Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1155319
Det är inte rosten man ser som är farlig, det är det som börjar inne i balkar, in alla plåt veck och hörn som man inte ser där rosten får fäste. När man sedan ser den, då är det för sent. En vanlig oljekanna (med pip) duger alldeles utmärkt. Pumpa in några "pump" i varje hål du ser så det kommer in olja som sedan "sprider sig" med hjälp av "kapilär kraften" i utrymmen där man inte ser gör mer nytta än att "tvätta av" och "måla på" överallt där man ser. Om du inte vill anväda begagnad motorolja, så köp kallpressad linolja, eller har du en fritös, är det ett bra sätt att bli av med den oljan. Använd inte gammal svart, sotig spillolja, utan gör ett "extra" oljebyte. Så gör det nytta för motorn också. Fritösolja kan "härskna" och lukta illa, men blandar du den med typ linolja så blir det en tunn, lättanvänd, (relativt miljövänlig) olja att "pumpa in". Och det behöver inte pumpas in så det "rinner ut", det sprider sig helt otroligt i alla små utrymmen ändå. Men, detta gäller ju inte förste ägaren eller "dom" som som byter bil ofta utan det gäller alla vi andra som kör omkring och verkligen "tycker om" våra bilar och kör med samma bil i åratal. Om det börjat rostan (det gör retur redan efter 2 - 3 år) så stoppar oljan rosten genom att den "kryper in" i rosten, rostskyddsmedel döljer rosten genom att lägga sig utanpå.
Om man "lägger på" rostskyddsmedel i produktionen så gör det viss nytta, men ju längre man väntar desto mindre nytta gör det. Har det börjat rosta och gör en rostskyddsbehandling (efter några år) kan det ha motsatt effekt.
#1155344
Om man nu lägger ner jobb på att pumpa in olja i hålrum som rostskydd ska man använda ny olja som har alla rostskyddande molekyler kvar. Inte begagnad där hela eller delar av dess rostskyddande effekt är förbrukad. Hur mycket olja kan det röra sig om 0,5 l? Att inte då använda ny olja är snålt även för en smålänning.
#1155361
Håller ni inte med om att tvätthallarna/mackarna skulle ha förutom underredstvätt (med rent osaltat vatten) ha munstycken undertill som sprutar som en dimma ut den där fluidfilmen under bilen, dimman borde kunna hamna och dras in lite här å var typ där alla fall den saltvattendimman man kör bilen i hamnar. Skulle lätt va värt en femhundring å göra varje vår.
#1155388
Vet inte så mycket om den där fluid-filmen, men det låter väl inte super-lämpligt att spruta ner hela avgasröret med det direkt, som det kommer göra om man "bara sprutar underifrån". Sen är det ju näst intil omöjligt att komma åt överallt med den metoden, t ex där avgasrören/blockerar blockerar, tvärstag, fram/bakvagnar osv osv. Sen är det väl inte så kul att få motorn nersprayad med det där heller. Även om man har skydd under motorn så är det ju inte tätt direkt...

Idén är god, men tror inte det skulle fungera speciellt bra i praktiken. Man behöver nog allt ha lite mer kontrol på sprutet än så.
#1155410
Lucif3r skrev:Vet inte så mycket om den där fluid-filmen, men det låter väl inte super-lämpligt att spruta ner hela avgasröret med det direkt, som det kommer göra om man "bara sprutar underifrån". Sen är det ju näst intil omöjligt att komma åt överallt med den metoden, t ex där avgasrören/blockerar blockerar, tvärstag, fram/bakvagnar osv osv. Sen är det väl inte så kul att få motorn nersprayad med det där heller. Även om man har skydd under motorn så är det ju inte tätt direkt...

