Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1149261
Hej Volvovänner!

Har länge spanat runt och funderat på detta med nästa kärra, provat, tittat, kört, läst etc etc. Funderat på att återigen beställa en helt ny, men har glidit in lite mer på att "ta en" som har hunnit med "det värsta" värdetappet, mao en bil som ändå har det som jag skulle ha valt vid nybeställning.

Nåväl, mina tankar just nu (de som jag har kikat på) är:
V60 D4 8-stegad (summum, ca 100 mil, MY17, Electric silver för 339') http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 8-10494344
V40 D3 6-stegad (R-design, ca 1100 mil, MY17, Osmium, skattebefriad för 324') http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 2-10193010

Dessa två har (vad jag har förstått) i princip all utrustning som man kan plocka på dem.
Åker i stort sett alltid själv, ibland är vi två. Baksätet i min nuvarande bil är använt 6-7 ggr sen bilen var ny. Snittar 3200 mil/år, drar aldrig släp, hälften av milen är stad, den andra motorväg/Autobahn.

Är den ena ett vettigare val än den andra? Jag tänker att V40 är lite snyggare och modernare men att V60 är mer komfortabel, bättre växellåda och motor.
Valet är såklart mitt, men hur hade ni tänkt?
av specos
#1149281
Bagageutrymmet i V40 är ju rätt litet.

Men största anledningen till att välja V60, om valet står mellan dessa två, måste väl ändå vara priset. 15 000kr i prisskillnad och en svagare motor känns lite väl liten skillnad.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1149312
V40n var väldigt snygg!! Men går dom inte att få med värme i ratten?

V60n har ett stort minus och det är att den inte är en R-Design... iofs lite bättre komfort om den inte har sportchassi. Annars bra utrustad. Jag betalade 140000kr mer för min så 339 är BILLIGT! Sen är V40 lite för liten iaf för oss. 9/10 resor skulle klaras lätt med en V40.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1149316
Jag skulle valt V60, bättre motor och växellåda, bättre komfort, färre mil och bara 15k extra. V40in känns för för dyr om man jämför med V60in imo. :)

Skickat från min OnePlus 3
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1149318
Nu har jag bara kört en rätt billigt utrustad Sunfleet-V40 men den kändes burkig, bullrig och rätt oharmonisk i drivlinan. D2 med automat, gissar att det är samma automat som för D3? V60 borde rimligtvis vara bättre ljudisolerad och den åttastegade lådan med D4-motorn är väldigt behaglig att köra (åtminstone i V70 där jag kört den).
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1149334
Jag hade valt v60, men får väl ses som partisk då jag har en själv. Men fakta, v40in är hopplöst liten/opraktisk bak. Kan du leva med det får du en smidigare bil även om det är marginellt. Nån kommer säkert säga att utrymmet räcker till, men nja. I nödfall fungerar det säkert, fortfarande opraktiskt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1149338
Sambon hade en C30 och den tänkte vi byta till en V40 för att få två dörrar till och ett större bagage. Två dörrar extra hade det blivit men bagaget var en besvikelse. Lasttröskeln är oxå lite störande.
Upplevde att V40 har högre dörrsidor och lite smalare framsäte än V60.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1149347
Jag körde V40 T5 Carbon Edition i ett år. Underbar bil om du frågar mig. Väldigt bra ihopskruvad. Kul som en mindre bil att köra, men känns ändå rejäl som en större bil. Högre ljudnivå i V40 dock. En sak jag störde mig på var takhöjden fram. Lutade jag mig fram slog jag huvudet i solskyddet, trots att det var uppfällt. Detta trots avsaknad av panoramatak.

Nu har jag en V60 istället. Mer utrymmen överallt. Om jag var du skulle jag kolla på en V60 med sportstolar. Det är lätt värt pengarna och dom stolarna är mycket skönare än dom som finns i V40!
av semmelman
#1149353
Har inte kört V60 men kör den lite större V70 på jobbet och kör sen V40 privat och jag tycker det känns när man sitter i V40 att den nästan känns som en V70, tittar man framåt är det ungefär samma upplevelse, både syn och hörsel, tittar man bakåt då blir ju V70 större på alla mått, men V40 är mer lättparkerad i Stockholm, en fördel. V40 känns piggare även om den nästan har hälften hästkrafter som V70. Tänker man ekonomiskt måste väl V40 va billigare att äga i alla lägen. För mig och tjejen så behöver vi inga baksäten men det är bra att ha ifall man ska skjutsa nån eller slänga in matkassarna, som f ö får bra plats i bagageutrymmet. Ska man frakta nåt lite större är det lätt fälla baksätet. Men en sak, är man längre än jag d v s >185 cm och muskulösare eller äldre än 65 ska man nog inte köpa V40, alla fall inte på vintern, det är nästan så man fastnar i dörrhålet med tjocka vinterkläder på. :D Annars älskar jag och tjejen våran V40. Kan sammanfatta det med ett ord i ropet: lagom
Användarvisningsbild
av Funk
#1149354
V40:n hade jag valt om platsen räcker. Liten bil men ändå med ganska gott om plats. D3 räcker till och lådan är i grund och botten likadan som den åttastegade (inte den gamla 6-stegade). Enda nackdelen är väl egentligen att V40 är bullrigare som jag ser det..

/Thomas

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]