Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1149712
Ja lite upp och ned var det väl när det gäller länken mellan idésprutande och verkställighet, tekniskt och kommersiellt. Saabs växellådor var väl exempelvis aldrig riktigt vad de borde vara och sedan hade man ju problem med hållbarheten på turbomotorerna i början liksom problem med vevhusventilationen och oil sludge i ett senare skede. Men jag tror det hade kunnat sluta annorlunda och bättre för Saab om inte Wallenbergarna hade sålt till GM. GM misskötte ju företaget som jag ser det och drev det till sist i graven.
#1149715
Ägde aldrig någon själv men minns då polarn köpte en 9000 1988 jag hade inte fått lappen än så man fick bara åka med, 170HK om jag inte mins helt fel, satan vad den gick, tyckte man iaf då.
#1149720
andersuw skrev:Motorn var ju också, originellt nog för en framhjuldriven bil, längsmonterad men med växellådan framför sig istället för bakom sig.
Växellådan satt inte framför motorn utan under. Däremot satt kopplingen framför, vilket gjorde det väldigt enkelt att byta den (speciellt på bilarna med Triumph-motorn som inte hade hydraulisk koppling). Har själv gjort ett sånt byte när jag gick på gymnasiet på strax under halvtimmen. Då inkluderade det även att plocka av och på motorhuven för bättre åtkomlighet.

/Håkan
#1149722
andersuw skrev: Frihjulet försvann vid årsmodell -72
På Saab 99 då? För Saab 95 och 96 hade nog kvar det så länge de tillverkades, tror jag?

Motorn på 900 sitter längsmonterad bak och fram, alltså med kraftuttaget från vevaxeln framåt i bilens färdriktning. Och på tidiga Saab 93 sitter kylaren bakom motorn, alltså mellan motorn och kupén (motorn sitter bakochfram även där). Men sådant hör väl mer till kategorin okonventionella lösningar än innovationer.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
#1149727
andersuw skrev:Men jag tror det hade kunnat sluta annorlunda och bättre för Saab om inte Wallenbergarna hade sålt till GM. GM misskötte ju företaget som jag ser det och drev det till sist i graven.
Nja sanningen är snarare att Wallenberg inte hade "råd" att behålla personbilstillverkningen som bara generade pengar något enstaka år, Scania betalade mycket pengar för produktionen av personbilar.
En intressant författare som skriver om globalisering och industriella förändringar är Jan Jörnmark, det är inte bara SAAB som har drabbats.
http://www.jornmark.se/about.aspx Gå gärna in på rubriken övergivna platser, det är intressant nutidshistoria.
#1149762
Var ägare till en SAAB 9.5 med automatlåda. Där fanns både oljesticka till motor och automatlådan lättillgängliga så man hade full koll på nivåerna. På min Volvo nu finns ej detta vilket jag saknar.
#1149766
Jag, i egenskap av total volvofanatiker har faktiskt fattat tycke för SAAB. Speciellt 9000, antingen Aero eller A50 av dom sista årsmodellerna. Kompisen hade en sådan när det begav sig och körde över 20.000mil med den innan han blev påkörd och bilen löstes in, under alla åren så drabbades han av ETT större fel, kopplingsras. Fantastiskt skön bil att både åka och köra, stabil på vintern. Nån gång ska jag äga en fin sådan.
#1149768
Tilly skrev:Först med turbo är ju inte helt riktigt. Både BMW 2002 och Porsche 911 Turbo kom 1973 och ännu tidigare var det väl någon Chevrolet-modell som också fanns med turbo ett kort tag.
Världens första serietillverkad personbil med turbomotor var Oldsmobile Jetfire -62. Idag en ganska bortglömd modell. Chevrolet Covair med turbo kom året efter. Oldsmobile hade en Garret turbo med Wasegate och vatten methylalkohol insprutning i insuget för kylning av förbränningstemperaturen. Chevroleten hade en luftkyld V8 svansmonterad motor och tillverkades till-69. Oldsen försvann ganska omgående, men den hade den 215cu aluminium motor som senare monterades i Engelska Rover 3500 och Range Rover. Rover och Triumph hade mycket "affärer ihop" så där finns en koppling till Saab. Den första Saab 99 hade en Triumph motor :-)-)
En massa onödigt vetande.... :oops:
Bilagor
turbo_jetfire_1962.jpg
turbo_jetfire_1962.jpg (39.66 KiB) Visad 1617 gånger
#1149801
Jag äger en 9000 och en 9-5, både bilarna är otroligt bekväma att köra och sitta som passagerare, speciellt 9000. Jag har 170hk varianten och jämför man med Volvos motsvarighet 850 GLT 170hk så lär jag tyvärr säga att Saaben är bättre på allt :oops:. Komforten är t.o.m bättre än många av dagens bilar som jag har provat. Väldigt synd att märket fick den utgång den fick. Mycket utrustning är det ofta även i äldre saabar från 80-talet, klimatanläggning liknande den vi har idag (nåja, någorlunda lik iallafall). Ett stort minus är att en del dyrare komponenter har en tendens att gå sönder samt att reservdelar snart inte finns att få tag i, gäller även orginaldelar som utgår och inte kommer tillbaka. På Volvo kan man fortfarande beställa massor av delar till gamla 240/740, tror t.o.m de saluför en del Amazon delar.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]