Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1158677
Köpte luftfilter till min S70 och konstaterade att det var 8 mm för kort. Dvs det blir en ofiltrerad luftspalt på 8 mm.
BILTEMA 510-627 för Volvo S70 1998.
Köpte ett sådant för några år sedan, fick ett nytt med rätt mått.
Sen har det varit rätt mått en tid, men nu 2017-03-17 var det fel mått igen.
Var in på BILTEMA och klagade och vi fann att de filter som låg i butiken var fel mått, så pengarna tillbaka gäller.
Så trots att felet uppdagades för flera år sedan fortsätter de att sälja filter med fel mått.
Skulle ro att många inte märker detta, utan stoppar i filtret och är nöjda med att ha gjort service själva.
Att sen motorn suger in getingar, löv flugor och sand kan bara betyda onödigt slitage och skadad luftmassemätare.

Så kolla så att filtret passar och tätar mot kanterna innan ni sätter ihop med BILTEMAS grejer.

Roy
Användarvisningsbild
av SRT
#1158679
Reklamerade Biltema handbromsklossar till en S80 för ca ett år sedan när bra verkstad som skulle byta dom sa att måtten var helt galna och dom aldrig skulle passa vilket jag inte själv heller lyckades med utan att handbromsen ständigt låg på.Man såg tydligt denna skillnad om man la Biltemas klossar ovanpå icke Biltema klossar.Enligt Biltema hade man aldrig hört talas om detta problem tidigare.Jo pyttsan. :D
Användarvisningsbild
av Roy
#1158688
Ja man får vara vaksam när de gäller BILTEMA:s grejer.
Idag när jag reklamerade luftfiltret, hade man aldrig hört talas om detta phenomen..... Detta trots att jag har reklamerat själv tidigare.
Det visade sig idag när jag nu satt in ett annat filter från MANN, att de förra BILTEMAS var 344 mm, dvs lite för kort, jag har således kört med BILTEMAS på 344 mm i tron att det var rätt.
De som jag inte villa ha var 340 mm och rätt skall vara 348 mm
Så det där med mått verkar vara något svårt, nästan som om det skulle vara tummått vi talar om.

Måtten finns på BILTEMAS hemsida när man söker på filtret under biltypen.

Jag menar att det kan vara förödande att köra utan riktig luftfiltrering.

Men jag har varit med om att det ligger fel saker i kartongerna, och det kan man nog skylla på vissa kunder som verkar njuta av att blanda ihop bildelar, dvs jävlas. Således öppna alltid asken och se att du får rätt komponent.

Roy
#1158689
Jag blir trött när jag hör sådant här.
Kostar bara tid och ork. Bättre att köpa Mann från BDS el Mekonomen direkt. Är som inga pengar det skiljer så det har någon betydelse får någon!
#1158696
Biltemas listor stämmer inte alltid med måtten delarna ska ha heller om t ex filtret finns i mer än en storlek.

Men att kolla så grejerna passar vid montering tänker jag är självklart oavsett märke. Att ha beställt fel har ju hänt ibland i alla möjliga sammanhang.
#1158780
Perra83 skrev:Jag blir trött när jag hör sådant här.
Kostar bara tid och ork. Bättre att köpa Mann från BDS el Mekonomen direkt. Är som inga pengar det skiljer så det har någon betydelse får någon!
samma här, jag menar, vad kostar ett orginalfilter 500sek? el mekonomen har ju bättre saker än biltema iaf.
#1158813
Derank skrev:
Perra83 skrev:Jag blir trött när jag hör sådant här.
Kostar bara tid och ork. Bättre att köpa Mann från BDS el Mekonomen direkt. Är som inga pengar det skiljer så det har någon betydelse får någon!
samma här, jag menar, vad kostar ett orginalfilter 500sek? el mekonomen har ju bättre saker än biltema iaf.
Äh. Mekonomen är ju samma nivå när det gäller dera egna märke. Biltema funkar ok om man vet vad man ska ha men personalen verkar inte ha något som helst bilintresse i de flesta fall så hjälp finns ingen att få och ibland står det fel i deras katalog så det gäller att veta hur delen man ska ha ser ut också. Det är väl möjligtvis det senare Mekonomen är bättre på i bästa fall.

Men just luftfilter från ex Bosch kostar ju marginellt mer med frakt från Tyskland jämfört med Biltema, beställer man alla filter på en gång billigare. Så det är väl mest bekvämlighet i så fall.

Själv håller jag alltid upp ny och gammal del bredvid varandra innan montering oavsett märke som en sista check om det stämmer.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1158827
Vet man vad man ska ha fungerar biltema. Mekonomen kan inget utan söka via regnummer. Jag skulle köpa 2 universal stänkskydd då blev det problem bakom kassadisken :lol: .
Har fått trasiga saker från mekonomen så deras skit ger jag inte mycket för då är det bättre lägga till några slantar köpa på volvo och veta sakerna passar!
Eller som någon nämnde köp märkes delar från tyskland....

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...