Idén är god, men tror inte det skulle fungera speciellt bra i praktiken. Man behöver nog allt ha lite mer kontrol på sprutet än så.
Behöver och behöver. Det gör väl bara ingen nytta. Avgasröret är ju självsanerande när det blir varmt :D
#1155442
LarsBd skrev:Om man nu lägger ner jobb på att pumpa in olja i hålrum som rostskydd ska man använda ny olja som har alla rostskyddande molekyler kvar. Inte begagnad där hela eller delar av dess rostskyddande effekt är förbrukad. Hur mycket olja kan det röra sig om 0,5 l? Att inte då använda ny olja är snålt även för en smålänning.
Det är nog inte dom (från början) rostskyddade egenskaperna i oljan som är det man är ute efter. Det är oljans "krypande" förmåga som gör att det "tränger undan" fukten. Använder man riktigt gammal spillolja är det ju inte riktigt bra, men även sådan olja är bättre än ingen alls. Byter man olja regelbundet är den oljan "i bästa fall" bara sliten och utan dom värsta gifterna, men (som jag skrev) kallpressat linolja är nästan lika bra (torkar långsamt), motorolja torkar aldrig. Jag har ju gett bort min utrustning för oljesprutning till våran lokala bilverkstad men han har inte "kommit igång" än. I den använde jag vegetabilisk hydraulolja (av den typ som krävs(?) i skogsmaskiner) och blandade med kallpressad rapsolja (betydligt billigare) av samma typ som används till matlagning (fritösen) och dom bilarna jag sprutade då (c:a 15 år sedan jag slutade) rostade inte på många år. Min 745-a är en av dom, men det var en annan ägare då. När jag började behandla bilar (för andra) använde jag spillolja, men slutade efter något år för det smutsade ner bilarna ordentligt och jag kunde inte välja "kvalitet. Ibland kunde det vara från dieselbilar (lastbilar) och det gick inte att använda.
Hydraualoljan jag använde då kostade 17 kr/l för helfat och rapsoljan 5 kr (också helfat). Samma kallpressade rapsolja (från samma presseri) kan man idag köpa i "finare" charkuteriaffärer och större varuhus för 50 - 75 kr för en halvlitersflaska......
#1155451
Hur länge ska du hålla liv i bilen?

Det är alltid bra att göra en extra rostskyddsbehandling, men överlag tycker jag inte att man ser så många rostiga bilar i trafiken längre. Som du pratade om bilar från 00 tex, de är ändå 17 år gamla nu, och det är inte ofta jag ser några upprostade sådana. Sambon sålde sin V70 2003 för ett par månader sen med 35000 mil på mätaren, fortfarande utan synlig rost, och den var inte välunderhållen direkt. :roll: De ännu äldre bilarna än så typ min gamla 480 från 87 var i en helt annan liga, den börjar rosta lite varstans om man råkar titta lite hårt på den... :cry:

Klart att man vill hålla liv i bilarna så länge som möjligt, men de behöver inte se nya ut när de hamnar på skroten när den i övrigt är slut i allt, framförallt med alla databoxar som finns idag. Tycker jag. Återigen med min gamla 480 som exempel, det finns inte mycket reservdelar att få tag i längre. Köpte nytt oljefilter precis, men det finns inte på lager utan får beställas hem. Lampglas fram och bak, blinkers osv finns inte att få tag i längre, hastighetsmätare är ett standardfel, men Volvo kan inte leverera några. Jämfört med nya bilar är den ändå ganska enkel och går att fixa en del med själv.
#1155586
På tal om rostiga bilar, när Svensk Bilprovning började sin verksamhet 1965 hade vi en bilprovning i vårt lilla samhälle på typ 500 ? invånare ungefär. Anledningen var nog att vi hade ett avlagt bussgarage som stod tomt så hela nuvarande Halmstads kommun besiktigade här dom första åren. Vid invigningen var den första bilen som skulle besiktigas en av polisens svart/vita Plymouth Valiant. Hur gammal den var vet jag inte men modellen kom 1960 så äldre än 5 år var den inte. I vart fall fick den körförbud p.g.a allvarliga rostskador och "taskiga" bromsar och fick bärgas från platsen, till stor glädje för en del i publiken.
#1155588
Rostskydda sin bil är tänkte jag på för 25år sedan, idag skulle jag aldrig komma på tanken, har knappt haft nå rost på mina Volvosar sedan 140-240 tiden, och efter 2000talet är det mer el mindre obefintligt såvida du inte missköter bilen totalt.

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]