med slut motor. Den orkade knappt hålla farten på plan väg.
Motor och pump renoverades och justerades in korrekt, sen gick den riktigt bra och
fint, och kändes diesel-pigg. Var mycke nöjd med den bilen.

Vid ett annat tillfälle fick jag tag i en 245 Diesel 85, där tidigare ägare hade fått ett
motorhaveri. Den bilen hade därför fått en helt nymonterad original VW bytes-motor.
Gillade inte 245'an lika mycke som 244'an, men den helt nya motorn gick som en dröm!

D24 + M46 är trevlig att köra med, och är motorn frisk så tycker jag att de är diesel-pigga.
Jag minns inte nu så långt i efterhand de exakta varvtalen, men överväxeln gör att det
är inga problem att köra 110 långa sträckor, det känns faktiskt riktigt bra i 110 km/h.

MEN.. När det gäller att dra släpvagn, hästkärra eller husvagn så är D24 inte alls bra.
Drog en liten husvagn i 80 mil vid ett tillfälle, det va en påfrestande upplevelse.
Det går trögt och segt nåt fruktansvärt - Även med frisk och nyrenoverad motor.
Känns som att man hade ett 4-axlat tradarsläp påhängt bakom bilen :wink:
av Bergets
#1159179
Volvosson skrev:Har ägt och kört både 244 och 245 Diesel, här en liten rapport kring detta:

Köpte en 244 Diesel 83 med slut motor. Den orkade knappt hålla farten på plan väg.
Motor och pump renoverades och justerades in korrekt, sen gick den riktigt bra och
fint, och kändes diesel-pigg. Var mycke nöjd med den bilen.

Vid ett annat tillfälle fick jag tag i en 245 Diesel 85, där tidigare ägare hade fått ett
motorhaveri. Den bilen hade därför fått en helt nymonterad original VW bytes-motor.
Gillade inte 245'an lika mycke som 244'an, men den helt nya motorn gick som en dröm!

D24 + M46 är trevlig att köra med, och är motorn frisk så tycker jag att de är diesel-pigga.
Jag minns inte nu så långt i efterhand de exakta varvtalen, men överväxeln gör att det
är inga problem att köra 110 långa sträckor, det känns faktiskt riktigt bra i 110 km/h.

MEN.. När det gäller att dra släpvagn, hästkärra eller husvagn så är D24 inte alls bra.
Drog en liten husvagn i 80 mil vid ett tillfälle, det va en påfrestande upplevelse.
Det går trögt och segt nåt fruktansvärt - Även med frisk och nyrenoverad motor.
Känns som att man hade ett 4-axlat tradarsläp påhängt bakom bilen :wink:

lyssande, tack så mycket :)
jag funderar på att köpa en 244 med d24 och m46 nämligen :) rullat 34 000mil har jag för mig - ser original ut, fräsch inuti, fin i karossen - bortsett ifrån rost i bakskärm/reservhjulsbaljan. Den ser Superfin ut undertill! - nybesiktigad, nya bromsar, servad osv.
jag kan köpa den för 18 000kr - och jag tror jag kommer göra det med :)

jag kör typ aldrig med släp ändå, funderar dock på att köpa en liten fiskebåt/eka - vilket är betydligt mer lättrullat än en husvagn :)
av NilsO
#1159180
Det låter dyrt, men om det är värt det för dig kan ju bara du själv svara på.

Ofta brukar ju diesel sägas ha bättre vridmoment på låga varvtal och sådär. Men vad gäller dieselmotorerna i 240 (och 740/940) så stämmer det inget vidare – bensinmotorerna i dessa bilar är på det hela taget piggare än vad dieslarna är. Tycker jag :)
av Bergets
#1159191
NilsO skrev:Det låter dyrt, men om det är värt det för dig kan ju bara du själv svara på.

Ofta brukar ju diesel sägas ha bättre vridmoment på låga varvtal och sådär. Men vad gäller dieselmotorerna i 240 (och 740/940) så stämmer det inget vidare – bensinmotorerna i dessa bilar är på det hela taget piggare än vad dieslarna är. Tycker jag :)
men kollar man på blocket ligger ju 200/700/900 serien med dieselmotor alltid mellan 22-30k
och 9 av 10 av dom har 3" rör och söndersladdade.

så jag tror att det kan vara ett rätt rimligt pris :)


många D24or dricker ju lite olja. - är detta "farligt" för motorn, något man må åtgärda?
av andersuw
#1159229
Enligt uppgift här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=29296

är slutväxeln 3,73 och enligt Rådlös tabell ligger högsta växeln på 0,79. Rullomkretsen för 185/65 R15 ligger enligt den här kalkylatorn

http://www.rullomkrets.se/

på 1,8744 meter. Hastigheten i km/h vid 1000 rpm på högsta växeln blir därmed

(60 x 1,8744) / (0,79 x 3,73) = 38,166

Varvtal vid motorvägsfart (110 km/h) blir alltså 1000 x (110 / 38,166) = 2882 rpm.

Min V70 D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat klarar motsvarande hastighet vid 1649 rpm så utvecklingen har gått lite framåt sedan 240ns dagar. ;-)
av Bergets
#1159233
andersuw skrev:Enligt uppgift här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=29296

är slutväxeln 3,73 och enligt Rådlös tabell ligger högsta växeln på 0,79. Rullomkretsen för 185/65 R15 ligger enligt den här kalkylatorn

http://www.rullomkrets.se/

på 1,8744 meter. Hastigheten i km/h vid 1000 rpm på högsta växeln blir därmed

(60 x 1,8744) / (0,79 x 3,73) = 38,166

Varvtal vid motorvägsfart (110 km/h) blir alltså 1000 x (110 / 38,166) = 2882 rpm.

Min V70 D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat klarar motsvarande hastighet vid 1649 rpm så utvecklingen har gått lite framåt sedan 240ns dagar. ;-)

haha vad tekniskt det blev xD
jo det har det verkligen, jag kör en v70 2.4D -08a idag och ligger med på runt 1600varv tror jag - så jag har nog lite anpassning att gå igenom xD

får man mycket bättre utväxling med m47an då? - så att det är värt att uppgradera lådan?

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]