Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1158599
I en tråd som handlade om något annat än just abonnemangspriset för VoC snappade jag nyligen upp att Volvo nu sänkt priset och sänkt det kraftigt. Tänkte det kan vara värt en tråd med rätt rubrik så att fler får ta del av den glada nyheten. :D

Abonnemanget kostar numera 375 kr per år istället för 1375. Köper man abonnemang för två år istället för ett blir årskostnaden ännu lägre: 312:50. Bra gjort Volvo! :D
#1158604
Toppen.. Det är riktigt billigt.. Tyckte inte att en hundring i månaden var så mkt för ett mobilabb för bilen heller.. Men klart bra då det blir intressantare för en begagnatmarknad att ha kvar det. :)
#1158606
Dom kanske hade låg täckningsgrad på de begagnade bilar som rullar ute i landet med befintligt voc med få som förnyade det, nu när det är rejält sänkt pris kanske majoriteten tycker det är lönt att betala för det så dom får in mer pengar ändå.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1158609
Ja så kan det mycket väl vara. Det kan också vara så att antalet VoC-användare numera är så stort att Volvo inte behöver särskilt högt abonnemangspris för att täcka kostnaderna för att hålla systemet i drift. Visserligen ökar säkert de totala driftskostnaderna med antalet användare men kostnaden per användare lär istället sjunka. Och i ett sådant läge kan Volvo föredra att sänka abonnemangspriset för att sälja fler VoC-bilar och få fler att fortsätta använda VoC sedan friperioden löpt ut.
#1158617
När jag beställde min xc60 my 17 i januari fick jag 4 år gratis VoC.
Man får hoppas när man sänker priset inte sänker kvaliteten på den också.
Ju lägre pris ju lägre krav har man på en produkt ska fungera tillfredsställande, lite så är det för mig iallafall.
#1158628
Jag tror också dom insett vitsen av att ha uppkopplade bilar. Dom ska ju införa OTA-uppgraderingar t.ex. Väldigt smidigt och kostnadseffektivt att t.ex uppdatera en mjukvara utan att behöva kalla in en massa bilar. Dom kan skippa en stor återkallelse för ett mjukvarufel... Det lär ju spara massor med pengar..
#1162031
Det finns ett tryck från konkurrenterna nu som inte fanns tidigare. VW bjuder på dfreeze (värmarstart) värde 6000kr nu exempelvis. Dock lyckas jag inte hitta exakt hur länge den tjänsten är aktiv. För evigt?
#1162043
Derank skrev:Voc kan nog inte bli sämre än vad det varit de senaste 8åren. Det lär nog gå mot det bättre......kanske
Under de senaste åtta åren har ju VoC blivit avsevärt mycket bättre. Före 2011 erbjöds bara nödfallstjänster. 2011 kom värmarstart i lite primitiv utgåva. 2012 kom smartphoneappen och därmed en hel serie tjänster som åtminstone en del av oss tycker är väl värda att ha. Under de ca ett och ett halvt år jag haft VoC i modern tappning har jag inte upplevt ett enda systemavbrott eller annat problem värt namnet. Därmed inte sagt att samma sak gäller alla andra.

Vad jag däremot haft lite problem med är de nödfallstjänster som är det enda VoC-systemet i min 02:a kan erbjuda. De tjänsterna har inte alltid funkat som de borde vilket är lite anmärkningsvärt med tanke på att det i det fallet bokstavligen kan vara en fråga om liv och död. Se här för vidare info:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1135521
#1162051
joel80 skrev:Jag tror också dom insett vitsen av att ha uppkopplade bilar. Dom ska ju införa OTA-uppgraderingar t.ex. Väldigt smidigt och kostnadseffektivt att t.ex uppdatera en mjukvara utan att behöva kalla in en massa bilar. Dom kan skippa en stor återkallelse för ett mjukvarufel... Det lär ju spara massor med pengar..

Alltså, Volvo kan ju knappt uppdatera en SW på servicen, sist jag skulle uppdatera Sensus höll de på i 2dagar. Glöm det där med OTA och volvo, hårdvaran i volvo är så undermålig redan från start så att du skulle kunna uppdatera något under färd, glöm det. det är år borta innan du ser OTA.

Det finns så många konfigurationer så det får de aldrig till, inet som det ser ut idag iaf, säg 3-4 då kanske du har OTA
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]