Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1150531
Jag kikade på en XC60 D4 R-design MY17 för ett tag sen. Sen försvann den, både från nätet och bilhallen. Såld tänkte jag, men firman (Volvo-handlare) stod kvar som ägare.
Nu ser jag att bilen blivit avregistrerad, nytt reg.bevis utfärdades i januari, men att firman fortfarande är ägare (enl. Transportstyrelsen på nätet).

Någon som vet om man kan se orsaken till att en bil blivit avregistrerad?
Jag kan såklart fråga på onsdag när jag hämtar min V60, då det är samma handlare, men om någon här vet så... :D
Användarvisningsbild
av sura56
#1150533
Skulle tippa på att den gått på export
av Tilly
#1150535
Avregistrerad? Du menar avställd eller? För avregistrerad betyder ju att den inte finns kvar i registret längre och då är den antingen skrotad eller exporterad.

Menar du avställd så är svaret på frågan nej. Det går inte att se orsaken till det. Bilhandlare ställer väl oftast av fordon som de har i sin ägo. Det är ju därför man får med sig en grön registreringsskylt när man provkör.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1150539
Okej, ja export låter nog mest logiskt...
Nej, inte avställd:

Registreringsnummer
ODC980

Handelsbeteckning
XC60

Fordonsstatus
Avregistrerad (2017-02-02)

Färg
Blå

Fordonet tillverkat
201605
av Mikeys
#1150542
fjohan82 skrev:Okej, ja export låter nog mest logiskt...
Nej, inte avställd:

Registreringsnummer
ODC980

Handelsbeteckning
XC60

Fordonsstatus
Avregistrerad (2017-02-02)

Färg
Blå

Fordonet tillverkat
201605
Om det är handlaren som står som sista ägare så kan det inte vara mycket annat än export. Hade någon totalkvaddat bilen under en provkörning hade försäkringsbolaget eller en bilskrot stått som ägare. En ren spekulation som direkt kom upp i mitt huvud är att det kanske är en Ålänning som köpt bilen. Utbudet på nya Volvobilar med precis den utrustning ägaren vill ha lär knappast vara särskilt stort där ute, så vill man ha något speciellt så ligger ju Stockholm väldigt nära. Annars så kan den ju egentligen ha kunnat gått till vilket land som helst, även om det är en längre resa bort...
av Tilly
#1150544
Märkligt att bilfirman fortfarande står som ägare. Är den exporterad så finns det ju ingen svensk ägare längre... Det var därför jag trodde det handlade om avställning. Men det kanske alltid står såhär när ett fordon exporteras innan numret helt försvinner från registret.
av triumph00
#1150712
Skrotar du en bil, så ser det ut som du står som "nuvarande ägare", när det görs en sökning på transportstyrelsens sida
Då bilskroten inte gör ägarbyte, utan avregistrerar (skrotar) direkt
Så jag kommer alltid vara den sista registrerade ägaren innan min bil blev skrotad/avregistrerat(även frågat transportstyrelsen)
Så här kommer det se ut tills reg.numret återanvänds
(sedan hur det ser ut vid export vet jag ej)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1150719
Lucif3r skrev:Min 855a blev då ägarbytt när den skrotades...
Så gör en del skrotare, om det finns någon skatt att hämta....
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]