Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1152622
De två bilar som jag haft mest problem med är ironiskt nog båda japanska. En Toyota Avensis 2.2d och min förra Subaru Outback 2.0d. Toyotan gick egentligen inte sönder så mkt men kvalitetskänslan var inte bättre än en Corolla från 80-talet och den drog minst 2dl mer per mil än den borde i förhållande till sin prestanda (beror på speciell katalysator och slirande automatlåda). Outbacken vibrerade i kopplingen (de håller inte längre än 10k mil), xenonljusen brände sönder sig själva, ACn fungerade förvisso men kunde aldrig hålla vettig temperatur utan ständigt pillande.
#1152629
Vet inte vilken av dessa som jag tyckte var sämst, nog lika dåliga båda två.

Audi A4 1.8 TS 7000mil. Bara problem efter problem. Lacksläpp som de inte fick rätt på luftnipplar till kylsystemet som gick sönder på löpande band och tillslut en så pass sne bakvagn att den åt upp däck på 700 mil och det gick inte att fixa utan att byta ut hela bakvagnen enl Audi. Försäkringen löste bilen.
Saab 9-5 1.9 TID 12000mil. Bara problem, termostat, egr ventil, partikelfilter, urtrampningslager osv osv. Såldes 1 år senare för en spottstyver. Klarade inte av att titta på bilen utan att bli förbannad. Hörde senare att den slutat gå på 1 cylinder och lådan rasat. Blir irriterad bara jag tänker på liket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1152879
intruder1400 skrev:Hehe kul att du nämner Peugeot 404 bensin !
En av bättre bil jag ägt !
Den var de inga fel på iallafall under min ägo ! Värmen var kanon i min !
De roligaste med min var när man gick i skolan o batteriet dog så körde jag med vevstarten i en månad :D :D
Peugeot 404 var nog den mest sålda dieselbil en på -60 och början på --70-talet (efter Mercedes, som låg i en annan prisklass). Den hade fruktansvärd bra och kraftiga trumbromsar och fick (vad jag kommer ihåg) aldrig skivbroms. Mycker bra dragbil....
Sämsta bilen då...... ??:-/ Har nog aldrig haft en dålig bil. Jag har ju alltid gjort all service och alla reparetioner själv, så har inte bilen varit bra (det har ju hänt), så har den ju blivit det efter ett tag. En av dom bättre (som frugan har haft) var en Passat GL -87 som vi hade från -89 till -01. Gjorde en större reparation i sluter på -90-talet (bytte koppling, stötdämpare runt om, helrenovering av bromsar). Den såldes privat när vi köpte en Passat -98. Den var vi alldrig riktigt nöjda med, men dålig var den inte. Den "skötte sig" och gjorde sitt jobb, men vi tyckte aldrig riktigt om den. Efterföljaren, en Passat Highline -04 köpte vi sommaren -05 och är fruktansvärt nöjda med, trots att ett motor ras var väldigt nära och att varnindlampan för krockkuddesystemet tänds i mars varje vår.
Själv har jag under denna tid kört min helrenoverad och trimmade PV -62 (saknar den), Mazda B1800 Pick Upp -78 (saknas. Hade också vevstart :lol: :lol: ), farsans gamla Volvo 144 -72, (hade varit rolig att ha kvar), och sedan 9 år kör jag min 745 GLT -16V -88B (kan inte sälja den, kan inte vara utan den.....)
#1153192
Köpte en Ford Cougar (back in the days), långt innan man förstod innebörden av det senare i modellnamnet. Det var tveklöst största dyngan till bil jag någonsin ägt. Allt som kunde gå sönder gick sönder, men det var först när båda sidorutorna försvann ner i dörrsidorna och sedan stannade där som jag insåg att teorin om livets jävlighet på riktigt talat till mig. Att jag ens lyckades sälja skiten, och därtill t om få en peng för den känns idag smått otroligt. Det var en Boråsare som skulle ha den som utställningsex :D (på skrotupplaget får man väl förmoda...)
#1153206
Sämsta bilen jag någonsin ägt är garanterat Peugeot 207 GT. Köpte den fabriksny 2007, sålde efter 11 månader då den gått 1100 mil. Under den tiden han jag byta bromsok fram, givare till antisladd, någon form av motorstyrning, gångjärn på förardörren, åtgärda ett vattenläckage från glastaket och åtgärd av billarmet vid två tillfällen då den falsklarmade stup i kvarten. På det så hade jag bytt halvljuslampor inte mindre än vid 5 tilfällen på 11 månader...
#1153227
S60 D5 2007.

Stod på verkstaden (eller hemma, avställd och trasig) mer än vad jag körde den. Problemen började redan dagen efter köp... Det var ett sådant exemplar där man märkte hur den blev mer och mer trasig efter varje resa man gjorde. Sålde den med trasig styrväxel för en bråkdel av inköpspriset... Trots alla problem (kopplingsras, trasigt virvelspjäll, trasig dieselvärmare, totalslut framvagn, bromsar, oljeläckage, sprucket tryckrör, strålkastarfel, trasig styrväxel) hann jag med ett antal tusen mil med den. Det är illa när man måste köpa en till bil för att den andra bilen är trasig hela tiden :shock:
#1156375
Renault Laguna 2,oT 2005. Köpte den 2008, fd leasingbil med 8000 på mätaren. All utrustning som fransoserna kunde plocka på, dock så var kvaliten inte riktigt i nivå med vad man förväntade sig. Xenon-lyset fladdrade, en liten plastlänk från nedre länkarmen till givaren som satt skruvad i karossen och skulle justera höjden på lyset var trasig. Utetempmätaren började visa konstant 192 grader, kommer inte ihåg om det var plus eller minus men på nåt sätt så verkade det påverka acc'n som blåste som f-n hela tiden. Elhissarna gav upp en efter en. Hjullagren började låta illa innan tio tusen mil. Kändes som om det blev nåt nytt fel på bilen varje gång den användes. Såldes efter ett år, enda säljargumentet jag kunde komma på var "Billigast på blocket".
#1178429
Min sämsta bil var en Citroën XM V6 som jag köpte när jag pluggade i Tyskland. En före detta hyrbil som gått 19.000mil. Efter ett tag började den av och till lägga av, för att strax därefter starta igen. Verkstäderna hittade inte några fel... När jag tog hem den till Sverige år 2000 dog den i besiktningshallen under registreringsbesiktningen. Bes-gubbarna var lagom nöjda. På något vis fick jag igenom den efter att katalysator och bensinpump bytts ut. Sålde den till en Citroën-entusiast hösten 2000. Han behöll bilen tills den skrotades någon gång 2015 tror jag det var. Grönmetallic med svart skinn och precis all utrustning. Utom AC. Bra prio där.... j
Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]