Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1151160
Halloj alla experter!
Tänker köpa en momentnyckel.Vilket åtdragningsomfång är vanligast förekommande vid bilmek?
Vill inte köpa nyckel med för "bred" skala,då risken är att det inte blir exakt vid lägre Nm.
Har tittat på: 2-24Nm, 5-25Nm, 5-60Nm, 20-110Nm, 10-150Nm, 28-210Nm
Funderara på följande: 5-60Nm eller 20-110Nm
Tänker jag fel? Tacksam för alla svar som kan skingra dimmorna.
#1151197
Vilka jobb du tänkt att göra styr spannet på momentnycklarna, hjulen ska väl dras kanske över 110Nm och då räcker ingen av dom. Du får räkna med att skaffa minst 2 och kanske 3 olika momentnycklar beroende på vilka jobb som är aktuella. Kolla momenten på de jobb du kan tänka dig att göra och välj nycklar efter de siffror du får fram.
#1151210
Jag har tre momentnycklar. Den lilla, 1-6 Nm används i princip bara till att skruva i cykeln. Det blir dyrt att dra skruvar i en kolfiberram för hårt. Sedan har jag en mellan, och en stor som går upp till 150 Nm.

Jag använder den lilla rätt ofta, den stora ibland, och mellanmodellen i princip aldrig. Så ställ dig frågan vad du ska använda den till. Jag skulle tro att du har mest nytta av med högt moment -- men det är en gissning.
#1151227
Jag har trots ganska flitigt bilskruvande hittills klarat mig bra med den här enkla universalmodellen från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/

Inget under av precision direkt, men funkar ändå bra för medelhöga till höga moment. För låga moment (under 10 Nm eller så) går jag på känn men då är det inte kolfiber jag skruvar i. ;-)

Om jag skulle välja en enda nyckel bland de intervall som nämns i första inlägget skulle det nog vara 10-150 Nm.
#1151232
Jag insåg när jag bytte olja senast att jag har en viss fallenhet för att se till så att bultar verrrrklliiiiigen sitter som de ska och det känns som en tidsfråga innan jag orsakar gängpaj på något viktigt (läs: dyrt).

Biltema säljer några momentnycklar och varianten som knäpper känns som ett måste för mig som kollat massor på Ed i Wheeler Dealers. 529 kr för 20-210 Nm eller 789 kr för 70-350 Nm. Om jag bara vill köpa en av dessa, var ska jag kompromissa? Jag skruvar mest hemmapulargrejer som tändstift, oljebyten, bromsar och sådant. Båda täcker ju 70-210 där jag antar det mesta vanliga ligger, men om jag får välja mellan att utöka det intervallet med 20-70 Nm eller 210-350 Nm, vad har man mest användning för? Bromsdelar kanske ligger ovanför 210 Nm? Något vanligt som ligger i spannet 20-70?
#1151248
andersuw skrev: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/

Inget under av precision direkt,
Den momentnyckel är mer exakt än den det ut,. Om man förutsätter att skalan och visaren är kalibrerade så är den lättare att använda och dra rätt med än en klicknyckel. Att dra rätt med en momentnyckel är inte så enkelt som att dra tills det klickar. Med den simpla biltemanyckeln är man tvingad att stå stadigt och dra med kontroll vilket ger stor repeternoggrannhet. Man är dock tvungen att se skalan för att kunna läsa av aktuellt moment.
#1151266
Har en 5-25 och en 20-110, klarade mig fint med den större för all mekning fram till då jag skulle dra åt oljetråget med 20 nm (tror jag..) vågade jag inte lita på den grövre och billiga momentnyckelen från Jula.... Biltemas 79 kronors variant är inte praktiskt användbar. Har en sån också...
#1151286
Vad är det som får dig att tro att Biltemas enkla variant inte är praktiskt användbar? Enligt min erfarenhet fungerar den utmärkt. Använder den regelbundet i samband med exempelvis oljebyte och tändstiftsbyte och har aldrig haft några problem med det. Har också använt den vid andra tillfällen när dragning till rätt moment kan antas vara viktigt, t.ex. rattbyte.
#1151300
Jag har tre momentnycklar, en Stahlwille 25-140Nm, en Sturtevent Richmond 4-20Nm, samt en enkel med visare mot skala.
Har hittils klarat allt jag behövt med Stahlwillen 25-140Nm.
#1151308
Jag har en 20–200 Nm som liknar Biltemas (alltså med "klick"). De gånger den inte har gått att använda har det berott på att det varit för trångt. Den använder ju 1/2"-hylsor, och det i kombination med att nyckeln är rätt rejäl gör att man inte kommer åt riktigt överallt. Så jag hade gärna haft en mindre också, kanske 10–80 nm eller så, för mindre hylsor.

Däremot är det bra med en ganska rejäl nyckel (långt skaft) för de större momenten. Det är arbetsamt att dra åt 20 hjulmuttrar om skaftet är för kort.

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]