Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1154080
I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A. Vad gäller ute eller inne, är det varmgarage behövs väl inte varken motorvärmaren eller kupévärmaren och är det kallgarage behövs inte kupévärmaren. Rutorna blir inte isiga ens under en carport och "rumpvärmen" kommer ju nästan omgående. Är det inte sommarvärme i garaget så borde det inte vara problem med motorvärmaren, problemet blir om du vill ladda batteriet en längre tid än dom normala 3 timmar som timmar brukar vara. Då belastar det motorvärmaren onödigt mycket och livslängden på den blir kortare. Det kanske är bättre med en "extern" laddare för dom tillfällen det skulle behövas. Då kan du ha en "större" laddare (8 - 12A) för det är (förmodar jag) ett batteri på (upp till) 100 Ah i bilen. Det kan var så att Volvo "tänkt till" så motorvärmaren och kupévärmaren alltid stängs av efter 3 timmar, men att laddaren fortsätter tills du "drar ut sladden". Det borde stå i manualen i så fall
#1154088
lennarte skrev:I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A. Vad gäller ute eller inne, är det varmgarage behövs väl inte varken motorvärmaren eller kupévärmaren och är det kallgarage behövs inte kupévärmaren. Rutorna blir inte isiga ens under en carport och "rumpvärmen" kommer ju nästan omgående. Är det inte sommarvärme i garaget så borde det inte vara problem med motorvärmaren, problemet blir om du vill ladda batteriet en längre tid än dom normala 3 timmar som timmar brukar vara. Då belastar det motorvärmaren onödigt mycket och livslängden på den blir kortare. Det kanske är bättre med en "extern" laddare för dom tillfällen det skulle behövas. Då kan du ha en "större" laddare (8 - 12A) för det är (förmodar jag) ett batteri på (upp till) 100 Ah i bilen. Det kan var så att Volvo "tänkt till" så motorvärmaren och kupévärmaren alltid stängs av efter 3 timmar, men att laddaren fortsätter tills du "drar ut sladden". Det borde stå i manualen i så fall
Enligt detta inlägg så säger Calix supporten att det inte är något problem med laddare och electrisk motorvärmare.
Man ska installera en y koppling så man kan växla mellan sommar o vinter läge.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Ska ta och höra med säljaren hur dom sätter ihop det så det fungerar tillfredsställande.
#1154098
Norrlänning skrev: Enligt detta inlägg så säger Calix supporten att det inte är något problem med laddare och electrisk motorvärmare.
Man ska installera en y koppling så man kan växla mellan sommar o vinter läge.
viewtopic.php?f=56&t=100981&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ska ta och höra med säljaren hur dom sätter ihop det så det fungerar tillfredsställande.
Nää, "bara" motorvärmare och batteriladdare är inga problem för strömmens skull. Då är det bara tiden motorvärmaren ska vara i som kan vara problemet. Är det det då en "vanlig motorvärmar stolpe" är det inga problem heller (max 3 timmar). Problemet är livlängden på motorvärmaren om den är kopplad till ett vanligt uttag, men är det då ett sommar/vinterläge på bilen är förmodligen motorvärmaren avstängd i sommarläget. Då är det ju inga problem kvar :lol: :lol:
#1154150
Idag har jag stolpe på jobbet ,som man knappar in tiden för avresa , den går väl nån timme.
Samma har min sambo som jobbar natt.
Tanken var att säga upp en stolpe och använda diesel värmaren på mitt jobb.
Bor i villa med varmgarage , och tänkte då kunna ladda batteriet på kvällarna om det behövs utan att motorvärmaren kopplas på.
I en perfekt värd så borde det vara en skitsak att fixa antar jag.
#1154156
"Bor i villa med varmgarage , och tänkte då kunna ladda batteriet på kvällarna om det behövs utan att motorvärmaren kopplas på."

Ja, om du är ensam i ditt varmgarage, alltså inte behöver ta eller visa hänsyn till någon annan, så är det ju enklast som någon föreslog här att koppla en separat laddare för enbart batteriladdning när det behövs. Detta i det fall att en timer med batteriavskiljare inte skulle fungera.
#1154167
Norrlänning skrev:I en perfekt värd så borde det vara en skitsak att fixa antar jag.
Det var många gånger lättare att vara bilägare förr. Då hade man en kaffeburk med rödsprit och eldade under oljetåget :oops: :-O) . Värme i bilen fanns det knappast, inte alla hade det. Min farsa köpte en begagnad Ford Anglia -52 års modell någon gång i mitten på -50-talet, där var ingen värme alls i den. Det monterade farsan in själv. En rund silverfärgad sak med luckor man kunde öppna för att få värme. Dessa fanns på marknaden i slutet på -60-talet också, då monterade jag en sådan i en Ford traktor som vi byggde en (enklare) hytt på. Min första bil (Opel rekord -59) som jag hade i början på -70-talet stod det skrivet in i registreringsbeviset att Denna vagn är utrustad med värme och ventilations anläggning. Det var alltså inte helt självklart 1959 att det skulle vara värme i importerade bilar. Det har hänt en del med bilar sedan 1959. Senare (1978) köpte jag en till likadan Opel av samma årsmodell (den första rostade sönder) som jag körde med 2 sommar bara, där stod inget i registreringsbeviset om värme, den var tillverkad på GM's sammansättningsfabrik i Hammarbyhamnen, Stockholm så där var det självklart att det skulle vara värme. Denna Opel gick på export till Tyskland 2010, och skulle helrenoveras. Inte en rostfläck gick att hitta på den, stått i garage sedan 1980.
#1154172
lennarte skrev:I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A.
Du kan inte summera strömstyrkan för motorvärmare och kupévärmare med strömstyrkan hos batteriladdaren eftersom uppgiften i det sistnämnda fallet avser en helt annan spänning (14-15 V istället för 230 V). En batteriladdare som ger 4A har en max effekt på bara ca 60 W. Med ett ordinärt 10 A uttag bör det således vara problemfritt att köra motorvärmare tillsammans med en rätt kraftig kupévärmare, säg 1600 W, även med batteriladdaren inkopplad.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1154175
andersuw skrev:
lennarte skrev:I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A.
Du kan inte summera strömstyrkan för motorvärmare och kupévärmare med strömstyrkan hos batteriladdaren eftersom uppgiften i det sistnämnda fallet avser en helt annan spänning (14-15 V istället för 230 V). En batteriladdare som ger 4A har en max effekt på bara ca 60 W. Med ett ordinärt 10 A uttag bör det således vara problemfritt att köra motorvärmare tillsammans med en rätt kraftig kupévärmare, säg 1600 W även med batteriladdaren inkopplad.
:oops:
Det blir 1/4A, alltså c:a 250mA
#1154182
Jag hänger inte med ? Varför vill man underhållsladda varenda dag mitt i sommaren ?

Eller på vinter heller för den delen om bilen står i varmgarage så man inte använder bränslevärmaren?
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]