Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1149906
andersuw skrev:Men med facit i hand tycker jag man kan säga att försäljningen till GM var fel väg att gå. Jag tycker nog också att man bort kunnat förutse det.
Det är vi eniga om men jag tror inte det fanns så många alternativ till det, samarbetet som SAAB hade tillsammans med Fiat är väl det som var mest lyckat. SAAB 9000 Turbo som kom 1985 var ju en otroligt bra bil för sin tid, och med gemensamma gener till Lancia Thema som fanns med Ferrari V8 och framhjulsdrift. Men troligtvis hade väl ändå SAAB försvunnit som biltillverkare om SAAB och Fiat hade gått ihop, för det företaget har ju också haft sina kriser och även GM som delägare.
#1149909
Det är ju svårt att säga vilka realistiska alternativ det fanns. Men just GM tycks mig vara bland det sämsta man kunde tänka sig. GMs egen utveckling var ju knappast lysande ens när det begav sig och företaget har dessutom haft en tradition av att till stor del behandla alla sina märken som just märken med i huvudsak samma teknikinnehåll men med lite olika förpackning. Dessbättre misshandlade inte Ford Volvo fullt lika illa under den period företaget var Fordägt.

Kanske hade familjen Wallenberg kunnat få Saab på fötter genom egna investeringar, utan att sälja till någon annan. Det hade inte behövt innebära att Saab gjorde precis allt på egen hand. Det hade mycket väl kunna kombineras med samarbete med andra när det gäller utveckling av "tunga" komponenter som motorer och växellådor.
#1149920
Mwi skrev:
lennarte skrev: Chevroleten hade en luftkyld V8 svansmonterad motor och tillverkades till-69.
En liten rättelse :roll: Chevrolet Corvair var utrustad med en boxersexa med eller utan turbo, det fanns en VW bubbla i Stockholm på 80-talets början som hade en sådan turbomotor, den var troligtvis den snabbaste street racen på tiden och var helt original på utsidan.
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ssorn-quot
Givetvis. Skrev nog fortare än jag tänkte... :oops: Dock fans det en bilmodell på -50 - -60-talen med en svansmonterad lyftkyld V8. Tatra 603 som hade lite framgång i rally trots (eller kanske tack vare) miserabel väghållning. Det rullade några sådana i Sverige på -60-talet.
Proffessorn läste man mycket om i -70-talets (80-talet??) biltidningar om hans VW trimningar bl.a
#1150005
lennarte skrev:Dock fans det en bilmodell på -50 - -60-talen med en svansmonterad lyftkyld V8
Man är nog lite "skadad" av detta med bilar. I morse nät jag vaknade var första tanken, Tucker. Såg filmen om Preston Tucker (en man och hans bil) för ett ganska bra tag sedan. En långt framskriden plan på att tillverka en modern bil efter kriget som stoppades effektivt av övriga biltillverkare i USA. Den var ljusår före sin tid med design och hade nog sålt ordentligt. Dock blev bara ett fåtal tillverkade av (tror jag) en årsmodell. Men den hade svansmonterad boxer-sexa från en helikoptertillverkare. Denna var dock vattenkyld. Kanske därför GM satsade på svansmotor i sitt framtidsprojekt med "mindre" bilar 1959, c:a 10 år efter Tucker
#1150028
lennarte skrev:
lennarte skrev:Dock fans det en bilmodell på -50 - -60-talen med en svansmonterad lyftkyld V8
Man är nog lite "skadad" av detta med bilar. I morse nät jag vaknade var första tanken, Tucker. Såg filmen om Preston Tucker (en man och hans bil) för ett ganska bra tag sedan. En långt framskriden plan på att tillverka en modern bil efter kriget som stoppades effektivt av övriga biltillverkare i USA. Den var ljusår före sin tid med design och hade nog sålt ordentligt. Dock blev bara ett fåtal tillverkade av (tror jag) en årsmodell. Men den hade svansmonterad boxer-sexa från en helikoptertillverkare. Denna var dock vattenkyld. Kanske därför GM satsade på svansmotor i sitt framtidsprojekt med "mindre" bilar 1959, c:a 10 år efter Tucker
Bakmotormonterade bilar har kommit och gått i historien där Porche förmodligen är en av de mer kända och kvarvarande.Annars såg det ju mörkt ut ibland när vissa bilmodeller med motorn monterad bak ansågs vara så pass farliga så att ett förbud ibland krävdes från allmänheten när dessa bilar hade en otäck förmåga att förolycka flertalet förare samt passagerare.Corvair från Chevrolet vill jag minnas var en av dessa som av många ansågs vara rent livsfarlig.Den mer kända Bubblan lyckade ju däremot med samma bedrift med motorn bak utan större problem.Och som du skrev så hade Tuckers bilar mycket möjligt lyckats i historien om inte de andra Amerikanska bil märkena likt en maffia organisation gjorde allt för att stoppa denna Tucker.Se bara på Amerikanen i "Flash of Genius" som bla uppfann intervalltorkaren.Där försökte dessa bilbolag lura ifrån uppfinnaren hela patentet när de insåg vilken vinst de skullle kunna dra hem.

[youtube]0Biy-okZ0l8[/youtube]
#1150167
lennarte skrev:
Mwi skrev:
lennarte skrev: Chevroleten hade en luftkyld V8 svansmonterad motor och tillverkades till-69.
En liten rättelse :roll: Chevrolet Corvair var utrustad med en boxersexa med eller utan turbo, det fanns en VW bubbla i Stockholm på 80-talets början som hade en sådan turbomotor, den var troligtvis den snabbaste street racen på tiden och var helt original på utsidan.
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ssorn-quot
Givetvis. Skrev nog fortare än jag tänkte... :oops: Dock fans det en bilmodell på -50 - -60-talen med en svansmonterad lyftkyld V8. Tatra 603 som hade lite framgång i rally trots (eller kanske tack vare) miserabel väghållning. Det rullade några sådana i Sverige på -60-talet.
Proffessorn läste man mycket om i -70-talets (80-talet??) biltidningar om hans VW trimningar bl.a
Ja Professorn kommer jag ihåg. Tror det var åttiotalet,men inte helt hundra. Vallåkra Volvon fanns ju också.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]