Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#1147627
Hörde precis på nyheterna att myseldning är värre ä än vad man hittills aaanat ? Förra året var det fisande kossor! Vad gör man, hur skall vi göra egentligen? Många funderingar blir det!
av LarsBd
#1147641
Mysavgaser från en bil är minst lika farliga eftersom ingen myseldning av vare sig fast eller flytande bränsle sker annat än för skojs skull och därmed förorenar i onödan. Eldning av fastbränsle i härför avsedd förbränningsanläggning är sannolikt avsevärt mindre farligt än bilavgaser i Stockholms "rusningstrafik".
av andersuw
#1147667
@Exyzäta

Har du några barn eller barnbarn och kan du i så fall se dem i ögonen?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1147725
wissel skrev:Hörde precis på nyheterna att myseldning är värre ä än vad man hittills aaanat ? Förra året var det fisande kossor! Vad gör man, hur skall vi göra egentligen? Många funderingar blir det!

Jag lever vidare som jag alltid har gjort, världen går inte under denna gång heller.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1147730
Hur länge har det eldats på klotet för värme? Märkligt att dom först NU kommer på det!? Skattpengar?
Ser aldrig folk på gatorna med gasmask. Kol o oljeeldning? Fabriker som spyr ut elände. Ser inget av det i Sverige.

Jag eldade 8st tunna vedträn imorse. Cronspisen är fortfarande bra varm. Kommer elda imorgon igen med gått samvete
av Schmoyoho
#1147731
Ingen har väl sagt att man måste sluta med det? Fjärrvärme tillhör väl ändå den moderna levnadsstandarden och braseldning är något man gör för att det är mysigt i de flesta fallen. Det kan ju ändå vara intressant att veta, ungefär som dubbdäck och asfaltspartiklar. Jag kommer fortfarande välja dubbdäck men det skadar ju inte att veta i bakhuvudet.
av Exyzäta
#1147732
andersuw skrev:@Exyzäta

Har du några barn eller barnbarn och kan du i så fall se dem i ögonen?
Ja, ja och ja på alla tre frågorna. Det jag åstadkommer är en piss i Mississippi vid jämförelse med de som gör de stora utsläppen och deras miljöpåverkan. att nytillverka bilar är ett exempel på att förbruka jordens resurser på ett negativt sätt.
Hur ofta byter du bil?
av andersuw
#1147733
Exyzäta skrev:
andersuw skrev:@Exyzäta

Har du några barn eller barnbarn och kan du i så fall se dem i ögonen?
Ja, ja och ja på alla tre frågorna. Det jag åstadkommer är en piss i Mississippi vid jämförelse med de som gör de stora utsläppen och deras miljöpåverkan.
Det var ju tråkigt att höra. Det är för att du och en del andra gör misstaget att resonera på det sättet som livsbetingelserna för dina barn och barnbarn riskerar att bli sämre än för dig själv. För att så inte skall bli fallet krävs att vi alla försöker bidra. Men varför skall andra bidra om du själv inte är beredd att göra det och visar i praktisk handling att så är fallet?
Exyzäta skrev:att nytillverka bilar är ett exempel på att förbruka jordens resurser på ett negativt sätt. Hur ofta byter du bil?
Om det är negativt eller inte att nytillverka bilar beror både på hur det görs och vad de ersätter. För egen del brukar jag byta bil ungefär vart åttonde år och hittills alltid till en begagnad sådan.

Men min avsikt är alls inte att framhäva min egen moraliska förträfflighet. Jag är väl medveten om att jag skulle kunna göra mycket mer för att förhindra att världen går åt h-e i olika bemärkelser än jag faktiskt gör. Dock försöker jag i alla fall dra mina strån till stacken så gott det går.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]