Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1149820
Hej,

Det verkar nu förekomma olika priser på besiktning? Varför är det så? Ex går jag in på Besikta så säger de först från 379 kr men sen när man ska välja i listan så är det billigaste 479 kr? Tittar jag på en annan station så står det 399 kr?

Går jag in på bilprovning så säger de från 350 kr men när jag ska boka så blir det 450 kr?

Det är ju en ganska bra tim peng de tar ut får man säga.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1149840
på "gamla" Bilprovningen tar dom här (Halmstad) 450:- men bokar du en tid "mitt på dagen" kostar det 365:-. Besiktiga (Nya gamla bilprovningen) vill ha 479:- men dom skickade ut en bonuscheck på 100:-. Övriga vet jag inte
Användarvisningsbild
av MartinS
#1150024
Varför är mjölken dyrare på Statoil än Ica, och varför är ölen billigare under Happy Hour?

Fri konkurrens och prissättning...
av snowman
#1150027
MartinS skrev:Varför är mjölken dyrare på Statoil än Ica, och varför är ölen billigare under Happy Hour?

Fri konkurrens och prissättning...
Mjölken är dyrare på Statoil av en rad olika anledningar, ex ofta så går det snabbare att komma åt och handla där, det är inte häller ovanligt att det är ganska långt till närmsta alternativa butik. Happy hour är ren marknadsföring.

När det gäller besiktning så säger man att grundpriset är från en viss summa men i 99% av fallen så är det minst 100 kr dyrare utan någon tydlig anledning. Det finns inget som egentligen skiljer de olika stationerna åt, de fungerar likadant och de är mer eller mindre lika tillgängliga(såklart beroende på var man bor).

Men ja, du har väl rätt i att det beror på privatisering, så snart det blir privat ägt så blir det viktigare att få ut mer pengar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1150040
Utbudet av besiktningsstationer och (det här verkar folk glömma fort) framförallt tider har ökat enormt sen det blev öppet för andra än staten att kontrollera fordon.
Minns hur folk åkte 10-20 tals mil för att nästa tid på nära ort var en evighet bort.

Skulle gärna se hur priset utvecklats de sista tio åren, inflationsjusterat.
Knappast de 100-tals procent i ökning det gnälldes om från "ett visst håll"
Kvaliteten kanske inte är bättre om man räknar ut medianen, men det är för att swedac sitter på röven och/eller inte räcker till.
av snowman
#1150049
Jag hade aldrig några problem att boka tider och då bokade jag ändå i 2 olika städer.

Jag har inte häller något emot att betala mer för besiktningen men när jag betalar mer vill jag veta för vad annars kan jag lika bra välja det billigaste.
av JEriksson
#1150057
Styrning för att få folk att besiktiga när de har det som lugnast?
av Lövet
#1150058
Du betalar för att det är mer tryck på vissa tider och då utnyttjar man det. Svårare än så är det inte. Samma sak som att det är dyrare att åka taxi på vissa tider.
Det finns billiga tider men då brukar de vara 10-13, 13-15 ett par veckor fram i tiden.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas hur det var under monopolet. Saknar det definitivt inte för att det blivit 100kr dyrare om året. Närmsta tid 6 veckor framåt och 1 enda besiktningsstation i hela staden (130.000 invånare)...
av snowman
#1150060
JEriksson skrev:Styrning för att få folk att besiktiga när de har det som lugnast?
Låter ganska troligt, men det blir konstigt när de säger pris från X men priset X kan inte hittas de nästa 4 veckorna, däremot finns det fullt med platser för 100 kr mer.

Men jag förstår, det är nu privat och då får man räkna med variationer och konstigheter(som säkert har goda anledningar) i priser.
av andreas202
#1150065
Jag förstår inte riktigt varför det ska vara dyrare, när man bara ramla in för att besiktiga bilen, skulle dom inte vara glada över att få något att göra och ha ett lägre pris då?
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]