Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1149259
lennarte skrev:På denna laddare är det ingen ström på + kabeln förrän man "startar" den med knappen och väljer laddningsläge (3 st att välja på) Alltså ingen risk för "gnistbildning" vid inkoppling. Av "gammal vana" kopplar jag alltid i väggen sist, men det har alltså ingen betydelse på denna laddare det länkas på i början i alla fall. Detta är ju en kopia, vet ej hur det fungerar på originalet (CTEC) CTEC's motsvarande (10A, 1795:-) har temperatur sensor, Biltemas har manuell inställning för högre laddstyrka vid låga yttertemperaturer.
Jo jag vet att den inte sätter igång att ladda förrän man väljer laddningsläge eftersom jag har samma laddare själv. ;-) Dock gnistrar det lite när man kopplar in laddaren på batteriet/jordpunkten ändå även om man i det läget inte ens stoppat 230V-kontakten i väggen. Det flyter ju lite ström med en gång i vilket fall eftersom laddaren "vaknar" elektroniskt när den får ström från batteriet.
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]