Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rasken
#1148714
Hej!

Har en CTEK mxs 5.0 eller nåt hemma som jag är nöjd med. Men nu är det så att farsan behöver en batteriladdare och jag hittade en på Biltema som går att ladda genom cigguttaget.
Funkar det även på våra bilar? Det står i manualen att det bara fungerar i uttag som är igång även när tändningen är av och uttaget i bagaget är väl igång hela tiden?

Nån som testat denna laddare och kan rekommendera den?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000031643/

Mvh,
C
av ChristerN
#1148729
Laddaren du länkar till ska anslutas till batteriet på vanligt sätt men den har också ett sk supply-läge där man kan koppla in ett cigguttag för att driva saker som man vanligtvis kopplar till ett sådant.
Användarvisningsbild
av keroan
#1148742
ChristerN skrev:Laddaren du länkar till ska anslutas till batteriet på vanligt sätt men den har också ett sk supply-läge där man kan koppla in ett cigguttag för att driva saker som man vanligtvis kopplar till ett sådant.
Det står ju där att "Batteriklämmor och kabel för laddning via cigarettändaruttag ingår."

Och i manualen står det:
"Cigarettändaruttag – om bilens cigarettändaruttag
är inkopplat även när tändningen
är avslagen kan batteriet laddas via detta."
av andersuw
#1148750
Jag har sedan något år den laddare du länkar till och den har funkat bra så här långt. Har dock inte provat att direktdriva någon 12V-utrustning med den utan har bara använt den för laddning på vanligt sätt, inte via cigguttaget. Men direktdrift funkar säkert bra det också så länge du inte överskrider maxeffekten på 80 W.

Varför vill du ladda via cigguttaget? Det i lastutrymmet är ständigt anslutet, ja, men vad är poängen med att ladda den vägen istället för direkt på pluspolen på batteriet och jordpunkten i dess närhet? Bara ren bekvämlighet eller ...?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1148794
Även jag har ovan nämnda laddare. Tycker den fungerar alldeles utmärkt att ladda batteriet genom cigg.uttaget. Dock måste man givetvis se till att cigg.utaget är direktkopplat till batteriet, och inte är kopplat via "tändningen på" . Jag fick koppla om mitt cigg.uttag till en annan säkring. Det är ofta spänningsfall mellan cigg.uttaget och batteriet, så det kan vara svårt att få batteriet absolut fulladdat p.g.a det. Använder laddaren mest i båten och där har jag en direktkabel mellan cigg.uttaget och batteriet (endast 10A säkring mellan). Det följde med 4 kablar med snabbkopplingar till laddaren. En kabel med klämmor för "vanlig" batteriladdning, en med kabelskor för fast inkoppling, en att stoppa i cigg.uttaget och en med cigg.uttag för att driva typ kyl/värmebox.
av Rasken
#1149172
andersuw skrev:Varför vill du ladda via cigguttaget? Det i lastutrymmet är ständigt anslutet, ja, men vad är poängen med att ladda den vägen istället för direkt på pluspolen på batteriet och jordpunkten i dess närhet? Bara ren bekvämlighet eller ...?
Bekvämlighet är rätt ord!
Visste inte om att det gick att ladda via cigguttaget och det var väl därför frågan kom på tal. Ganska smidigt att slippa hålla på och gröta nere bland kåpor och sånt i motorutrymmet när man har flera bilar där batteriet behöver laddas.
Sen får man ju bara ett set kabelskor med snabbkoppling, använder man dom till bruksbilen, cabben eller hojen? :P
av Rådlös
#1149222
Köper man på Clas Ohlson så kan man köpa extra kablar med snabbkoppling: http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel- ... ng/36-4828
Finns säkert hos andra återförsäljare också?
Titta på en stickpropp för ett cigarettändaruttag. Är man fumlig och om det är mörkt och trångt eller om man har tjocka och bylsiga vinterkläder på sig kan det lätt uppstå ofrivilliga kortslutningar när man skall plugga in. Kan bli fula brännmärken i inredningen av det.
av Rasken
#1149224
Men laddaren är väl det sista man pluggar i?

Den ska väl inte vara igång när du pluggar i stickproppen i cigguttaget eller om du kopplar in dig med hjälp av klämmor?
Gör man det är väl risken för kortslutning minimal, eller har jag missat något?
av andersuw
#1149225
Du har fattat helt rätt när det gäller inkopplingsordningen. Det sista man gör är att stoppa laddarens 230V-kontakt i vägguttaget. Och jag skulle nog inte oroa mig över någon kortslutningsrisk.

Om det finns några problem med att ladda via uttaget snarare än direkt på batteriet och intilliggande jordpunkt är det nog det som Lennart nämner: Spänningsfall i ledningen kan göra att laddningen tar längre tid, att batteriet inte riktigt når full laddning och/eller att laddaren får lite felaktig uppgift om vilken spänning batteriet håller. Men det är mycket möjligt att det i praktiken funkar hur bra som helst. Har som sagt inte provat detta för egen del.

Hur stort spänningsfall det blir när man använder uttaget jämfört med inkoppling på/vid själva batteriet är ju i vart fall lätt att mäta upp med en voltmeter. Bara att kolla hur stor skillnad i batterispänning man får beroende på om man mäter på batteriet och intilliggande jordpunkt eller vid uttaget.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1149246
Rådlös skrev:Köper man på Clas Ohlson så kan man köpa extra kablar med snabbkoppling: http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel- ... ng/36-4828
Dessa kablar + några till ingick i Biltemas 8A laddare
andersuw skrev:Du har fattat helt rätt när det gäller inkopplingsordningen. Det sista man gör är att stoppa laddarens 230V-kontakt i vägguttaget. Och jag skulle nog inte oroa mig över någon kortslutningsrisk.
På denna laddare är det ingen ström på + kabeln förrän man "startar" den med knappen och väljer laddningsläge (3 st att välja på) Alltså ingen risk för "gnistbildning" vid inkoppling. Av "gammal vana" kopplar jag alltid i väggen sist, men det har alltså ingen betydelse på denna laddare det länkas på i början i alla fall. Detta är ju en kopia, vet ej hur det fungerar på originalet (CTEC) CTEC's motsvarande (10A, 1795:-) har temperatur sensor, Biltemas har manuell inställning för högre laddstyrka vid låga yttertemperaturer.
andersuw skrev:Hur stort spänningsfall det blir när man använder uttaget jämfört med inkoppling på/vid själva batteriet är ju i vart fall lätt att mäta upp med en voltmeter. Bara att kolla hur stor skillnad i batterispänning man får beroende på om man mäter på batteriet och intilliggande jordpunkt eller vid uttaget.
På min 745-a var det 1,5V spänningsfall när jag kollade det, efter rengöring och ordentlig fastrdagning av + batterikabelskon sjönk det till 1V. Då kopplade jag det till en annan säkring (30 kabel) och då försvann det nästan helt. Detta var inte menat för batteriladdning från början, utan det "fick jag på köpet"
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]