- fre 10 feb 2017, 14:51
#1148483
Med tanke på att jag inte ens kände till att det fanns icke-fossil diesel tills för något år sedan, när jag köpte min första dieselbil, kan jag omöjligen ha förespråkat den särskilt länge. Jag vet inte vad du menar med ditt "alltså" men det finns icke-fossil diesel som inte är särskilt miljövänlig precis som det finns etanol som inte är särskilt miljövänlig. Den icke-fossila diesel som säljs i Sverige är dock dessbättre helt eller huvudsakligen av det miljövänliga slaget.
När det gäller skatterna påstod jag inte att man kunde jämföra gammalt och nytt utan påpekade bara att bränsleskatterna ursprungligen tillkom av skäl som inte har mycket med CO2-utsläpp och växthuseffekt att göra. Samma sak när det gäller glödlamporna: Det var bara ett exempel på att även EU kan tänka sig att införa förbud när rätt förutsättningar finns och gjorde inga anspråk på att vara jämförbart i alla övriga hänseenden.
När det gäller fordonsskatten tycker även jag att det är en smula stötande att den är lika hög för en given bil oavsett hur mycket bilen körs. Så jag funderar ibland över andra sätt att åstadkomma det man, som jag ser det, primärt försöker åstadkomma vid sidan av den rent fiskala statsinkomsten, d.v.s. att få folk att välja bränslesnåla eller på annat sätt miljövänliga bilar vid nybilsköp. Ett sätt vore att beskatta och/eller bidragsberättiga nya bilar vid själva köpet snarare än senare och därefter enbart beskatta bränslet, där man självfallet kan tänka sig att beskatta även icke-fossilt bränsle med tanke på exempelvis det behov av vägunderhåll det medför.
När det gäller skatterna påstod jag inte att man kunde jämföra gammalt och nytt utan påpekade bara att bränsleskatterna ursprungligen tillkom av skäl som inte har mycket med CO2-utsläpp och växthuseffekt att göra. Samma sak när det gäller glödlamporna: Det var bara ett exempel på att även EU kan tänka sig att införa förbud när rätt förutsättningar finns och gjorde inga anspråk på att vara jämförbart i alla övriga hänseenden.
När det gäller fordonsskatten tycker även jag att det är en smula stötande att den är lika hög för en given bil oavsett hur mycket bilen körs. Så jag funderar ibland över andra sätt att åstadkomma det man, som jag ser det, primärt försöker åstadkomma vid sidan av den rent fiskala statsinkomsten, d.v.s. att få folk att välja bränslesnåla eller på annat sätt miljövänliga bilar vid nybilsköp. Ett sätt vore att beskatta och/eller bidragsberättiga nya bilar vid själva köpet snarare än senare och därefter enbart beskatta bränslet, där man självfallet kan tänka sig att beskatta även icke-fossilt bränsle med tanke på exempelvis det behov av vägunderhåll det medför.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut