Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1150499
Om grabben har jobbat ihop stålarna själv så ska han så klart få köpa den bil han själv vill ha.

Min första bil var en opel rekord för någon tusenlapp.
av Lövet
#1150501
Mycket nostalgi nu men om han har 50-70 tusen att lägga och väljer mellan S40T5 och Saab 9-3 kan jag lova att han inte är intresserad av att köpa vare sig en Volvo 240 eller Audi 100.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1150505
För de pengarna känns ju en 2.0T rätt tråkigt å andra sidan.. :-)

Annars håller jag med övriga som säger att är det hans pengar är det väl fritt fram. Själv har jag varit rätt nöjd med att misshandla ett par billiga bilar som förstabilar. Gör jag iofs fortfarande.
av ljungis
#1150511
Klart grabben ska köpa Saab, har själv stor erfarenhet av Saab 6 st 9-5.samt 9-3 Aero å 56000 mil under 15 år ,inga större problem ,2 dagar verkstad för byte bakre p -Box vevaxel. 2.5 år med Volvo / v60 d5 awd samt V40 cc t5 /21 verkstadsdagar under drygt 6000 mil service dagar inte inräknat.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1150530
Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Perra83 har även en poäng med att börja på hög nivå, kanske inte det bästa.
Användarvisningsbild
av snepo
#1150534
TommyP86 skrev:Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Perra83 har även en poäng med att börja på hög nivå, kanske inte det bästa.
Bättre med nåt mer standard,billigare att reparera. Sen beror det ju på hur han kör. Har en kompis som kör som en kärring,eller värre. Inget ont om kärringar
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1150536
TommyP86 skrev:Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Perra83 har även en poäng med att börja på hög nivå, kanske inte det bästa.
Min GLT tog stopp på den elektroniska fartspärren snarare än varvstoppet.. :roll:
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1150540
SBergdahl skrev:
TommyP86 skrev:Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Perra83 har även en poäng med att börja på hög nivå, kanske inte det bästa.
Min GLT tog stopp på den elektroniska fartspärren snarare än varvstoppet.. :roll:
Min hade iaf 4 växlar tämligen opåverkade av den, femte sänkte väl farten med några km/h...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1150541
TommyP86 skrev:
SBergdahl skrev:
TommyP86 skrev:Ett tips om du så att säga fäst dej vid grabben; mycket plåt och lite motor. En s40 t5 är aaaaalldeles för stark imo, köp typ 1,8F eller nåt.
Min hobby de första 2 åren var att varvstoppa en 850 GLT -97 och kolla hur fort den kunde gå. Hade jag haft en T5 hade det varit nattsvart.
Perra83 har även en poäng med att börja på hög nivå, kanske inte det bästa.
Min GLT tog stopp på den elektroniska fartspärren snarare än varvstoppet.. :roll:
Min hade iaf 4 växlar tämligen opåverkade av den, femte sänkte väl farten med några km/h...
Jag vill minnas att jag aldrig använde femman i det läget, då hamnade motorn för lågt i varv för att orka. Men det var några år sen så lite osäker är jag.


Men angående huvudfrågan så är det väl bara TS som känner sig 18-åring och kan avgöra vad som är lämpligt. Vill man ha något lagom tråkigt men bekvämt och hyfsat säkert för 15-20000 är det rätt lätt att hitta en fin S80 för de pengarna.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]