Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1149514
Saab har gjort flera innovationer, finns bland annat ett flertal som de tagit upp här:
https://www.svd.se/mugghallare-och-mons ... pfinningar
Sen att vara tidigt ute? det beror nog på hur det menar.
Är det något speciellt du tänker på?
Menar du jämförelsevis med alla andra märken eller med Volvo just här i Sverige?
Saab likt andra bilmärken slutade inte med sina uppfinningar på 60-70-talet, så innovationer fortgår hela tiden, eller ja, inte för Saabs del då eftersom bilmärket gick i konkurs och det som återuppstod ur askan inte längre är berättigad att använda varumärket Saab.
Senast redigerad av 1 Waizguy, redigerad totalt 0 gånger.
#1149515
Jag började undra varför dom visade en Opel Rekord......
Jag blev påkörd av en sådan Saab i slutet på -70-talet i en kökrock. Jag hade nästan stannat (hade min PV -62-a innan den helrenoverades) när jag blev påkörd bak. Saaben "tryckte" in mig i ändan på en Peugot 404 (ganska vanlig bil då) med dragkrok. Hans dragkrok "gick in" i mellan höger framskärm och frontplåten (det var lite rostigt där så det "delade" på sig och hans krok landade på främre runda rambalken. Där blev det stopp och Peugoten vek ihop sig som en fällkniv över bakaxeln och fick bärgas, PV-n blev intryckt mellan bakskärmarna, men jag körde med den någon månad till innan den ställdes av i några år. Saaben fick den kromade listen på främre stötfångaren bulad lite....
#1149520
Lennarte; den självreparerande stötfångaren är sedan länge borta, en bekant blev påkörd bakifrån i sin, då, relativt nya Saab och höll på att få bilen inlöst av försäkringsbolaget p.g.a att det inte gick att skaka fram nya delar. Det var plaststötfångaren som sprack i bitar. Detta var i början av kaoset inom Saab innan Muller skulle "rädda" bolaget.
#1149554
Den kom väl -72, den stötfångaren. Sedan fanns den på 900 modellen också har jag för mig en bit in på -80-talet i alla fall. Sedan jag slutade som bilmek, hösten -85, så har jag inte så bra koll på andra modeller än dom jag själv har/har haft eller dom i min "närmaste krets" har/har haft.
På tal om det som tråden egentligen skulle handla om, Jag skulle vilja sett mer av Saabs 5-cyl motor med variabelt kompressionsförhållande. En idè av Per Gillbrand som presenterades 2000. Enligt rykten ligger det patentet väl inlåst på GM-s kontor.
#1149629
Ja den "stötfångande stötfångaren" (som det då hette i annonserna) kom 1972. Året innan var Saab först med strålkastartorkare. Per Gillbrands motordesign med variabel kompression har tyvärr stannat på papperet så här långt men Porsche verkar vara på gång med en motor med variabel kompression baserad på en lite annorlunda idé:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... orhallande
#1149661
Saab var väl även först ut med turbomotorer för personbilar om jag inte minns fel.
Sen hade dom ju lite mindre lyckade ideer också, såsom den kopplingslösa manuella lådan, som var mindre lyckad vid parkeringar(spec. fickparkeringar) :lol:
Dom var ju även frälsta i FWD medans mer eller mindre alla andra märken körde stenhårt med RWD. Och idag finns det knappt RWD-bilar att köpa, förutom sportbilar. T om BMW har ju börjat lite smått med FWD...

Så visst tillförde saab en hel del till bilindustrin tidigt- men det var fortfarande skräp-bilar ;) (vad hade ni väntat er för åsikt på ett volvo forum...)
#1149668
Visst var Saab först med turbo. Och under 70-talet, när Saab i och med den då relativt nya 99:an på allvar började göra Volvo rangen stridig som biltillverkare, var det ju väsentligt mer av nytänkande hos Saab än hos Volvo. Kul bilar var det också. Min allra första bil var en 99 -71 och den var ju hästlängder bättre än en 140 att köra. När jag så småningom blev Volvoägare var det till att börja med "under protest". Så småningom kom ju Volvo ifatt på de punkter där de legat efter men det tog ju ett bra tag.
#1149685
Först med turbo är ju inte helt riktigt. Både BMW 2002 och Porsche 911 Turbo kom 1973 och ännu tidigare var det väl någon Chevrolet-modell som också fanns med turbo ett kort tag. Saab utvecklade dock den första användbara wastegate-ventilen vilket innebar att det plötsligt blev mycket enklare att använda turbo tillsammans med en i övrigt konventionell bensinmotor. Så visst drog ju Saab igång turbo-hysterin som skulle råda ett par år senare. 99/900 är på många sätt en mycket egensinnig konstruktion med många detaljer som knappast går att hitta på någon annan bil. Synar man en 99/900 i sömmarna så möter man en vild blandning av både lösningar av högsta kvalitet och annat är rena hemslöjden.
#1149696
Det går nästan alltid att hitta specialfall som var tidigare med det ena eller andra men som du säger var ju Saab först med att på allvar sätt turbon på kartan i personbilsvärlden. Vad menar du är särskilt "egensinnigt" på 99 och vad är det du tänker på när du pratar om "hemslöjd"?

Får hoppas batterierna håller l&aum[…]

Volvo v70 1.6D drive 2011

Går gör det förstås. Fr&arin[…]

VI har också börjat uppleva detta nu ny[…]

Lagt en felrapport nu, och Danskarna svarade att […]