Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1157419
Lampan är tänd hela tiden.

Nu har jag kört bossebildoktor tricket genom att kolla varje kabel och snurra på hjulet för att se så abs givaren fungerar och det ser ut som att alla abs givare på hjulen fungerar.

Jag har också lött ihop kabeln på vänster bak som jag klippte av.

ABS lampan lyser fortfarande.
Jag tror att jag behöver prova att nollställa felkoderna i bilen och har därför beställt en obd1 till obd2 adapter för att köra i en obd2läsare.
Fungerar det inte att släcka felkoden så funderar jag på att byta Relä på absen.

Några andra råd/tips?


LÄNK: Bossebildoktor ABS problem
#1157449
Kanske ett dumt påpekande, men det vore väl bra att läsa ut felkoderna? På många bilar så berättar ABS ganska tydligt vad problemet är, till skillnad från motorstyrningen där det ofta är lite mer diffusa besked man får.
#1158058
Ja nu behöver jag läsa felkoder.
Har ett problem att det bara finns odb2 läsare att köpa billigt men min bil har en odb1 kontakt.
Nu påstår någon att de adaptrar som finns för odb1 till odb2 inte fungerar. Någon som testat?
av rid54
#1158100
Är verkligen WD40 elektriskt ledande? Min erfarenhet av den och liknande produkter är att de är lite som olja. I en kontakt där det går små signaler skulle jag nästan i första hand gissa på att WD40 kunde lägga sig som en hinna och hindra signalen, då behöver man tvätta med elektronikspray. Givarna är väl induktiva, dvs en spole, så de går att resistansmäta för att se om de är hela. Löd ihop kablarna sedan och försök kolla att det är ordentlig kontakt vid ABS-kontrollen (kablarna går väl nånstans, så det borde vara en kontakt i andra änden också).
#1158230
Det finns elektriskt ledande komponenter i WD-40, men exakt hur ledande det är i praktiken vet jag inte.
Jag skulle inte använda WD-40 på eletronik dock, det är inte det den är avsedd för. Ska man ha för elektronik finns det elektronikspray som är 1000x mer lämplig och kostar inte mer än vad en WD-40 flaska gör(som dessutom inte kladdar ner och ev. förstör kretskort etc).
#1158522
Jag var in på en verkstad idag och bad dem kolla felkoden och prova släcka den.

Fick reda på att det var höger fram som jävlades. Och mest troligt är det kabelbrott eller början av ett kabelbrott.
Mätade ohm och fick felaktiga värden samtidigt som felkoden åter sa fel på höger fram. Alla andra abs givare fungerade även den jag klippt sönder och löttihop och eltejpat.

Happ konstigt detta. Bara börja leta kabelbrott då på höger fram och prova laga det.

Edit: måste varit något konstigt fel. Försökte hitta kabelbrottet på högerfram men fann ingenting. Blåste ut kontakterna med tryckluft och satte tillbaka och har sedan dess fungerat. Ingen lampa lyser längre.

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)