Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1148103
Okej bilen på jobbet var på service i förrgår, körde några mil under en dag, dagen efter ville bilen plötsligt ha 1 liter motorolja, åkte ner till Volvo till han som servade den och han gick ut å kollade lite, kliade sig i huvudet, han hade ju fyllt på exakt 5,2 liter olja och inget läckage var synligt och inte finns det nån sticka så han kunde inte kolla oljenivån med egna ögon, och bilens digitala mätare var bara svart, vi hade inte tid att vänta två timmar... och han kunde ju inte fylla på en liter för det blir ju katastrof om bilen redan är full, och fattas en liter skulle ju va otroligt om den kunde bränna en liter på en dag när den inte dragit nån större mängd olja månaderna innan, året innan, 10 000 mil. Så tjatar bilen även idag om oljepåfyllning... Men jag ska ner till Volvo imorgon igen.
Okej det var historien, bakgrunden om hur osmart det är av biltillverkarna (volvo är inte ensam om tokeriet) att skippa oljestickan. Men då till min explicita fråga som jag vart nyfiken över, servicekillen kunde få fram en liggande skala om han tryckte på hel-ljusspaken och gick till olje-nivån när bilen var avstängd, jag försökte komma dit också men jag gör nåt fel, jag kommer bara till olje-nivå-mätaren som är svart eller säger att fyll på en liter, både med motorn på och av, men servicekillen tryckte på nåt mystiskt sätt fram en liggande skala som visar exakt oljenivå, fast den nu inte gjorde det, hur gjorde han det?

Och som bonus, hur mäter bilen oljenivån egentligen, har den typ tio sensorer på olika ställen som mäter hur högt oljenivån står? Eller mäter den tryck, eller en flottör som bränslemätarna gjorde förr alla fall, hur kan den avgöra mängden?
#1148117
Det du kan se i färddatorn är ju en liggande skala men med bara två lägen på VEA-motorerna (bilar helt utan vanlig oljesticka): låg och hög. Om nivån är låg är skalan svart och om den är hög är den röd. Någon annan mätare än den finns inte i bilen så vitt jag vet vilka trix du än försöker ta till. Däremot kan man sannolikt få fram ett mer precist värde om man läser ut oljenivån i VIDA. Givarens mätområde är 0-65 mm och godtagbart intervall är 27-49 mm vilket svarar mot en oljevolym på 4,4-5,2 liter (plus 0,4 liter i filtret). I alla är dessa de värden som gäller för min egen VEA-motor (V70 D4 -15, D4204T5). Det finns bara en givare och den mäter nivå, inget annat. Exakt hur den är konstruerad vet jag inte men troligen är det någon typ av flottör. Den sitter nedtill och framtill ungefär mitt på motorns sida.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1148120
Okej, tack andersuw! Den såg ut som en skala som skulle kunna va exaktare med en stapel gissade jag då som skulle kunna gå från vänster till höger men då var det bara så det var då. Antar volvo får ta in den å avläsa i VIDA imorgon då. Känns lite osäkert åka omkring med oljevarning så där.
#1148164
Det verkstaden nog bör göra med tanke på den här eländiga konstruktionen (ingen vanlig sticka) är att tappa ur oljan och den vägen kolla om mängden verkligen är den rätta. Om den är det är det kanske något vaj på givaren.
#1148214
Ja, låt dem bara inte för allt i världen stjälpa i mer olja utan att först ha kontrollerat vad den verkliga nivån ligger på med hjälp av den metod jag föreslog. Det kan, som jag ser att du redan insett, ta en ände med förskräckelse. Jag har sett rapporter här på forumet om fall där man överfyllt och där motorn sedan tokrusat eftersom överskottsoljan blivit till bränsle. På en diesel finns ju inget enkelt sätt att få stopp på motorn om den skenar av sådana skäl.
#1148537
Låter bra. Undrar dock lite över vad det är för kalibrering i VIDA som tar en timma och kan lösa ett problem som detta. ??:-/
#1148569
Ja jag vet inte var inte där, satt i väntrummet och halvsov till störtlopp. Men det kanske tar ett tag för VIDA att gå igenom allt, och sen kanske kalibreringen tog en kvart, ja jag vet inte var inte där. Hur som helst så måste oljemätaren fått nån tilt vid servicen så den trodde fullt med olja var en liter för lite. ...Fast om den var okalibrerad borde ju VIDA kontrollen bara visa det okalibrerade värdet, de kanske inte sa allt, de kanske tömde all olja och kalibrera vid noll och sen fyllde på exakt 5 och kalibrerar där igen, vem vet, som sagt jag var inte med vid processen.
#1148604
Inga problem. Det var förstås ingen invändning mot dig utan bara en undran. :-)

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]