Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1153206
Sämsta bilen jag någonsin ägt är garanterat Peugeot 207 GT. Köpte den fabriksny 2007, sålde efter 11 månader då den gått 1100 mil. Under den tiden han jag byta bromsok fram, givare till antisladd, någon form av motorstyrning, gångjärn på förardörren, åtgärda ett vattenläckage från glastaket och åtgärd av billarmet vid två tillfällen då den falsklarmade stup i kvarten. På det så hade jag bytt halvljuslampor inte mindre än vid 5 tilfällen på 11 månader...
#1153227
S60 D5 2007.

Stod på verkstaden (eller hemma, avställd och trasig) mer än vad jag körde den. Problemen började redan dagen efter köp... Det var ett sådant exemplar där man märkte hur den blev mer och mer trasig efter varje resa man gjorde. Sålde den med trasig styrväxel för en bråkdel av inköpspriset... Trots alla problem (kopplingsras, trasigt virvelspjäll, trasig dieselvärmare, totalslut framvagn, bromsar, oljeläckage, sprucket tryckrör, strålkastarfel, trasig styrväxel) hann jag med ett antal tusen mil med den. Det är illa när man måste köpa en till bil för att den andra bilen är trasig hela tiden :shock:
#1156375
Renault Laguna 2,oT 2005. Köpte den 2008, fd leasingbil med 8000 på mätaren. All utrustning som fransoserna kunde plocka på, dock så var kvaliten inte riktigt i nivå med vad man förväntade sig. Xenon-lyset fladdrade, en liten plastlänk från nedre länkarmen till givaren som satt skruvad i karossen och skulle justera höjden på lyset var trasig. Utetempmätaren började visa konstant 192 grader, kommer inte ihåg om det var plus eller minus men på nåt sätt så verkade det påverka acc'n som blåste som f-n hela tiden. Elhissarna gav upp en efter en. Hjullagren började låta illa innan tio tusen mil. Kändes som om det blev nåt nytt fel på bilen varje gång den användes. Såldes efter ett år, enda säljargumentet jag kunde komma på var "Billigast på blocket".
#1178429
Min sämsta bil var en Citroën XM V6 som jag köpte när jag pluggade i Tyskland. En före detta hyrbil som gått 19.000mil. Efter ett tag började den av och till lägga av, för att strax därefter starta igen. Verkstäderna hittade inte några fel... När jag tog hem den till Sverige år 2000 dog den i besiktningshallen under registreringsbesiktningen. Bes-gubbarna var lagom nöjda. På något vis fick jag igenom den efter att katalysator och bensinpump bytts ut. Sålde den till en Citroën-entusiast hösten 2000. Han behöll bilen tills den skrotades någon gång 2015 tror jag det var. Grönmetallic med svart skinn och precis all utrustning. Utom AC. Bra prio där.... j
#1178431
Har en blandad relation till min sämsta bil.. Då det också var min första bil och gav mig den där första friheten körkort och bil ger. :)

Det var en Opel Rekord från typ -84 om jag kommer ihåg rätt. Köptes för 7000kr. Den kokade om man hade otur att hamna vid två rödljus på rad i sommarvärme.. Man fick stänga av motorn när man stod stilla.. Manuell S/S!
#1178602
[quote="epostaren"]Alla tyska bilar oavsett märke. Aldrig mer tyskt i vår familj...[/quoMin förra bil S80 2,4d 2010. Fruktansvärt mycket knarr gnissel knak i inredningen. Seg Gps. S80 T6 99-a,jag hade flera år innan var ljusår bättre i kvalitet. Vet inte,kanske fick ett måndagsex. Tyvärr så dröjer det ett tag innan man vågar sig på Volvo igen
#1178605
Ford Escort Cab -88 som inköptes -00. Vid regn läckte den in precis sådär lagom med vatten så att det påminner om sådan vattendropp psykning eller vad det nu kallas. Sen hade den någon remdriven abs som ingen verkstad fick ordning på. Motorn hade de 125 slöaste pållarna jag upplevt. Insåg även att Sverige är ett av de sämsta länderna att äga en cab i, aldrig med så till vida att det inte är en plåtcab.

Såldes som inbytesbil efter bara 6 månader till förmån för en Escort GT -95, mycket trevligare att köra men kvalitén var sådär.
#1178637
Min far hade en gång en Saab 9000 CD. Var ju skön att köra och åka i. Men så fort kvicksilvret sjönk under -25, som det ofta gör på vintern i dessa delar av Dalarna, så vägrade bilen att starta.

Vid -24 var det dock inga problem att starta, vilket innebar att verkstaden aldrig hittade felet. Ingen mekaniker ville ju stå ute och felsöka! Direkt när de rullade in bilen i verkstaden så startade den.

Därav min egen skepsis till att köpa Saab :)

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]