Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1147721
Bilar från 1950 och tidigare har hittills varit undantagna besiktning men fr.o.m 2018 är det istället en rullande 50-årsperiod dvs år 2018 undantas bilar från 1968 besiktningskravet och året därpå undantas bilar från 1969 osv. Förutsättningen är bara att bilen är godkänd i besiktningen dittills, dvs en idag underkänd/obesiktad bil måste godkännas först.

Skönt för mig som kör en del Amazon -65 på somrarna men samtidigt känns det ju lite olustigt. Jag håller ju ingen koll på underredet, styrleder eller annat dolt utan åtgärdar bara fel utifrån hur de dyker upp. Tror det var så sent som förra sommaren som jag kom på att det kunde vara en bra idé att kolla bromsbeläggens tjocklek, vilket aldrig görs eftersom bilen aldrig skiftas till vinterhjul. Inga kontroller av bromsledningar eller annat heller. Kommer nog fortsätta besikta om det går att göra utan att riskera körförbud.


http://www.expressen.se/motor/veteranbi ... a-reglerna
#1147726
Jävligt dumt påfund!

Årsmodell 1950 och äldre köper jag. De som håller på med dessa är väl i 99% av fallen bilintresserade människor med en sund inställning till det hela. Sådana som ändå tar hand om bilarna oavsett besiktning eller inte. Men bilar från 60- och 70-talen lockar ju redan idag många pappskallar och utan en årlig besiktning finns det ju ingen som håller åtminstone lite ordning och gallrar ut de värsta liken. Polisen har knappast heller någon kapacitet att hålla ordning på detta, tvärtom så minskar ju trafikpolisens närvaro för varje år som går.

Förstår ärligt talat inte vem som kommit på detta och varför??? För de seriösa bilentusiasterna så är en besiktning vartannat år inga problem.
#1147747
Denna regel om besiktningsfria bilar (och även motorcyklar) tillkom 1980 och gällde alla bilar som då var 30 år eller äldre. Sedan dess har det förts en diskussion om att uppdatera detta med veteran och andra organisationer. Redan då gällde "30 års regeln" bilar som är besiktigade och godkända och jag har för mig att man skulle vara medlem i en bilklubb och vara godkänd av MHRF, kan ha fel om detta. Men rent "hypotetiskt" borde det gälla "veteranförsäkrade" fordon och inte fordon som används dagligen i trafik. Har inte läst om hur det ska fungera nu, men det borde vara så. Då (1980) var det inte så många bilar det gällde, men nu är det en hel del sådana som rullar.
#1147749
Lucif3r skrev:t-ford har ju faktiskt inte mycket till bromsar öht :P så för den delen spelar det nog ingen roll :lol:
Dom har väl bara broms på bakhjulen, i alla fall tidigare modeller. Det fans en tid då man trodde bilarna skulle slå runt framlänges om man hade bromsar på framhjulen
#1147788
Spelar väl ingen roll vilken bil man krockar med? Oavsett bil, MC mm. ser gärna att mopeder besiktas. Sen finns det ett ägaransvar.
Inte ovanligt att man hör -Yes, bilen gick igenom trots bla bla bla! Röda varningslampor ska inte lysa under färd.
Nu är det färra lik som rullar omkring men det finns några kvar.
#1147848
Ja, när det gäller främst äldre bilar så finns det ju huuuur många som helst som fuskar sig igenom besiktningen på ett eller annat sätt. Dom mest populära tricken är ju fulkopplad ABS och SRS lampa, även miljölampor kopplas friskt bort, oljeläckage försöker man dölja så gott det går osv.

Sen givetvis avgasvärdena.... Men det kan men väl diskutera hurvida det egentligen spelar någon roll för säkerheten... Själv tycker jag inte det, men för den skull fuskar jag ju givetvis inte :)

Men överlag tycker jag personligen att slippa skatten är tillräcklig "kompensation" för äldre bilar. Det påverkar inte säkerheten och/eller skicket på bilen... Det gör däremot kassa hjullager, helslut styrstag osv osv osv.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]