- mån 06 mar 2017, 06:31
#1155319
Det är inte rosten man ser som är farlig, det är det som börjar inne i balkar, in alla plåt veck och hörn som man inte ser där rosten får fäste. När man sedan ser den, då är det för sent. En vanlig oljekanna (med pip) duger alldeles utmärkt. Pumpa in några "pump" i varje hål du ser så det kommer in olja som sedan "sprider sig" med hjälp av "kapilär kraften" i utrymmen där man inte ser gör mer nytta än att "tvätta av" och "måla på" överallt där man ser. Om du inte vill anväda begagnad motorolja, så köp kallpressad linolja, eller har du en fritös, är det ett bra sätt att bli av med den oljan. Använd inte gammal svart, sotig spillolja, utan gör ett "extra" oljebyte. Så gör det nytta för motorn också. Fritösolja kan "härskna" och lukta illa, men blandar du den med typ linolja så blir det en tunn, lättanvänd, (relativt miljövänlig) olja att "pumpa in". Och det behöver inte pumpas in så det "rinner ut", det sprider sig helt otroligt i alla små utrymmen ändå. Men, detta gäller ju inte förste ägaren eller "dom" som som byter bil ofta utan det gäller alla vi andra som kör omkring och verkligen "tycker om" våra bilar och kör med samma bil i åratal. Om det börjat rostan (det gör retur redan efter 2 - 3 år) så stoppar oljan rosten genom att den "kryper in" i rosten, rostskyddsmedel döljer rosten genom att lägga sig utanpå.
Om man "lägger på" rostskyddsmedel i produktionen så gör det viss nytta, men ju längre man väntar desto mindre nytta gör det. Har det börjat rosta och gör en rostskyddsbehandling (efter några år) kan det ha motsatt effekt.
Om man "lägger på" rostskyddsmedel i produktionen så gör det viss nytta, men ju längre man väntar desto mindre nytta gör det. Har det börjat rosta och gör en rostskyddsbehandling (efter några år) kan det ha motsatt effekt.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V